Jump to content

Recommended Posts

Posted

I gode gamle dager ble sugemotorene kjørt med eksosrør uten lyddempere. LeMans, Sebring osv. på 60-70 tallet. Mulig de gjør det enda, ikke helt oppdatert på regelverket. I Norge skal man jo ikke bråke, selv ikke på en racerbane :lol:

Men, til det jeg egentlig lurer på. Kan man oppnå effektøkning av å kjøre helt åpen eksos på en trimma sugemotor, eller er pottene en vesentlig del av baktrykket som motoren trenger?

Kan gå konkret på mitt tilfelle, som da er en M10B18 som får en generell overhaling med pakninger, lager osv. 292 graders kam, strammere ventilfjærer, matcporta innsug/topp, KN konfilter, orginal L-jetronic og ANSA grenrør hvis jeg får taki det. Vil et 2,5" rør fra grenrør og ut være en effektøkning, eller vil den bare miste effekt pga. at motorstyringa er mappa for mottrykket motoren vil få med org. eksos?

Forslag til andre størrelser på eksosen?

Posted

Er ikke helt inni akkuratt det der.

Men det er som du sier at med åpen/strak eksos mister man trykk og dermed bånndrag.

Mens du muligens kan hente noe effekt på toppen.

Dette kan vel egentlig sammenliknes med feks 328, hvor eksoen har lukke/åpne mekanissme ved visse turtall, selv om dette er lengre bak i eksosen. men teoretisk går det vel ut på det samme.

Posted
Er ikke helt inni akkuratt det der.

Men det er som du sier at med åpen/strak eksos mister man trykk og dermed bånndrag.

Mens du muligens kan hente noe effekt på toppen.

Dette kan vel egentlig sammenliknes med feks 328, hvor eksoen har lukke/åpne mekanissme ved visse turtall, selv om dette er lengre bak i eksosen. men teoretisk går det vel ut på det samme.

Ja, jeg har også hørt om det spjeldet i bakpotta.

I og med at kamakselen kommer til å sørge for at motoren liker seg på høyere turtall er det ikke så farlig om jeg mister litt effekt på bånn dersom det gir relativt stor gevinst på toppeffekten.

Posted

Riktig, poenget er jo å få ut eksosen raskest mulig. Så om du mekker 'turtallsmaskin' (i gåseøyne her fordi vi snakker bmw) så vil det lønne seg med strake rør, vil jeg påstå. Da du ikke trenger no baktrykk for å få bunndrag.

Posted
Riktig, poenget er jo å få ut eksoen raskest mulig. Så om du konfigurerer motoren til å jage på høye turtall vil det lønne seg med strake rør. Da du ikke trenger no baktrykk for å få bunndrag.

Det jeg også tror! Men så blir spørsmålet igjen, hvordan blir det med baktrykk i et åpent eksosanlegg. Vil det bli baktrykk så man fortsatt har litt bunndrag dersom man bruker 2 eller 2,5 toms rør, eller forsvinner rett og slett alt og motoren går som en dass annet enn på 7000 rpm

Posted

Mottrykk - mot normalt!

:!: For å svare på ditt primære spørsmål, så kan en få en effektøkning av å kjøre åpen eksos :!: Dette gjelder både turbo- og sugemotorer, og det gjør følgende også:

Bensininnsprutningssystemet måler turtall og luftmengde inn. Desto mer luft motoren klarer å suge (eller får trykka inn i seg), desto mer bensin gir systemet. Som igjen gir mer krefter og høyere turtall.

Eksosen er ingen vesens faktor for innsprutingssystemets drifting av motoren. Kun i liten grad via lambda sond, som i hovedsak er beskyttelse for kat. og derav miljø, ved å sørge for at ECU gir riktig bensinmengde slik at ren/komplett forbrenning oppnås.

Totaktsmotorer trenger riktig motrykk både av luftfilter og eksosanlegg for å ikke bli dau (på lave turtall). Firetaktere har ventiler som åpner og stenger for både luft og eksos, og trenger ikke dette!!! Hoved- saken er jevn og rask flyt ut!

En bilmotor vil dra nytte av å slippe å bruke krefter på å dytte ut eksosen. Ved å kvitte seg med den fort virker også kjølende fordi avgassene nødvendigvis er varme.

Problemet med for store eksosrør i forhold til volumet avgasser er at det oppstår turbulens inne i rørene (som når du blåser røyk ut i friluft), og dette skaper i sin tur mottrykk.

Korrigert (- takk til Sunspec :) ) :arrow: Og ettersom eksosen bruker lengre tid ut, vil den kjøle seg ned og få større massetetthet :!: - noe som gir plass til en større samlet masse eksos å trykke ut. Dvs...

Enda mer mottrykk; og motoren vil dra dårligere lavt på lave turtall. = Smalere og høyere arbeidsregister.

Ved høyere turtall blir det mer eksos og en har nytte av et større eksosrør. Men blir det "for" stort; dvs. over 4 tommer, vil en ikke få noen særlig effektøkning med mindre en setter på uttrekksvifte eller afterburner. :twisted::lol: He He... Eksospulsene, som grenrøret setter i rekkefølge, blir da også rota til av for stort rør ut pga. uforutsigbarheten i oppførselen til eksospulsene som påvirkes av resonansen/turbulensen i røret :? - dette blir bare rør - , og det dyre grenrøret er uten verdi.

Det kan være fordelaktig med flere mindre rør med spjeld like etter grenrøret som åpner på høyere turtall. Noen spjell har mindre- eller evt. ingen effekt, annet enn å begrense lyden (iht. regelverk) ved lav fart (som det ofte er i bebodde strøk).

Det er ingen eksakt formel for å lage det optimale eksosrør. Optimalt må de tilpasses motoren... Må bare prøve seg frem :? men jeg tror rett 2,5" vil virke fin-fint på din doning :)

Posted

Flott Innlegg CSM!

Ville bare legge til at varme gasser har større volum enn kaldere gasser, ellers ville det ikke ha hjulpet med kald luft(som de fleste vet, så har kald luft lite volum, men mye massetetthet).

Om Gassen hadde ekspandern når den hadde blitt kald, så ville den ha trukket seg sammen når den var varm og da ville ikke du fått noen kraft som virket på stempelet.

Som CSM sier, så skal det ikke være noe mottrykk nei, fordi dette skaper selvsagt motstand. Eksosrør/grenrør må være tilpassa(til en viss grad) til Hk'ene vi skal ta ut slik at vi får best mulig flow og scavange-effekt, med andre ord få ut eksosen så fort så mulig. Med store rør, er flow'en for liten og dermed taper man bånndrag. Om røret er lite, så får man bedre bånndrag, men strupes på toppen.

Det er hele tiden snakk om å få høyest mulig hastighet på luft inn, og eksos ut, uten at tapene er for store.

Posted

Flott Innlegg CSM!

Ville bare legge til at varme gasser har større volum enn kaldere gasser, ellers ville det ikke ha hjulpet med kald luft(som de fleste vet, så har kald luft lite volum, men mye massetetthet).

Om Gassen hadde ekspandert når den hadde blitt kald, så ville den ha trukket seg sammen når den var varm og da ville ikke du fått noen kraft som virket på stempelet.

Som CSM sier, så skal det ikke være noe mottrykk nei, fordi dette skaper selvsagt motstand. Eksosrør/grenrør må være tilpassa(til en viss grad) til Hk'ene vi skal ta ut slik at vi får best mulig flow og scavange-effekt, med andre ord få ut eksosen så fort så mulig. Med store rør, er flow'en for liten og dermed taper man bånndrag. Om røret er lite, så får man bedre bånndrag, men strupes på toppen.

Det er hele tiden snakk om å få høyest mulig hastighet på luft inn, og eksos ut, uten at tapene er for store.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...