Gå til innhold

Hvorfor det koster endel kroner "å lakke bare noen småd

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den tråden der var en helt grei oversikt!

Var omentrent noe slikt jeg hadde regna med at det ville koste å få hellakkert en bil.

Men om jeg får komme med ett spørsmål:

Hva tar generelt sett ett verksted for å hellakkere en bil om jeg selv har gjort ALT arbeidet?

dvs: pussa, sparkla, demontert alt og grunnet alt ferdig, klar for farge og klarlakk.

Og eventellt ha lakkert nedi motorommet selv.

Så ville jeg ønsket at alle dører og panser blir lakket uten at det står på bilen (som vil si at karosseri lakkeres "for seg" og dører panser og fangere og slikt "for seg" i samme lakkboksen)

Har lenge fundert på det egentlig.

Foresten har jeg tenkt å utdanne meg som lakkerer selv. Liker veldig godt å lakke og får det bra til :) (men til større saker som bil så overlater jeg det til folk med skikkelig lakkboks mht støv)

Det her står jo på siste delen av første innlegget....

En hel bil lakket i deler = 3 omganger i lakkboksen....ville tippe 15-20...

Går masse lakk....å tar tid å ordne deler maskere og gjøre klart!

Det var DYRT.

Det er jo summen om lakkerer skal gjøre grunnarbeidet..

Jeg snakker om at lakkereren KUN trenger å lakkere og spraye + lakkboks-utgifter.

Jeg vet at det koster 3-5000kr i lakk ca (ikke spesiallakk), og har fått tilbud en gang om å få hellakkert bilen min for ca 8k mot at jeg gjør arbeidet selv, og har faktisk fått tilbud om å låne lakkboks å gjøre jobben selv bare jeg betaler for lakk.

Og om jeg da ikke vet alt, så vet jeg da litt, har hatt ett år opplæring på lakkeringsverksted.

Og 3 runder i lakkboks?

Jeg sier jo jeg selv skal grunne og fyllprime bilen og gjøre alt grunnarbeidet og det vil si færre turer i lakkboks.

Jeg vil heller påstå EN runde i lakkboks, for når bilen er klar og maskert og allting, så sprayer man på med farge (og denne er matt og trenger ikke rubbes ned) venter littegranne og sprayer på med klarlakk, og venter en bestemt tid før man hiver på ett lag til med klarlakk.

For om man venter til klarlakken er så tørr at den ikke vil flyte om man sprayer på ett lag til, men samtidig så våt at det ennå er heft i den, så vil man kunne lakkere flere lag klarlakk uten å måtte rubbe ned mellom hvert lag.

Så bortimot 20k for det jeg vil ha gjort synes jeg rett og slett er dyrt.. :roll:

Er jo 10-15 000kr for noen timers arbeid!

Og da mener jeg ekstra etter at lakk og fyringsutgifter er betalt!

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Du... Bmw 728i....

Du har selv skrevet....

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Så ville jeg ønsket at alle dører og panser blir lakket uten at det står på bilen (som vil si at karosseri lakkeres "for seg" og dører panser og fangere og slikt "for seg" i samme lakkboksen)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

om ikke det er umulig å få alt INN i lakkboxen... så er det iallefall nesten umuligt å få alle delene fine uten støv og tørre flater...å skumpe borti og slikt!

Så....

Hva vet du om lakkboxer???

Når du skal ha lakka ALLE delen løst og bilen og fangere og speiler og anna smått og godt på en gang inni en box på ca 4X7 meter??? så er du vel på tynn is her.... 8)

Det er som regel mere enn nok å lakke selve bilen aleine med tak....

UTEN å få for mye støv.....med koffert, panser og dørkanter som har en tendens til å skjule litt støv, selv om en blåser og tørker en hel dag føre...

Så bilen.....Karosseriet! 1 Box....

Så skal du ha 4 Dører, panser og koffertlokk som ikke skal bli støv på....

Så deler.... løse, lakkes på begge sider... 1 Box

Så kan du ta resterende fangere, speiler, lepper, spoilers + sikkert noe småtteri... i den 3 boxen....

Mao....15-20 store for den jobben der....

enig? :wink:

Skrevet

Det var DYRT.Det er jo summen om lakkerer skal gjøre grunnarbeidet..

Jeg snakker om at lakkereren KUN trenger å lakkere og spraye + lakkboks-utgifter.Jeg vet at det koster 3-5000kr i lakk ca (ikke spesiallakk), og har fått tilbud en gang om å få hellakkert bilen min for ca 8k mot at jeg gjør arbeidet selv, og har faktisk fått tilbud om å låne lakkboks å gjøre jobben selv bare jeg betaler for lakk.Og om jeg da ikke vet alt, så vet jeg da litt, har hatt ett år opplæring på lakkeringsverksted.Og 3 runder i lakkboks?Jeg sier jo jeg selv skal grunne og fyllprime bilen og gjøre alt grunnarbeidet og det vil si færre turer i lakkboks.

Jeg vil heller påstå EN runde i lakkboks, for når bilen er klar og maskert og allting, så sprayer man på med farge (og denne er matt og trenger ikke rubbes ned) venter littegranne og sprayer på med klarlakk, og venter en bestemt tid før man hiver på ett lag til med klarlakk.For om man venter til klarlakken er så tørr at den ikke vil flyte om man sprayer på ett lag til, men samtidig så våt at det ennå er heft i den, så vil man kunne lakkere flere lag klarlakk uten å måtte rubbe ned mellom hvert lag.

Når bilen er ferdig maskert, blåst og tørket etter alle kunstens regler...

Så legger man på fargen i 1-2 strøk... setter på vifta for å tørke ut vannet og så 2-3 strøk klarlakk med ca 20-30 min mellomrom....

Men det er jo da på hver runde med ting.... Frågan er jo hvordan du egentlig tenker deg å kunne ha lakket alle de løse delene oppsatt på stativer sammen med bilen på de nevnete 4x7 metrene... :wink:

Uten at du skal sprute klarlakk på delen bakenfor ....for du kan jo ikke begynne å flytte rundt på delene inne i lakkboksen mens du lakker eller tror du det er muligt å sånn det gjøres :?:

Tegn gjerne en tagning på hvordan DU ville ha plassert delene.... og så kan du jo streke opp "runda" i mellom delene....

:wink:

Skrevet

Glemte en ting....

Du skal ha på deg lakkdress, friskluft utstyr, slange til dette og slange til sprøyta....

INGENTING av dette skal under noen som helst omstendigheter komme borti delen du har bak deg eller rundt deg når du SMYGER mellom ett karosseri, 4 dører , 1 panser, 1 koffertlokk, 2 støtfangere, 2 speiler + annet.....

:shock:

Skrevet

kan med hånda på hjerte si at "å gjøre forarbeidet selv" er ikke noe å anbelfale...hvis du ikka har MYE erfaring.

på min bil gjorde jeg mesteparten av grunnarbeidet selv,men det synest også...

fin langt i fra,men langtifra fin :P

Skrevet

Men det hjelper jo ikke folket om du ikke kan finne hvem som driver sånn formidlingsbissniss.... :wink:

Hehe.. Det var det da :P

å har jo mine egne tanker om hvor lang tid en hellakkering bør ta for at produkter og slikt skal få tørka...

Selv om det er billigt så har de vel ikke superduper produkter som tørker i en fei og blir bedre enn alt annet...??

Kan nok hende noen av firmane kutter litt ned på kostnadene for å få det til å gå rundt....så hva med den flotte kvaliteten dere skriver om da? :shock:

Det er sef nokre useriøse bedrifter der også som her i Noreg. For å vere ærleg så trur eg mange der nede også er betre enn her i Noreg.

Eg personleg ser på mange av arbeiderene fra Polen som dyktigere enn Nordmenn!

Skal leite lenge etter ein Nordmann som har den kunnskapen/stå på viljen som mange polske arbeidara har!

Det med at dei kutter ned på kostnaden tvile eg faktisk litt på. Veit du kva ein lastebil sjåfør i Polen tene i månden? Ein som faktisk jobbar ein del?

3000 kr. Og vist ein lakering då koster f.eks 5000 - 6000 kr, så trenge du ikkje vere raketforsker for å skjønne at time betalingen er låg der nede, uansett korleis du vrir og vende på det!

Eg trur faktisk at vist du hadde fått samme lønna som ein polsk arbeider, og hatt dei samme utgiftene som ein polsk lakverkstad, så hadde du komme ned i samme prisen..

Men då hadde vel folk stilt spm ? ved kvaliteten, sia det var så "billig". :roll:

Skrevet

Normenn hadde vel også jobba hysterisk hvis de hadde tjent 600kr pr time i ett annet land...

Men sikkert bra med alternativer...

Du får ta turen å så kan du jo etterpå fortelle åssen du er fornøyd etter 1 måned-1/2 år- 1 år :wink:

Skrevet

Mitt største problem har vært å finne en GOD lakkerer.

Min oppfatning av en perfekt jobb er tilsynelatende ikke det samme som alle andres.

Skulle få retta oldsen etter en skade, og spurte verkstedet om de kunne garantere en perfekt jobb.

Dette hevdet de at de bestandig garanterte.

Da skal det ikke være nødvendig å måtte dra tilbake og klage når en skimter grunningen gjennom lakken.

Det skal heller ikke være sliperoser eller andre småfeil.

Nå skal det sies at oldsen ble grei etter et par runder frem og tilbake, greit når verkstedet er klar over at en kommer til å stille krav.

På jobb fikk vi retta opp en 2 måneder gammel Pajero.

Bilen hadde trilla og var skadet for over 200.000.- (7 seter og egenassurandør)

Første gang jeg kom for å hente bilen snudde jeg i døra, andre gang var en annen og hentet det, tok den inn på verkstedet og skrev en liste på to A4 sider med feil og sendte den tilbake.

Hørt utrykket bølgeblikk?

Når jeg kom for tredje gang og de enda ikke hadde klart å få til en akseptabel jobb ble de for å si det mildt sagt drit sure.

Det skal ikke være renn, fargeforskjeller, småbulker eller skeive døråpninger når de hevder at en bil er ferdig.

olds69

Skrevet

olds 69: Om det er sant det du sier høres dette ut som no litt for stressa sjappe spørr du meg!!

Jeg jobber som bil lakkerer selv på verksted så vet jo ossen det skal fungere, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt opp dette sjikkelig,

virker som et sløft verksted med slurvene ``fag folk`` var det ikke en forsikrings sak da?

Om det,, skal det kunne kjøres gjennom en naf test eller en ann lignene,

med lakk spessialister som kan dokumentere at dette ikke er gjort godt nokk..

lakk jobben høres ut som at det var en som ikke kunne sprøyte vannbasert lakk som i alle år har vært vandt til tynnerbasert lakk..

vi begynte med vannbasert for 3 år siden så jeg har kun brukt vannbasert lakk..

Mvh Torstein

Skrevet
olds 69: Om det er sant det du sier høres dette ut som no litt for stressa sjappe spørr du meg!!

Mvh Torstein

Begge historiene er nok sanne desverre.

Når det gjelder oldsen så var verkstedet greie/normale og fiksa alt slik at jeg ble fornøyd, feil kan alle gjøre.

Når det gjelder den stakkars Pajeroen:

Tredje gang jeg kom tilbake med bilen fikk jeg til svar at det var jo ikke min bil, de hadde jo gitt inn anbud og da kunne jeg ikke forvente meg mere...

(før oppretting ble det innhentet annbud for oppretting og lakkering fra flere godkjente lakkverksteder, de var 4-5 tusen billigere enn neste, men sa ikke noe om at de var udugelige)

Ja verkstedet er godkjent både som bilverksted og lakkeringsverksted.

De er også forhandler av Mitsubishi...

Ellers så kan jeg legge til at bilverkstedet flyter av olje og det ser generelt shabby der inne. kommer aldri til å levere en av mine biler der for å si det slik.

olds69

P.S. tar forbehold om utseende på verkstedet, har ikke vært innom siden Pajeroen var der for en 5 år siden (pussig nok)

NB: Var et annet verksted som retta oldsen.

Skrevet

Det er det her som er en av problemene til oss som driver med karosseriene på biler...

Noen Skal bare ha ny farge... betler der etter...

Andre skal ha superjobb! å betaler der etter.... å da tar man seg i kragen å gjør det topp innen kunden får se bilen...

Det som ofte blir problemer er jo de gangene man ikke er helt enig på forhond om pris...ikke ringer kunden om at noe har surra og tatt lang tid, å noe av det som er viktigst er at en får snakket så lenge med kunden at en vet HVA det vil og hvilken grad av perfeksjoisme en skal legge i en jobb...

Forsikringsskader er jo greit... det skal være som det var!

:wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...