D.C.V Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Når begynte BMW å hevde seg med tanke på industri og bilsport? Edit: Kansje litt med tanke på luksus.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Selvåg Hansen Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 http://da.wikipedia.org/wiki/BMW Søk på google så finner du mye lektyre! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Spørsmålet er hva du mener med å hevde seg i faktisk forstand. Det er alment kjent at det først var med E32 750i at BMW for alvor begynte å bli betraktet som en seriøs konkurrent til f.eks Mercedes-Benz... iallefall når det gjelder prestisje og generell markedsaksept i Tyskland. Dette betyr selvfølgelig ikke at f.eks E23 745i ikke var en fabelaktig luksuskrysser, men i forhold til alternativene fra f.eks Mercedes-Benz, Jaguar, Bentley og ikke minst Rolls-Royce var det ganske enkelt ikke godt nok med en turbomodifisert alminnelig rekkesekser. BMW har uten tvil en flott historie, men igjen... i forhold til f.eks Mercedes-Benz og Rolls-Royce er den litt "tynn" før vi skriver moderne tider på 80 og 90 tallet. Tyskernes store stolthet er uten tvil Porsche og slik kommer det nok til å være også i fremtiden. Det er forskjell på å produsere 100% sportsbiler som konkurrerer "head on" mot f.eks Ferrari (med alt hva det betyr av prestisje)... og produsere gode, men dog i de fleste tilfellene konverterte sportslige familiebiler. Poenget er imidlertid at akkurat den disiplinen gjør ingen bedre enn BMW. Så må vi se om Porsche like elegant kan gå den andre veien når de nå skal konstruere Panamera... en slags konvertert (dog 100% ny konstruksjon) familiepreget sportsbil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet Januar 11, 2007 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2007 Takk det var et veldig god svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet Januar 11, 2007 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2007 Tenker også spesielt på BMW vs Mercedes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 http://da.wikipedia.org/wiki/BMWSøk på google så finner du mye lektyre! På norsk er det mye mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Tenker også spesielt på BMW vs Mercedes? Mercedes-Benz er en av historiens viktigste bilprodusenter og det er nok med all respekt litt mer enn man objektivt kan si om BMW (iallefall frem til og med 70-tallet). Mercedes-Benz hadde f.eks allerede i årene 1929-34 modellen SSKL (Super Sport Kurz Leight)... kun 1350 Kg... som hadde en kompressormatet rekkesekser på 7,1 liter som ytet 300 HK ved 3300 rpm og 585 Nm ved 1900 rpm. Topphastigheten var 235 Km/t. På det samme tidspunktet produserte BMW modellen "Dixie" som hadde en rekkefirer på 18 HK. Begge bilprodusentene har konstruert en rekke interessante modeller og det blir for mange å trekke frem her. Det er imidlertid et poeng å få nevnt noen de mest signifikante modellene. I 1955 konstruerte Mercedes-Benz W198 300SLR Coupe...racingvarianten av W198 300SL Coupe "Goldwing" (verdens første bilmotor med direkte bensininnsprøytning). Motoren i 300SLR var en rekkeåtter på 2982 cm3 som ytet 310 HK ved 7400 rpm, 320 Nm ved 5950 rpm, 0-100 Km/t på 7,4 sekunder og en topphastighet på 290 Km/t litt avhengig av gearing. I 1955 hadde BMW den elegante modellen 507 som hadde en V8 motor på 3169 cm3 som ytet 150 HK ved 5000 rpm og 235 Nm ved 4000 rpm. Den brukte 10,5 sekunder på 0-100 Km/t og topphastigheten var 196 Km/t. I 1968 kom Mercedes-Benz med W109 300SEL 6,3 som hadde en V8 motor på 6332 cm3 som ytet 250 HK ved 4000 rpm og 500 Nm ved 2800 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på 6,5 sekunder og topphastigheten var 220 Km/t. BMW hadde på dette tidspunktet kun E3 2500 som hadde en M30B25 motor som ytet 150 HK ved 6000 rpm og 210 Nm ved 3700 rpm. 0-100 Km/t ble gjennomført på 10,4 sekunder og topphastigheten var 195 Km/t. E3 ble senere utviklet til 3.0Si der M30 motoren ytet 200 HK, men da var 70-tallet allerede begynt. Resten av historien er sånn nogenlunde kjent for de fleste. BMW manglet en V8 og V12 motor gjennom hele 70-80 tallet... hovedsakelig pga. ettervirkninger av firmaets dårlige økonomi på 60-tallet, men også oljekrisene på 70-tallet skal ha noe av skylden for manglende motoralternativer. M10, M20 og M30 motorene i forskjellige varianter spilte hovedrollen helt frem til slutten av 80-tallet. Alpina utviklet imidlertid flere interessante racingmodeller på basis av BMW´s alminnelige standardmodeller... bl.a E9 3.0 CSL. "02" var også en populær modell hos forskjellige racing og tuningfabrikanter pga. den kompakte størrelsen i kombinasjon med bilens i utgangspunktet gode balanse. Mercedes-Benz gikk en annen vei og utviklet hovedsakelig store familiemodeller rettet mot det nord-amerikanske frem til og med W201 190E kom på markedet i 1983 og markerte et markant kursskifte mot mer europeiske biler igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mauro Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Spørsmålet er hva du mener med å hevde seg i faktisk forstand. Det er alment kjent at det først var med E32 750i at BMW for alvor begynte å bli betraktet som en seriøs konkurrent til f.eks Mercedes-Benz... iallefall når det gjelder prestisje og generell markedsaksept i Tyskland. Dette betyr selvfølgelig ikke at f.eks E23 745i ikke var en fabelaktig luksuskrysser, men i forhold til alternativene fra f.eks Mercedes-Benz, Jaguar, Bentley og ikke minst Rolls-Royce var det ganske enkelt ikke godt nok med en turbomodifisert alminnelig rekkesekser. BMW har uten tvil en flott historie, men igjen... i forhold til f.eks Mercedes-Benz og Rolls-Royce er den litt "tynn" før vi skriver moderne tider på 80 og 90 tallet. Tyskernes store stolthet er uten tvil Porsche og slik kommer det nok til å være også i fremtiden. Det er forskjell på å produsere 100% sportsbiler som konkurrerer "head on" mot f.eks Ferrari (med alt hva det betyr av prestisje)... og produsere gode, men dog i de fleste tilfellene konverterte sportslige familiebiler. Poenget er imidlertid at akkurat den disiplinen gjør ingen bedre enn BMW. Så må vi se om Porsche like elegant kan gå den andre veien når de nå skal konstruere Panamera... en slags konvertert (dog 100% ny konstruksjon) familiepreget sportsbil... Flott post Veldig OT, men den Panamera Porchen var rå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet Januar 11, 2007 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2007 Men den panameraen e vel en konseptbil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartgecab Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Rene leksikonet du Fredrik.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Men den panameraen e vel en konseptbil? Bildene kan selvfølgelig godt kun være en skisse, men neida Porsche Panamera kommer på markedet i 2009. De fleste analytikere regner med at Panamera kommer til å revolusjonere sportsbilmarkedet (i det minste i relasjon til BMW´s M5 modell). Den blir frontmotorisert og bakhjulsdrevet med to motoralternativer... enten en V8 med rundt 500 HK eller en V10 motor med mer enn 700 HK. Dette kommer absolut til å bli en interessant "kamp" mellom BMW og Porsche, men den store vinneren blir uten tvil folk med tykke lommebøker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Mykje nyttigt du nevner der Fredrik! MEN når me først er inne på historie kan me også trekke fram kor VANSKELEG det var for BMW å produsere produkter etter WW1 og WW2. BMW, eller Rapp-Motorenwerke som vart grunnlagt av Karl Friedrich Rapp, var opprineleg ein produsent av flymotor produsent. Fabrikken vart lagt til Munich i staten Bavaria og rondelen som blir brukt av BMW den dag i dag er opprineleg eit produkt ut av flagget til staten Bavaria. I 1916 fekk dei ein kontrakt på å bygge ein V12 maskin for Austro-Daimler. Camillo Castiglioni og Max Friz hjelpte Karl Friedrich Rapp med å grunnlegge BMW (Bayerische Motoren Werke GmbH (etter det eg har skjønt betyr dette at det er ”ein mann” som eige heile selskapet)) i 1916. I 1917 forlot Karl Friedrich Rapp selskapet på grunn av indre ueinigheiter og Franz Josef Popp overtok selskapet og gav det navnet BMW AG (AG = A/S) i 1918. Etter den første WW1 pålagg traktaten i Versailles at det ikkje var lov til å produsere fly i Tyskland lengre. Flyfabrikken som BMW produserte motorer til vart lagt ned og BMW gjekk over til å produsere togbremser. I 1919 laga BMW sin første MC, Victoria, for eit selskap i Nuremberg, og i 1923 bygde dei sin første MC. I 1927 produserte BMW Dixi på lisens, som Fredrik nevner kunne nok ikkje denne måle seg med MB sin bil. BMW kjøpte i 1928 opp selskapet Dixi og kom med sin FØRSTE (etter min meing) bil, BMW 3/15 (4 syl på 750 ccm og 15 HK). 1933 produserte BMW biler med rekke 6-ere og i klassen sport og sedan. I årene før WW2 kom BMW med , dei var veldig avanserte for å vere i dette tidsrommet, BMW 327 coupe og cab, 328 rodster og luxus utgava 335. Under WW2 produserte BMW MC til den tyske hæren, spesielt BMW R 12 og BMW R 75 vart brukt. Dei leverte også flymotorer (BMW 801) til det tyske Luftwaffe. Dette var ein VELDIG kraftig motor som leverte omkring 1 600 – 2 000 MH! BMW forska også på jet motorer under WW2 og kom opp med BMW 003 (skulle hatt bilde av denne, men finne ikkje noko :S) BMW har i seinare tid innrømt å brukt mellom 25 000 – 30 000 POW/konsentrasjons fanger under WW2. Det meste av fabrikkene til BMW lagg i grus når WW2 var ferdig. Når ”hjernteppet” kom, vart fabrikken i Munich, og den ”tekniske avdelingen” på den russikse sida. Dette gjorde det veldig vanskeleg for BMW å fortsette produskjonen, og dei trengte ”lang” tid på å komme seg oppigjen. Dei vart også nekta å produsere noko i tre år av dei alierte på grunn av at dei hadde vore med å produsert flymotorer og jet motorer under krigen. I 1945 kom dei med ein sykkel i lettvekts aluminiums ramme.. I øst kom det eit nytt merke EMW, og dei produserte biler og MC fram til 1955. I vest kom det britikse selskapet BAC (Bristol Aeroplane Company) og inspiserte fabrikken til BMW, og reiste tilbake til England med planene for 326, 327 og 328. Dette (vart etter det eg har skjønt) eit ”krigsbytte” sammen med BMW designeren Fritz Fiedler. Og med desse planene i hånd, kunne det nystarta Bristol Cars utvikle ein høg kvalitets sport sedan, 400 i 1947. Men endleg i 1948 fekk BMW starte produsjonen igjen, og dei kom med Mcen BMW R24.og i 1952 kom BMW med ein ny bil, BMW 501. Verken denne eller BMW 507 var desverre nokon skuksess. Det kosta desverre meir å produsere bilen enn dei fekk for den. Og dei var nær konkurs. Det som redda BMW fra konkurs var BMW Isetta 250 som dei kom med i April 1955. Dette var ein 1 syl på 247 cc og 13 HK som vart brukt i MC BMW R 25/3. I oktober 1956 kom dei med Isetta 300. Og i 1957 kom dei med Isetta 600 som vart produsert fram til 1962. I 1959 kom BMW på den sinsjuke iden å selge seg til MB, men dette vart i siste liten avverga av Herbert Quandt som økte sin andel i BMW med 50 %. Det samme året kom BMW med BMW 700, som vart den første STORE skuksessen som førte BMW tilbake på rett spor! Det varte ikkje lenge før BMW kom med ein ny modell. I 1961 kom dei med BMW 1500, ein kraftig compact sedan med skivebremser framme og demping på alle hjula. Og dette gav BMW eit rykte for å ha sportslege biler. Dei varte ikkje lenge før dei kom med 1600, 1800 og 2002. Desse vart kalla 02 modellen og er forgjengaren til dagens 3-serie. Nå var endleg selskapet tilbake på beina. Og dei kunne kommme med nye biler. Blant anna kom dei med eit nytt konsept, New Six: sedan 2500 og 2800 (E3), coupe 2.5 CS og 2800 CS (kanskje betre kjent som E9 – som Fredrik kan nok meir om enn meg ). Etter dette har BMW utvikla nye biler og serier. I 1972 kom 5-serien, 1975 3-serien og 7-serien i 1977. 6-serien erstatta I 1977 kjente modeller som CS og M1. Grunnen var at dei ville komme med eit breiere tilbud til sine kunder. Mercedes-Benz hadde aldri desse problemene som BMW hadde. Så skjønner godt at MB er meir annerkjent enn BMW. Kem vil vel kjøpe bil av eit selskap som ser ut til å gå konkurs den eine dagen, og overleve den andre? BTW, er sikkert nokre småfeil her og der, vanskelg å få oversikt når du skrive i desse "luken" Sjå: http://www.bmwworld.com/bmw/history/ http://www.bmw.com/ for meir info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.Wenaas Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Mykje nyttigt du nevner der Fredrik! MEN når me først er inne på historie kan me også trekke fram kor VANSKELEG det var for BMW å produsere produkter etter WW1 og WW2.BMW, eller Rapp-Motorenwerke som vart grunnlagt av Karl Friedrich Rapp, var opprineleg ein produsent av flymotor produsent. Fabrikken vart lagt til Munich i staten Bavaria og rondelen som blir brukt av BMW den dag i dag er opprineleg eit produkt ut av flagget til staten Bavaria. I 1916 fekk dei ein kontrakt på å bygge ein V12 maskin for Austro-Daimler. Camillo Castiglioni og Max Friz hjelpte Karl Friedrich Rapp med å grunnlegge BMW (Bayerische Motoren Werke GmbH (etter det eg har skjønt betyr dette at det er ”ein mann” som eige heile selskapet)) i 1916. I 1917 forlot Karl Friedrich Rapp selskapet på grunn av indre ueinigheiter og Franz Josef Popp overtok selskapet og gav det navnet BMW AG (AG = A/S) i 1918. Etter den første WW1 pålagg traktaten i Versailles at det ikkje var lov til å produsere fly i Tyskland lengre. Flyfabrikken som BMW produserte motorer til vart lagt ned og BMW gjekk over til å produsere togbremser. I 1919 laga BMW sin første MC, Victoria, for eit selskap i Nuremberg, og i 1923 bygde dei sin første MC. I 1927 produserte BMW Dixi på lisens, som Fredrik nevner kunne nok ikkje denne måle seg med MB sin bil. BMW kjøpte i 1928 opp selskapet Dixi og kom med sin FØRSTE (etter min meing) bil, BMW 3/15 (4 syl på 750 ccm og 15 HK). 1933 produserte BMW biler med rekke 6-ere og i klassen sport og sedan. I årene før WW2 kom BMW med , dei var veldig avanserte for å vere i dette tidsrommet, BMW 327 coupe og cab, 328 rodster og luxus utgava 335. Under WW2 produserte BMW MC til den tyske hæren, spesielt BMW R 12 og BMW R 75 vart brukt. Dei leverte også flymotorer (BMW 801) til det tyske Luftwaffe. Dette var ein VELDIG kraftig motor som leverte omkring 1 600 – 2 000 MH! BMW forska også på jet motorer under WW2 og kom opp med BMW 003 (skulle hatt bilde av denne, men finne ikkje noko :S) BMW har i seinare tid innrømt å brukt mellom 25 000 – 30 000 POW/konsentrasjons fanger under WW2. Det meste av fabrikkene til BMW lagg i grus når WW2 var ferdig. Når ”hjernteppet” kom, vart fabrikken i Munich, og den ”tekniske avdelingen” på den russikse sida. Dette gjorde det veldig vanskeleg for BMW å fortsette produskjonen, og dei trengte ”lang” tid på å komme seg oppigjen. Dei vart også nekta å produsere noko i tre år av dei alierte på grunn av at dei hadde vore med å produsert flymotorer og jet motorer under krigen. I 1945 kom dei med ein sykkel i lettvekts aluminiums ramme.. I øst kom det eit nytt merke EMW, og dei produserte biler og MC fram til 1955. I vest kom det britikse selskapet BAC (Bristol Aeroplane Company) og inspiserte fabrikken til BMW, og reiste tilbake til England med planene for 326, 327 og 328. Dette (vart etter det eg har skjønt) eit ”krigsbytte” sammen med BMW designeren Fritz Fiedler. Og med desse planene i hånd, kunne det nystarta Bristol Cars utvikle ein høg kvalitets sport sedan, 400 i 1947. Men endleg i 1948 fekk BMW starte produsjonen igjen, og dei kom med Mcen BMW R24.og i 1952 kom BMW med ein ny bil, BMW 501. Verken denne eller BMW 507 var desverre nokon skuksess. Det kosta desverre meir å produsere bilen enn dei fekk for den. Og dei var nær konkurs. Det som redda BMW fra konkurs var BMW Isetta 250 som dei kom med i April 1955. Dette var ein 1 syl på 247 cc og 13 HK som vart brukt i MC BMW R 25/3. I oktober 1956 kom dei med Isetta 300. Og i 1957 kom dei med Isetta 600 som vart produsert fram til 1962. I 1959 kom BMW på den sinsjuke iden å selge seg til MB, men dette vart i siste liten avverga av Herbert Quandt som økte sin andel i BMW med 50 %. Det samme året kom BMW med BMW 700, som vart den første STORE skuksessen som førte BMW tilbake på rett spor! Det varte ikkje lenge før BMW kom med ein ny modell. I 1961 kom dei med BMW 1500, ein kraftig compact sedan med skivebremser framme og demping på alle hjula. Og dette gav BMW eit rykte for å ha sportslege biler. Dei varte ikkje lenge før dei kom med 1600, 1800 og 2002. Desse vart kalla 02 modellen og er forgjengaren til dagens 3-serie. Nå var endleg selskapet tilbake på beina. Og dei kunne kommme med nye biler. Blant anna kom dei med eit nytt konsept, New Six: sedan 2500 og 2800 (E3), coupe 2.5 CS og 2800 CS (kanskje betre kjent som E9 – som Fredrik kan nok meir om enn meg ). Etter dette har BMW utvikla nye biler og serier. I 1972 kom 5-serien, 1975 3-serien og 7-serien i 1977. 6-serien erstatta I 1977 kjente modeller som CS og M1. Grunnen var at dei ville komme med eit breiere tilbud til sine kunder. Mercedes-Benz hadde aldri desse problemene som BMW hadde. Så skjønner godt at MB er meir annerkjent enn BMW. Kem vil vel kjøpe bil av eit selskap som ser ut til å gå konkurs den eine dagen, og overleve den andre? BTW, er sikkert nokre småfeil her og der, vanskelg å få oversikt når du skrive i desse "luken" Sjå: http://www.bmwworld.com/bmw/history/ http://www.bmw.com/ for meir info Copy and paste de som studerer, og skal levere særemne i år Ikke noe å si på kunnskapsnivået til enkelte her på forumet ihvertfall! Det skal man lete lenge etter på andre forum... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Mykje nyttigt du nevner der Fredrik! MEN når me først er inne på historie kan me også trekke fram kor VANSKELEG det var for BMW å produsere produkter etter WW1 og WW2. Her var det mye klipp & lim, men iom. at Mercedes-benz allerede ved avslutningen av den første verdenskrig var en stor bilprodusent (inkl. mye annet bl.a tungt kjøretøy) ble firmaet mer enn BMW brutalt rammet av den store depresjonen på 30-tallet. Så... med unntak av BMW´s tidligere spesialisering vedr. flymotorer har Mercedes-Benz absolut hatt deres utfordringer også. Rekonstruksjonen av selskapene etter den annen verdenskrig var nok også en mer omfattende oppgave vedr. Mercedes-Benz iom. at selskapet var mange ganger større enn BMW. Husk at de fleste motoriserte kjøretøyene under Hitler-Tyskland hovedsakelig ble bygget av Mercedes-Benz... eller tilhørende datterselskaper som f.eks Maybach. Et annet poeng er at eierfamilien bak BMW... Quandt... var en storaksjonær i Mercedes-Benz frem til og med midten av 70-tallet. Ergo var det nok også mer økonomisk viktig å få Mercedes-Benz hurtig reetablert etter den annen verdenskrig enn at BMW´s produksjon (primært flymotorproduksjon) ble reetablert. Det er historisk relativt tette bånd mellom de tre store bilprodusentene i Tyskland... og dermed har du også forklaringen på hvorfor familiene Porsche/Piëch ved Porsches nestor Dr. Ferdinand Piëch i dag eier nesten 30% av Volkswagen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 11, 2007 Share Skrevet Januar 11, 2007 Jepp, det er ein del klipp og lim Hadde det som ei "fri oppgåve" når eg gjekk på almenn. Så henta info fra internett, leksikong, BMW Norge osv. Fant ikkje igjen dokumentet i world, så skreiv av arket (hadde ein del bilder og tidslinje der). Vist eg har skjønt riktig, så vart merket Mercedes-Benz danna på 30-tallet? Dei gjekk sammen for å klare å klare den trange økonomien Tyskland hadde havna i etter WW1?! Dei fekk vel også forbud mot å produsere biler i ein treårs periode etter krigen på grunn av sin deltakelse i å bygge opp det tyske Luftwaffe. Dei var jo allerede før krigen kjent for produksjon av blant anna luksus og sportsbiler, så det var enklare for dei å ha noko å falle tilbake på, i motsetning til BMW. BMW derimot satt igjen med eit ubetydeleg rykte innenfor bilproduskjon og fabrikker i vest som var i ruiner og teknisk avdeling i øst som var i "feil hender". Det viste eg faktisk ikkje at dei satt som storaksjonær i MB! Kor mykje "makt" hadde dei? Ja, det kan godt stemme, men eg vil aldri tru at BMW ville ha gått tilbake til flymotorproduksjon med dei følgene det hadde hatt tidlegare. Og Tyskland hadde etter WW2 ikkje lov til å produsere fly o.l? Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå