Gå til innhold

TIL ALLE SOM VIL MONTERE STEREO i E36; mine erfaringer


Gadd jeg lese hele dette innlegget?  

77 stemmer

  1. 1. Gadd jeg lese hele dette innlegget?

    • Seff!
      30
    • Nei, stereo kan jeg alt om!
      6
    • Nei, nå gir jeg opp!
      9
    • Nei en som handler så mye på Biltema kan ikke være mye klok.
      6
    • Venter på bildene, jeg.
      27


Anbefalte innlegg

Bedre å lese et og få info enn å måtte lete i mange andre tråder... F...,mye negative folk her. Lager man en tråd her er det alltid kjeft å få,har ikke folk noe annet å gjøre enn å hakke på andre. De som ikke liker sånt,kan vel unngå å lese det.Og hvis dem ikke har lest hele,kan dem droppe å skrive negative komentarer også. Hvis folk absolutt skal slenge dritt,kan dem heller gå inn på vg el dagbladet.no og blogge sammen med fjortisene og komme med usakelige komentarer der... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra inlegg. litt i lengste lage, men gjør jobben lettere for mange andre som vil ha det i samme kvalitet. syns decade høytalerne dine hørtes jævla bra ut. har et sett med 6*9 fra decade men dem begynner å drege på årene nå og har vært med på alt for mange biler :D . men de holder fremdeles mål for meg. skifter ut alle de andre høytalerene før jeg kvitter meg med decadene. å selv etter at de har tatt kveld så skal dem få heders plass i garasjen etter å holdt meg underholdt i alt for mange kjøretimer :D kort sagt bra innlegg håper flere lager DIY til flere bmw serier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et sett med 6*9 fra decade

Bare for å ha det klart: 'Decade' er ikke navnet på produsenten. Det er (kalle-)navnet på modellen. Det blir nesten som å si at 320i har laget BMW.

JBL_logo.gifGTi Decade

JBLT595.jpgFirmaet J.B. Lansing lanserte i 1980 et par 6 x 9" bilhøyttalere i toppserien (GTi) som de kalte T595. Med en magnet på drøye 2,5 kg og evner som få andre gikk ryktet om disse i bilstereomiljøer som hvetebrød i tørt gress. :wink: På folkemunne ble T595 kjent som GTi Decade. Produksjonen av T595 pågikk helt fram til 1998. Modellen fikk noen små forbedringer opp igjennom, men ingen drastiske. (Artig; Den ble også heftig "piratkopiert", mange som på begynnelsen av 90-tallet kjøpte Biltemas fislete 6x9", skrapte av "Biltema"-klistremerket. Under sto det "JBL Decade") Samme fabrikk har laget flere høyttalere under navnet 'Decade' men kun JBL T595-serien er de 'ekte' Decade.

Uansett; GTi Decade produseres ikke lenger. Dessverre. Den siste i familien rullet av samlebåndet i 2006. Denne spesialmodellen heter 'T595 LIMITED' (T595LTD/230) og ble produsert i et begrenset opplag. For JBL representerer denne forbedrede varianten av legenden T595 Decade 50 års utvikling.

I senere tid tror jeg JBL vokst seg litt over hodet. Selv om de fremdeles lager utrolig bra høyttalere (Bl.a GTi serien holder fortsatt mål!) mener jeg og flere andre at de lagde bedre produkter før ('Cerwin-Vega!-syndromet'). T595 er av den gamle skolen, og er den dag i dag kjent som "verdens beste 6 x 9". 'Made in China', som alt annet, men skulle ikke forundre meg om de stort sett ble håndlaget.

JBL produserer i dag andre 6x9"; f.eks denne, men "på papiret" kommer ingen av de i nærheten av T595. Jeg kjøpte mine her.

jbl10lu.jpgEtter å ha fått spilt inn og vent meg til Decadene vil jeg anbefale å ha NOK forsterkerkraft, (2 x 200W RMS i 4 Ohm er minimum, gi de helst mye mer. En brokobla firekanaler fabrikksikret til 60A bør duge) Fest de godt. La en sub ta seg av den verste rumlebassen. Og prøv ut bi-wiringfunksjonen om du kan gi bassen nok strøm. (Husk å dele begge forsterkerne aktivt. JBL anbefaler å rulle den av 12 db/o på 1200Hz) Og ikke prøv å ta av gitteret. 8)

JBL om T595 Limited:

The evolution of a classic. As an engineering and manufacturing

statement, the legendary JBL T595 has been the reference three-way, 6" x 9" automotive loudspeaker by which all others have been measured.

Designed from the start as a state-of-the-art product, the original T595 required few updates to maintain that position. For a decade, the T595 Limited has been the preferred loudspeaker of auto sound enthusiasts worldwide.

Today, the T595 Limited is the ultimate manifestation of JBL’s years of leadership in the field of auto sound.

150mm x 240mm (6" x 9") 3-Way, High-Performance, Cast-Frame Automotive Loudspeaker

• Power handling: 300W Peak, 150W RMS continuous

• Impedance: 4 ohms

• Frequency response: 35Hz – 22kHz

• Sensitivity (1W/1m): 94dB

• Mounting depth: 118mm

• Cutout diameter: 152mm x 229mm (6" x 9")

• Rugged cast-frame basket – Provides maximum rigidity and support for the motor.

• Titanium tweeters for outstanding high frequency reproduction.

• Kevlar®-filled, lacquer-sealed, molecular bound cone material.

• Cross-linked composite cones for powerful, fast and clear sound reproduction.

• Bi-amplification connections to drive low- and high-frequency speakers independently.

• Butyl rubber surround for enhanced sonic performance, as well as extended durability.

• Re-coning – T595 can be re-coned for a lifetime of musical pleasure.

P.S. Prøver å ta noen bilder av anlegget i helga. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et sett med 6*9 fra decade

Bare for å ha det klart: 'Decade' er ikke navnet på produsenten. Det er (kalle-)navnet på modellen. Det blir nesten som å si at 320i har laget BMW.

eh. vet da det vel. gidda bare ikke skrive jbl decade vær gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,herlige høytalere! Hvis noe neg.skal sies,har den litt metallisk diskant. Men hvis jeg skulle hatt 6*9",er det ingen tvil-denne er den råeste! :D

Lancing er konge på bilstereo,husk at dem er innen Harman kompenies-noe dem ble en gang på 90-tallet. Synd Harman sluttet med egenprodusert bilstereo-har hatt tc-600 i årevis,og den blir nok aldri solgt... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende greier her!

-Selv har jeg ikke noe mer enn orginal diskant framme og bak. (+ en "koffertsub + forsterker for å dra den)

Har selv IKKE PEIL på noe mer enn hvordan holde bilen på veien i forskjellige vinkler (snø nå vettu). så det skal vel ikke mye til for å imponere meg. (men takk og lov for hjelpsomme venner)

Ville bare si at slike inlegg hjelper på interessen for bil-stereo og motor.

(Det er mer imponerende med bra bil-anlegg enn stueanlegg). *min mening*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ingen bilder ennå!??! Faen jeg er treg.. hehe.

To uker etter at anlegget var "ferdig" fikk jeg nyss om at jeg hadde tatt feil ang. bakseteryggen. Øyet bedro!! Selv om det ser potte tett ut er det en finfin metallplate punktsveiset midt i seteryggen som ka fjernes med f.eks en dremel med 6 clas-ohlson kappeskiver.

Som tenkt, så gjort og anlegget ble aldri seg selv igjen. OK lyd, jada, men ikke noe å ta bilde av. Ikke representative ijaffal.

Men å er det ting på gang! Her om da'n fikk jeg æren av å montere anlegg i en jenterussebuss, og i den anledning måtte jeg mikse og trikse og rokkere litt på de musikalske 12V-dipeduttene jeg var i besittelse av. Det ender med total overhaling av hele anlegget i bimmern. Har skrudd i to dager og har helt kabelskospasmer! Jeg har fått tilbake nesten all bagasjeromsplassen og har en fylde i bassen jeg ikke turde drømme om tidligere! Jeg kommer tilbake så fort anlegget er ferdig (maks en uke) med en fyldigere rapport..

Peace!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...