dvil Skrevet Januar 18, 2007 Skrevet Januar 18, 2007 Jeg vet ikke om det finns elektronikk i moderne biler som kan merke at batteriet er stort, men generelt kan batteriet aldri bli for stort (ihvertfall så lenge du ikke fyller tilhengeren med batterier også....). Det blir som å fylle en stor og en liten bøtte med vann, den store tar lengre tid å fylle hvis de begge er tomme. Alle batterier har en viss lekkasje (egenutlading), og den totale tapte mengden energi blir litt større jo større batteri du har. Dette må erstattes av dynamoen, men dette tar laderegulatoren seg av (hvis du da ikke bruker mer enn dynamoen leverer under kjøring). De som har amperemeter koblet inn i ledningen til plusspolen på batteriet vil se at det går høy strøm inn i batteriet rett etter start. Dette vil avta ned mot nesten null etterhvert som batteriet får fullading (dvs.den spenningen som laderegulatoren er instilt på). For de som ikke helt vet forskjell på strøm, spenning, energi og kapasitet: Det kan sammenlignes med vannkraft. Demningen inneholder en viss mengde vann, det er tilgjengelig energi. Størrelsen på dammen blir likt med kapasitet (Ah-verdien som står oppført på batteriet). Trykkhøyden mellom vann-nivået i dammen og turbinen tilsvarer spenning (Volt). Strømmen (Ampere) blir lik mengden vann som renner i røret til turbinen. Hvis det er plassert en stengt ventil i røret vil vannet trykke på med trykkhøyden (spenningen står på). Strømmen begynner å gå først når ventilen åpner, tilsvarende en bryter i bilen. Sorry, skrivekløe idag....
sondre Skrevet Januar 18, 2007 Skrevet Januar 18, 2007 Vel da har jeg fått byttet batteriet og nå er det bare velstand (håper jeg...) det var et 90 AH batteri der fra før og det nye har 95 AH så økningen er ikke dramatisk - og verkstedet sa jeg ikke skulle være redd for å bruke webastoen med vifta på fullt bare kjøreturen i etterkant var på ca 30 min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå