Jump to content

M50b25 motorfusk. EDIT 8/2!!!


BMWentusiasten
 Share

Recommended Posts

Hei.

har en 1991 mod e36 325i.

motoren fungerer helt greit heelt til den plutselig begynner å fuske. skal prøve å beskrive det;

problemet er at motoren mister kraft, som om det holder på å dø. ved tomgang kan det slite ned i noen hundre omdreininger. når jeg kjører, så merker jeg plutselig at den begynner å hakke, deretter mister motoren kraft og ingenting skjer når jeg trykker på gassen (forbruksmålen viser at den fremdeles skyter bensin.

har en mistanke om at motoren suger "feil" luft. har nylig skiftet innsugsbelg (går fra luftfilterboksen og i motoren). problemet har vært at de 2 slangene (er dette vakuum slanger?) som går inni belgen fra undersiden, har sugd feil luft da innsugsbelgen har begynt å morkne. byttet da ut denne belgen, men problemet er der ennå. saken er den at av og til når jeg røsker litt på dise slangene, så kommer den tilbake (viss den ikke kommer av seg selv).

den neste jeg har lyst å gjøre, er å følge disse 2 slangene å se om de har skade lengre nede (men tviler) på slangen, men det er jo umulig å komme til under sylindrene???

noen som har en ide på hva dette kan være eller hva jeg kan gjøre?

får jeg vite dette via en diagnose??

takk på forhånd!

:arrow: EDIT 8/2:

Har byttet innsugsbelg da denne var begynt å morkne i festene og mistanke om feil luft var stor. problemet er der ennå, bare litt sjeldnere.

:arrow: :arrow: altså, problemet er at helt plutselig under vanlig kjøring, så dauer motoren. kommer ofte eller helst når jeg gir litt på. trykker jeg på gassen kveler jeg bare motoren mer. den jokker på mindre tomgangsturtall enn normalt. jeg svinger inn til siden/grøften, venter 1 minutt eller 5, så kommer den igjen. før gikk jeg alltid ut av bilen og stod i motoren i fitlet med innsugsbelgen til motoren kom igjen, men etter en tid fant jeg ut at det var uten hensikt.

det er nylig gjennomført inspeksjon II på bilen.

hva kan dette være? er ufattelig irriterende at den plutselig finner på å kødde seg slik som dette. det kan gå flere dager før det kommer igjen.

trenger tips :!: blir bare sittende her å spekulere på hva det kan være og hva jeg skal gjøre. hva kan en som er grønn på biler gjøre? (kan litt :roll: )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

har en 1991 mod e36 325i.

motoren fungerer helt greit heelt til den plutselig begynner å fuske. skal prøve å beskrive det;

problemet er at motoren mister kraft, som om det holder på å dø. ved tomgang kan det slite ned i noen hundre omdreininger. når jeg kjører, så merker jeg plutselig at den begynner å hakke, deretter mister motoren kraft og ingenting skjer når jeg trykker på gassen (forbruksmålen viser at den fremdeles skyter bensin.

har en mistanke om at motoren suger "feil" luft. har nylig skiftet innsugsbelg (går fra luftfilterboksen og i motoren). problemet har vært at de 2 slangene (er dette vakuum slanger?) som går inni belgen fra undersiden, har sugd feil luft da innsugsbelgen har begynt å morkne. byttet da ut denne belgen, men problemet er der ennå. saken er den at av og til når jeg røsker litt på dise slangene, så kommer den tilbake (viss den ikke kommer av seg selv).

den neste jeg har lyst å gjøre, er å følge disse 2 slangene å se om de har skade lengre nede (men tviler) på slangen, men det er jo umulig å komme til under sylindrene???

noen som har en ide på hva dette kan være eller hva jeg kan gjøre?

får jeg vite dette via en diagnose??

takk på forhånd!

Prøv å koble fra lambdasonden og se om den blir bedre da..

Link to comment
Share on other sites

har samme problem. den hakker. må gi bånn gass før den begynner å dra. å noen ganger er den helt jævelig på tomgang. tittet under bilen i stad å da hadde ledningen til lamdasonden blitt revet tvers av. skal prøve å lodde de sammen å se om det blir noen bedring.

Link to comment
Share on other sites

har samme problem. den hakker. må gi bånn gass før den begynner å dra. å noen ganger er den helt jævelig på tomgang. tittet under bilen i stad å da hadde ledningen til lamdasonden blitt revet tvers av. skal prøve å lodde de sammen å se om det blir noen bedring.

Bare prøv å koble den utav heller, M50 motoren sviver tilnærmende helt likt uten lambdasonde som den gjør med.. Kan jo være plugger eller coil'er??

Link to comment
Share on other sites

vi som har samme problemer her får bare følge med hverandre.

jeg har ikke problemer med dette hele tiden.

dette er et problemet som kommer og går. den har gått fint 1 uke i strekk for dette viste seg neste gang.

skulle ur å se om jeg kunne lokke dette problemet fram med å kjøre bilen hardt, men problemet ville ikke komme.

har f.eks. ført at denne ujvenheten ved tomgang og "hakking" ved akselerering kan komme av rift på vakuumslanger eller av at motoren rett og slett suger "feil luft".

Hvor kan jeg koble av lambdasonden? hvor ligger den?

laster ned autodata og bmw etk for å se om jeg blir klokere....

Link to comment
Share on other sites

haugens: Takk for tipset, men min er ikke sånn.. Den hakker som sagt.. og det er på uansett turtall uansett gir :( .. Men det som er så rart.. Jeg tok på kondensfjerner for morro skyld i dag.. Så funka plutselig bilen rimelig bra ei stund, men så kom det tilbake.. konklusjon: etter jeg tok i kondensfjerner så går den helt ok i perioder, men plutselig blir den lik igjen.. Bensinpumpe, bensinrør, bensinfilter ?!?!

Link to comment
Share on other sites

høres ut som det kan lambdason eller begynt å få tett Katalysator.

-LMM.

-Gasspjeld sensor.

-Tennplugg ledninger/tennplugger.

-Dårlig kontakt på coilene. M50 har vell 1 for vær sylinder.

-Bensin pumpa/filter

-Dårlig jording på motoren.

-For lav spenning i fra dynamoen.

-For lav komprisjon i sylinderene(Komprisjon test).

-Falsk luft.

Link to comment
Share on other sites

høres ut som det kan lambdason eller begynt å få tett Katalysator.

-LMM.

-Gasspjeld sensor.

-Tennplugg ledninger/tennplugger.

-Dårlig kontakt på coilene. M50 har vell 1 for vær sylinder.

-Bensin pumpa/filter

-Dårlig jording på motoren.

-For lav spenning i fra dynamoen.

-For lav komprisjon i sylinderene(Komprisjon test).

-Falsk luft.

hmm.... noen enkel måte for å sjekke alle disse tingene? hva vil være tatt ved en eventuell diagnose test?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...