Gå til innhold

Kompressor fra ESS til min E39 528, noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har litt forskjellige planer med min 528iA, men etter å ha testa en 523 med kompressor fra ESS, er jeg veeeeldig lysten på noe slikt på min 528!

Noen som har erfaring å dele her? Har hørt mye snakk om det rundtomkring på forumet at ESS ikke er bra osv.. de to jeg kjenner som har brukt ESS sin kompressor på BMW er veldig fornøyde da! Men er som sagt ute etter flere erfaringer!

Har lyst å bygge om bilen med M5 utblås bak og ESS kompressor.. det er drømmen.. 50 000 står på kontoen og brenner etter å komme ut..:)

Motoren er i veldig god stand, med 164k på tellern..

Skrevet

Go for it!! når 50lapper står på min konto er det tlf rett til ess å handle kompressor kit til 540ien :) Håper det ikke blir så altfor lenge til heller :)

Skrevet

Hehe, ja det er vel den største kneika vil jeg tro:) Men trenger noen til å montere også da, så det blir vel ikke billig akkurat!

Skrevet
Hehe, ja det er vel den største kneika vil jeg tro:) Men trenger noen til å montere også da, så det blir vel ikke billig akkurat!

ESS monterer jo de. Utifra det jeg har hørt er det ikke dyrt å få de til og montere. Det er forøvrig to kompressortyper man har. En med intercooler og en uten. Prisene er hhv. 50 000 og 40 000kr. Hvis du "kun" har 50 000 kr på konto og du ønsker 4 blås bak ville jeg ha valgt den til 40 000kr og kjøpt eksos for 10 000kr.

Skrevet
Hva er argumentene mot ESS kompressorene?

Koster 40-50 lapper :P

Så grunnen til at folk sier "ESS ikke er bra" er prisen... æhhh :-) Har folk penger å svi så er det vel bare å kjøre på!

Skrevet

Hhehe, ja.. mente jo da at det eneste er at det er dyrt.. Ellers har jeg bare hørt godt om de.. Tror for all del det er verdt det, og har vurdert selv!

Skrevet

Ja jeg må si at det frister veldig.. har sett litt rundt etter eksos da, og må vel skjære i hjulbrønnen og litt diverse humubg - så jeg vet ikke om jeg orker det. Kanskje kanskje...

Vet du hvor mange HK jeg får med intercooler? Var oppgitt til 300 hk på ess sine sider, men tror det var uten intercooler da

Skrevet
Ja jeg må si at det frister veldig.. har sett litt rundt etter eksos da, og må vel skjære i hjulbrønnen og litt diverse humubg - så jeg vet ikke om jeg orker det. Kanskje kanskje...

Du kan lese mine "erfaringer" om 4 rørs eksos her eller i tråden min.. I etterkant har jeg funnet ut at det er plass til en lydpotte på høyre side hvis den plasseres på høykant. Jeg vet at Eisenmann, Hamann osv bruker slike løsninger. Det er ikke det peneste, men da er du garantert lyden..

Vet du hvor mange HK jeg får med intercooler? Var oppgitt til 300 hk på ess sine sider, men tror det var uten intercooler da

På E60 520i 2.2 opplyser dem ca 275 hestekrefter. Dette gjelder med intercooler, så jeg tror dem skriver opp den med flest hk. E60 520i 2.2 uten intercooler leverer så vidt jeg vet rundt 250 hestekrefter.

Skrevet

Heisann!

Jeg har en E39 523 med ESS kompressor og tenkte bare at jeg skulle anbefale dette på det sterkeste! Uansett ville jeg bare si at du bør helt klart satse på skikkelig lyd istedenfor intercooler. Når kompressorkitet er på med K&N filter å full pakke vil motoren din regelrett brøle og høres ut som om den prøver å suge inn hele atmosfæren. Desverre vil du ikke høre noe som helst eksoslyd og dette mener jeg bør være på plass. Du har allerede en vanvittig komfortabel og rask bil, men med en sånn ombygging vil du ha et beist.

Skrevet
Ja jeg må si at det frister veldig.. har sett litt rundt etter eksos da, og må vel skjære i hjulbrønnen og litt diverse humubg - så jeg vet ikke om jeg orker det. Kanskje kanskje...

Vet du hvor mange HK jeg får med intercooler? Var oppgitt til 300 hk på ess sine sider, men tror det var uten intercooler da

Om du setter på IC og i samme slengen setter på M50 innsug, så burde du ende opp på rundt 340hk. (Det han anslå han på ESS at jeg hadde i min ihvertfall).. Men ESS anbefaler vel vannavkjølt cooler tror jeg, men det ser jo såklart ikke så rått ut..

På min compact funket det ihvertfall veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...