Gå til innhold

utslitte klosser og skiver på 33000km?


SkvaldreBajas
 Share

Anbefalte innlegg

E46 325'n min dro på vanlig service forrige uke og et par dager før dette begynte lampa for slitte bremseklosser å lyse. Kanskje noe galt med føleren tenkte jeg, da bilen kun har gått 33000km. Stor var forbaulselsen når verkstedet ringte og sa både klosser og skiver var utslitt foran og dessuten at jeg burde skifte begge deler bak også da disse også var straks var utslitt? Har da kjørt over dobbelt så langt tidligere uten å skifte hverken klosser eller skiver. Bilen har riktignok gått 22800 km i tyskland før jeg fikk kloa i den, men det er da måte på hvor mye man kan slite ut bremsene på 22000km!

Kan ikke forestille meg at dette er vanlig på en såpass dyr og "bra" bil som BMW som burde levere slitesterke deler? Har automat, så noe kjappere bremseservice har jeg regnet med, men dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er kjøpt hos en BMW forhandler i Weisenburg i tyskland. Bilen er premium selection opplegg og da skal alt være i orden, da skal ikke bilen ha vært skadet, etterlakkert og gått igjennom grundig test. Bilen ser jo ny ut ellers, så betviler egentlig ikke kmstand, men finner det merkelig at de ikke fant ut av bremsene var slitt, må jo ha sett dette for 8000km siden. Jeg har hvertfall ikke kjørt så hardt at bremseslitasjen har akselert så mye på 8000km!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over 20 år med bil kan jeg underskrive på at kjøremønsteret har alt å si for hvor lenge skiver og klosser holder. Eksplisitt har bilens tyngde, kvaliteten på delene og naturligvis feil på delene også betydning for holdbarheten. Jeg skal nå etter godt og vel 100000 Km for første gang skifte skiver og klosser på min 2003 E46 318d Touring... og lampen for slitte klosser lyser ikke enda. Siden du tidligere har kjørt dobbelt så langt på de samme klossene vil jeg tro at de første kilometrene i Tyskland da bilen var ny nok var av den harde typen, med mange, lange og harde nedbremsinger på Autobahn... leasingbil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antispinn o.l. sliter vel en del klosser? Har ikke vært demobil eller noe sånt da? kan jo ha vært litt utprøving..

Hvilke andre komponenter på bilen har omtrent samme serviceintervall som klosser? se hvordan tilstand det er på disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har ikke vært demokjørt nei og kun en eier i tyskland. Bilen er så utrolig velholdt ellers, ser ikke noe slitasje på bilen hverken ute eller inne. Mulig bilen har stått lenge stille en periode og klossene kan ha hengt på skivene? Ikke vet jeg, men finner det veldig snodig. Hadde skjønt det om bilen bar preg av svært hard bruk ellers, men... Kan som det blir sagt her, vært en som holdt bilen godt ved like og kjørte svært fort på autobahn og hatt noen sinnsvake nedbremsinger de 22000km han kjørte med bilen. Bilen er fast og fin, men demperne burde kanskje også vært slitt om bilen har blitt "rævkjørt" slik bremsene skulle tilsi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum disc thickness - ventilated: 20,4mm.

Ville sjekket hva de skivene på bilen din faktisk er... og målt det opp mot minimumsmålet og helt nye skiver. Etter at et verksted rett ved jobb påstod at skivene på bilen til en kollega måtte byttes etter at den var gått 8.000km har jeg et lite "trust issue" til verksteder og bremser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gunnar. Sjekk hvor mye det er igjen av skiven i forhold til minimumsmålet. Madammen hadde sin bil (Renault) på service, og hun fikk beskjed om att hun måtte bytte skiver og klosser da de var helt utslitt.. Vi sjekket skiver og klosser, og de var ikke halvslitt en gang.. Bilverksteder tjener så og si ingenting på salg av biler lenger, så de prøver så godt de kan å selge deler/service. Jo oftere de får deg til å bytte deler jo mer tjener de selvsagt.. Den vanlige mann/kvinne i gata har som regel ikke peiling på bil, og godtar det verkstedet anbefaler.. :roll:

Eller så er det jo ett helt annet kjøremønster i Tyskland. Mye kraftige nedbremsinger fra høy fart sliter bra på bremsene.

Jeg har klart å kjøre ut helt nye klosser (mintex) i løpet av en dag på banen, så alt kommer ann på bruken.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...