Gå til innhold

Psykoprosjekt i tankene (E30 med V10 motor)


M3/M5
 Share

V10 bi turbo i en E30?  

38 stemmer

  1. 1. V10 bi turbo i en E30?

    • Ja. dette blir rått
      29
    • Nei. Blir for tungt/ikke plass. Gå for V8 bi turbo
      9


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og min bror har sotte og prata litt om og lage et syko prosjekt.

Det som kom opp i hade våres var.

E30

V10

Bi turbo

Så tenkte og lufte ut tankene.

Planen blir som følge bygge en E30 med V10 motor og få dette godkjent.

Senere når mer penger kommer på konto så bygge om til Bi turbo.

Så kommer spørsmålene vi begge kom og tenke på, og det er;

Er det plass med en V10 med bi trubo oppi en E30?

Er det ikke en V10 motor i en bmw M5?

(før det skal kun bmw deler i en bmw!)

Å lar dette seg godkjenne?

Regner med dette vil vere et langtidsprosjekt.

Og det tar vel ei tid før vi starter opp.

Tenkte og bruke en 325 jeg får oss søskenbarne mitt før en billig penge. Å den er RUST FRI :D .

Har dere noen formening om dette?

Blir bilen for tung fremme? blir det bare en spøle maskin?

Skal man kanskje heller gå får en V8?

Kom med synsponkt på tankene til min bror og meg.

(dette har ikke noe med teknisk og gjøre så valgte og legge det hit. Håper plaseringen er rett)¨

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tre ting: Når det er plass til en M70B50 motor (V12) i en E30 er det også plass til en S85B50 motor (V10). Dette prosjektet får dere imidlertid aldri i verden godkjent iom. at S85B50 motoren er noe sånt som 15 år nyere enn den siste E30 modellen. Og sist, men ikke minst... er dere klar over hva en S85B50 motor koster brukt ?.... den er kostbar... veldig kostbar. Bi-Turbo tankene vedr. en S85B50 motor er objektivt bare tullball... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en tanke. Jeg kan ikke noe om bew sine motora.

:lol:

Måtte bare høre..

Å NEI vet ikke hva den koster.

Og bi turbo var ikke min ide, men måtte tas med å få høre hva dere mener.

Er selv tilhenger av turbo men ikke så glad i bi turbo. (vet ikke hvorfor)

Men det er plass oppi?

Og hvorfor skal det ikke gå ann å godkjenne en E30 med V10?

Hvis man oppgraderer understell bremser osv?

Finnes det ikke gammle M5 med V10 motor da?

Jeg turdde det.

Men hva koster en V10 motor fra M5?

Er jo fint og få satt seg litt mer inn i bmw.

Men som sakt syko prosjekt. Og dette blir dyrt ja. det vet jeg.

Men da er det snakk om langvarig prosjekt der 2 er med og betaler på.

Men går ikke det å få godkjent bilen så er det ikke noe vits.

Da bilen må jo gå ann å kjøre på veien.

Begge mener at hvis ikke så er det bortkastet penger. Bilen skal kunne brukes på vei og bane.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V10'en som sitter i M5, kan jeg tenke meg ligger på godt over 150tusen.. Kanskje oppi mot en 200? Er jo tross alt, 5liter, og 507Hk i den! Lykke til om du faktisk vil begynne på det. Eller, så har du jo E39 M5 motor, V8 på 400HK. Sikkert litt rimligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den motoren er 15 år nyere har ingen ting å si. Er når motoren er eldre enn bilen at det er problemer.

Er mange som har vært inne på tanken om ett slikt prosjekt men hele prosjektet er idiotisk og det skjønner de fleste.

Å turbokonvertere denne motoren er enda mer idiotisk. Da er alt det som gjør denne motoren unik/svinedyr helt unødvending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den motoren er 15 år nyere har ingen ting å si. Er når motoren er eldre enn bilen at det er problemer.

Er mange som har vært inne på tanken om ett slikt prosjekt men hele prosjektet er idiotisk og det skjønner de fleste.

Å turbokonvertere denne motoren er enda mer idiotisk. Da er alt det som gjør denne motoren unik/svinedyr helt unødvending.

Å du Energetic... bla, bla, bla... hvordan i alle dager tror du at man skal kunne klare å få godkjent en V10 konfigurasjon og evt. 507 HK i en E30 ?... Og hvorfor er prosjektet forøvrig idiotisk ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er umulig (dersom man har penger på konto :P). Å få godkjent E30 med S85B50 burde ikke være umulig å få godkjent. Men da må dere sikkert ned om TUV i tyskland først og deretter på biltilsynet etterpå.

Da er det best at dere ordner dere papirer over spesifikasjoner over motor, bremser, karosseriforsterkninger etc og kommer i dialog med både TUV og biltilsynet.

Dere må også spørre dere selv om dere har ressurser til dette bygget. Jeg er ingen ekspert, men ved ren gjetting skulle jeg tro at et slikt prosjekt ville komme på rundt 350 000kr (om ikke mer) dersom man skal gjøre det meste selv.

Og har dere kunnskap og utstyr til å gjennomføre dette? Tror nok det blir litt mer avansert en andre "hjertetransplantasjoner". Har dere erfaringer med lignende prosjekter før? Hvis ikke bør dere kanskje prøve et litt mindre krevende prosjekt først slik at dere får erfaring, men det koster jo også.

Uansett synes jeg prosjektet høres grisetøft ut, og det hadde vært skikkelig kult dersom dere hadde gjennomført det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V10'en som sitter i M5, kan jeg tenke meg ligger på godt over 150tusen.. Kanskje oppi mot en 200? Er jo tross alt, 5liter, og 507Hk i den! Lykke til om du faktisk vil begynne på det. Eller, så har du jo E39 M5 motor, V8 på 400HK. Sikkert litt rimligere også.

Oki så pass dyr. Hadde regnet med 100.000 kr ca. Og det hadde gått.

En E39 M5 motoren da? Hva ligger den på i pris?

400 hk som et utgangsponkt er jo bra da.

Trur det kan bli rått.

V8'ern er vel også en del lettere. Og man får mer plass oppi motor rommet.

Men E39 M5 motoren hvordan er det og turbokonvetere den? hvor mange liter ligger denne på?

Og hvor kjøper folk motorer fra? Hører om flere som kjøper motorer men jeg finner aldri ut hvor :lol:

Noen som har link til side der motor selges.

Blir og satse på E30 med M5 motor og turbo. I stede for og bygge en M3.

Blir litt breding og greier er planen. MEN ikke M3 breding da det ikke er noe M3 som blir bygget.

Så når jeg har fåd bilen så blir det kjøp av motor og diverse. Så settes byggingen i gang til høsten.

Før blir og bruke bilen no i sommer.

Så dette gleder jeg meg til. Og har god tid til og lese og skaffe deler osv :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et verkste som broren min eier.

Han jobber som bil mekaniker. Og vi har noen bekjente som er lakerer og biloppretter. Så regner med og dra alt sammen. Kapital har vi. MEN som sakt blir dette og ta TID. Da dette ikke er gjort på 1,2,3. Og vi må jo ha penger og. Men regner med ver krone som kommer på konto går til bilen. Men vi har satt oss 2 år fra vi starter til vi skal være ferdig.

Det er vertfall planen.

V10 eller V8 dette blir rått og jeg gleder meg MASSE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har bygget seg et egent verkste hjemme oss seg.

Er ikke verdens største. Men plass til 2 biler med dørene håpne samtidig.

Og det er høyt nokk og. Han skal no få kjøpt litt mer utstyr. Så man slipper og jobbe på knerne.

(sån der bukk som løfter bilen helt opp til take. Husker ikke hva dette heter)

Så det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg jobbet med (bilmekaniker) har søkt og undersøkt i snart ett halvt år og vell så det, om og få godkjendt en 325 24V med turbo i ett orginalt M3 E36 kaross...

Først virket det UMULIG pga en norsk lov sier at avgassen skal måles med spesialutstyr etter turbomontering, såm faktisk ikke finnes i Norges land. Men derimot i Sverige. Denne avgasskontrollen skal vist koste bort imot 30000 og få målt/godkjendt.

Han har også vært i kontakt med Stortinget angående denne merklige loven :)

Men har ikke snakket med han i det siste siden han har byttet firma.

Han snakket om han skulle til Tyskland å få den godkjendt. Men han håpet på og få dette til i Norge.

Så at dette skal bli lettere får dere og få godkjendt, tviler jeg på.

Men lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...