borte Skrevet Februar 8, 2007 Skrevet Februar 8, 2007 Har en M50B25 og er litt usikker på dette med rensing av smøresystemet (QMI-behandling), så vet liksom ikke helt om jeg tør å gjøre det uten å høre meg litt rundt om andres erfaringer og sånt.. Hvordan er det man foretar en QMI-behandling egentlig? Skader det å bruke diesel?
borte Skrevet Februar 8, 2007 Forfatter Skrevet Februar 8, 2007 Mpower20 skrev i et annet tema: Dieselrens: Heller på ca 0.5 - 1L diesel (alt etter hvor mye olje motoren har) og lar bilen svive på tomgang i 2 - 3 minutter. Så tapper du av den gamle motoroljen, bytter filteret og fyller på ny olje. OBS: Dieselen svekker viskositeten til oljen betraktelig og skal ikke svive for lenge. Man får også tak i andre rensestoffer enn diesel, men diesel er nok det billigeste å bruke. Har personlig hatt en full QMI behandling på min M20B25, funket rimelig bra. Utrolig mye slagg og avleiringer som kom ut med rens av smøresystemet.
borte Skrevet Februar 8, 2007 Forfatter Skrevet Februar 8, 2007 Har vært rundt omkring på forumet å lest litt på disse motorrensene, og har bestemt meg for følgende prosedyre på min M50B25; 1. Tappe ut den gamle oljen 2. Fylle opp med diesel (4-5 liter) 3. La motoren stå å gå i bortimot et minutt med dieselen 4. Tappe ut dieselen (spent å se hvor mye skitt det er i motoren!) 5. Bytte oljefilteret 6. Tappe på ny olje 7. Bytte tennplugger 8. Bytte til et konisk KN-filter 9. Rense tomgangsregulatoren 10. Bytte kjølevæske (Rense innvendig først?) 11. En skikkelig motorvask 12. Tappe på QMI-motorbehandling og kjøre i 1 time med "høyt" turtall Jeg vet at noe av dette kan virke "unødvendig", men etter dette tror jeg motoren vil male som en katt! Det vil i allefall jeg gjøre! Jeg vil gjerne ha kommentarer om hva jeg eventuelt IKKE må gjøre, og hva jeg absolutt BØR gjøre!
Fredrik Skrevet Februar 9, 2007 Skrevet Februar 9, 2007 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=558 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=17224
lagrinn Skrevet Februar 9, 2007 Skrevet Februar 9, 2007 det kan da umulig vere bra og la den gå med bare diesel i motoren i et min, ville heller hatt på en liten liter og prøvd da, men aller helst hadde jeg kjøpt skikkelig vare
Mr_Sunde Skrevet Februar 9, 2007 Skrevet Februar 9, 2007 det kan da umulig vere bra og la den gå med bare diesel i motoren i et min, ville heller hatt på en liten liter og prøvd da, men aller helst hadde jeg kjøpt skikkelig vare Du kjører ikke bilen med bare diesel i stedenfor olje. Du tapper av litt olje og erstatter med diesel.
borte Skrevet Februar 9, 2007 Forfatter Skrevet Februar 9, 2007 Naboen kjørte med ren diesel bortimot et minutt, og det er det mange andre her på forumet som har gjort,så trooor det skal gå bra.. Huff.. Vet ikke om jeg tørr.. Leste forresten på nettet at qmi hadde gjort et forsøk å kjørt uten olje på en 83 mod citroen! De kjørte vistnok 270 km /5 timer uten olje før motoren skar seg, så det skulle vel i teorien gå bra å kjøre med diesel i 50 sekunder da..?
jensemann23 Skrevet Februar 9, 2007 Skrevet Februar 9, 2007 Det er litt fristende å kjøre med bare diesel også, skulle tro det vasket best.. Men kjipt hvis den skjærer seg da:(
D.Toft Skrevet Februar 9, 2007 Skrevet Februar 9, 2007 diesel er jo olje, så det er nok trygt å la den gå på tomgang med bare diesel..
Mr_Sunde Skrevet Februar 9, 2007 Skrevet Februar 9, 2007 Er jo litt forskjell på motorolje og dieselolje, så tror nok ikke at jeg ville tatt sjansen på å la motoren gå på kun dieselolje. Kan fort bli litt slitasje da.
borte Skrevet Februar 9, 2007 Forfatter Skrevet Februar 9, 2007 Det skal vel godt gjøres at det skal bli mye slitasje på så kort tid (?), men jeg tror det er lurest å prøve dette når motoren har blitt varm/normaltemperatur?
thorjoh Skrevet Februar 9, 2007 Skrevet Februar 9, 2007 En av skadene som diesel gjør, er at den forårsaker at pakningene tørker inn og blir harde og sprøe.
borte Skrevet Februar 9, 2007 Forfatter Skrevet Februar 9, 2007 derfor bruker du motorbehandling etterpå som hindrer nettopp det problemet..
lagrinn Skrevet Februar 9, 2007 Skrevet Februar 9, 2007 det kan da umulig vere bra og la den gå med bare diesel i motoren i et min, ville heller hatt på en liten liter og prøvd da, men aller helst hadde jeg kjøpt skikkelig vare Du kjører ikke bilen med bare diesel i stedenfor olje. Du tapper av litt olje og erstatter med diesel. det veit jeg også, men viss du leser et innlegg noe over så står det 1: tappe ut gammel olje 2:fylle på 4-5 liter diesel. det var dette jeg mente og si at jeg aldri hadde gjort på bilen min, men er nå opp til hver enkelt hva dem gjør.
borte Skrevet Februar 9, 2007 Forfatter Skrevet Februar 9, 2007 Jeg vil nok gjøre som dere andre! Tømme ut en halv liter-1 liter gammel olje og etterfylle med diesel og la bilen stå på tomgang i en halv times tid..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå