Gå til innhold

Ang. sotefilm

BMWPower
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er det lov å sote siderutene fremme ? hvis så er det vel en grense for hvor mørk film du kan bruke til dette, og det går vel på hvor mange % lys som slipper inn gjennom filmen?

er ikke lov. med mindre det er vindusfilm orginalt ifra fabrikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov med film på frontvindu og fremre sidevinduer. Er ikke lov med film er selv om den er klar, har noe med at skjer det en bilulykke, klarer ikke ambulanse personell å knuse ruta for å komme til pasienten.

hø ? sotefilmen er jo ikke av metal :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min volvo 740 sotet jeg alle ruter uten å ta de ut-

Det går på et fett om du tar de ut eller ei, resultatet blir like bra, bare få filmen litt under kanten og vekk med alle boblene, de var sotet i 4 år før bilen ble solgt, like fint som nytt.

Men ikke kjøp solfilm fra biltema, den er litt jævlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt O.T. her, men hvor mye har du tenkt å sote? Hvor mørkt film og hvordan er dette med tanke på senere EU-godkjenning osv? For går ut ifra at du skal sote siderutene foran også?

Sitter med tanker om å sote rutene i min egen bil, og er litt nysgjerrig ang dette her.

Blir en ganske lys soting, så det ser "orginalt" ut.

Var og såg på en type soting hos en montør idag, den lyseste sotefilmen var perfekt. Du ser at vinduene er sotet, men kan også se personene inni bilen i dagslys.

Skal selvsagt sote fremrutene også, så d ikke blir et avbrekk på rutene.

Ikke lovlig, men så lenge det er så passe lyst tror jeg ikke di er så strenge på det.

Har hatt en profft sota bil før, og d var ingen problem på EU.

Men det er kun mine erfaringer. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov med film på frontvindu og fremre sidevinduer. Er ikke lov med film er selv om den er klar, har noe med at skjer det en bilulykke, klarer ikke ambulanse personell å knuse ruta for å komme til pasienten.

Hæ?! Hvor har du dette fra? Nok en ny total meningsløs regel som har kommet eller?? :roll:

edit: frontruten er grei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?! Hvor har du dette fra? Nok en ny total meningsløs regel som har kommet eller?? :roll:

edit: frontruten er grei....

dette er helt sant, har vært så lenge eg har hatt lappen..

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#31-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv selv og knus et bilvindu med soting, det er sterkere enn du tror.. Filmen binder sammen ruta.

Jepp, er nettopp det. Sett på sotfilm på sidevinduet. Sett kompisen din i fører setet og lat som at han har svær blødning fra halsen. Du har ett minutt på deg å få ham ut. Døren er fastklemt, du må komme til gjennom å knuse vinduet. Klarer du det uten å kutte opp deg selv eller kompisen din er du god. Den tapen gjør det nesten umulig å knuse vinduet. Prøv selv på et gammelt vindu hvis du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...