Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært kaldt i den siste perioden. Forbruket har steget mye. På ca 28mil så har bilen brukt nesten 50l diesel. Er dette normalt eller burde jeg begynne å se etter lekasjer?

Bilen er en 525tds A 95mod. (bokschippet)

Skrevet
Har vært kaldt i den siste perioden. Forbruket har steget mye. På ca 28mil så har bilen brukt nesten 50l diesel. Er dette normalt eller burde jeg begynne å se etter lekasjer?

Bilen er en 525tds A 95mod. (bokschippet)

Normalforbruket er vel omtrent 25 liter (som et minimum) og i kaldt vintervær øker forbruket til kanskje 35-40 liter. Ergo er 50 liter for mye. Prøv uten chipping og hvis ikke det hjelper bør du se etter feil på bilen.

Skrevet

Har du webasto? På min 730d så har også forbruket steget, men jeg går utifra at det er på grunn av at webastoen går mye. Feks kjørte jeg over Ørskogfjellet i går (fjellovergang) der var det ca -14. Temperaturmåleren gikk ned under det normale og når jeg stoppet hørte jeg webastoen surre å gå for fult.

Skrevet

Jeg har ikke Webasto i min 2003 E46 318d Touring og dieselforbruket øker ca. 20-30% når vi f.eks er på vinter/påskeferie i Norge og temperaturen er under 10 kuldegrader. Det er viktig for forbruket at bilen ikke står på tomgang i lengre tid når den er kald... kjør så hurtig som mulig (noe BMW også anbefaler).

Skrevet

Hei.

Hos meg har forbruket øket fra 0,72 til 0,82 L/mil nå i den kalde perioden (ca.0 - -15grader)

Tror nok jeg ville sjekket opp hvorfor din har øket så mye :shock:

Skrevet

jeg har da akurat kjøpt en 94 525 tdsa og kjørte fra trondheim og til tønsberg og hadde full tank,76 mil seinere så er målern nesten i bånn(lyser ikke enda).. visse steder var det ned mot -25,,tidligere eier hadde vist kjørt 102 mil på en tank... men jeg er vel forløpig på rundt litern,men hadde håpet at den brukte mindre,men da kan det hende at det kun skyldes kulda da :D

(hadde med meg 1 sett hjul + litt av vært baki oxo)

Skrevet
Det er viktig for forbruket at bilen ikke står på tomgang i lengre tid når den er kald... kjør så hurtig som mulig (noe BMW også anbefaler).

Er det kun forbruket det går utover viss bilen står kald på tomgang? Eller fører det også til større slitasje på motoren?

Skrevet

Er det kun forbruket det går utover viss bilen står kald på tomgang? Eller fører det også til større slitasje på motoren?

Poenget er at både slitasjen og forbruket er minst mulig jo hurtigere motoren blir driftsvarm... og det blir den ved at du kjører hurtigst mulig etter at motoren er startet.

Skrevet

Når det er 25- så må det da være godt for motoren og får gå litt på tomgang før man begynner å gi motor en på kjenning...?

Tenker da på lager, pumper osv.

Skrevet

Nå har vi rund -10 iskalde kulde grader her i Lofoten, har merket at dieselforbruket på min 97' 525tds har økt merktbart. Spesielt kjøring før motorern får driftstemp, men også på pendlinga. ( kjører 12 mil hver dag ).

Når det gjelder å la bilen stå på tomgang, så anbefales det ikke å la motoren 'bakke' seg varm. Sannsynligvis pga det blir mindre sirkulasjon på olja da.

Har aldir over 2500 omdr. på motoren før den når driftstemp.

Skrevet

Jeg har nylig vært på kurs(smøre og hydraulik) og div opplæring i 1-linjes vedlikehold i forbindelse med jobben.

Og der er det en generel regel som sies at drifs utstyr med lager og motorer/gearkasser bør kjøres uten belastning før man utsetter utstyret for fult kapasitet.

Men det gjelder sikkert ikke for bil motorer.

Skrevet
Jeg har nylig vært på kurs(smøre og hydraulik) og div opplæring i 1-linjes vedlikehold i forbindelse med jobben.

Og der er det en generel regel som sies at drifs utstyr med lager og motorer/gearkasser bør kjøres uten belastning før man utsetter utstyret for fult kapasitet.

Men det gjelder sikkert ikke for bil motorer.

Klart det gjelder for biler også, men det er en stor forskjell mellom å la det gå på tomgang og å la det jobbe med moderat til liten motstand.

Poenget er som du sikkert vet at metaller utvider seg når de varmes opp, det betyr at det er mer slakk når ting er kaldt.

Oljettrykket utjevner denne slakken, derfor er det viktig at man har oljefilm der raskt, og at det blir en film som er sterknok til å bære kreftene.

Oljefilmen er svakere når den er tykk, og derfor vil den raskere kunne knuses.

Dessuten vil rask oppvarming føre til stor bevegelses energi.

Derfor det ideelle for en bilmotor og også store maskiner er at det startes og så fort oljetrukket er tilstede så skal man ha en jevn men ikke for stor belastning. Med andre ord det beste er å starte kjøringen med en gang, i forsiktig nedoverbakke til man har fått noe temperatur.

Skrevet

jeg var på tur til hovden, i svimlende -30 ... merket ingenting til økt forbruk, men det var ekstremt vanskelig å få start på bilen.. har ikke noe motorvarmer, så måtte kinne/gløde i evigheter, noe som da seff. tappet batteriet etterhvert, så boosteren måtte hjelpe til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...