Mons1 Skrevet Februar 10, 2007 Skrevet Februar 10, 2007 Har hatt flere tråder om M50-motoren som spiser Lambda og nekter å starte når det er kalt. Nå har jeg renset bensintanken slik at det ikke lenger er vann i tanken. Har fra før av byttet alle coilene, bensinpumpen og 4stk Lambdasonder. Nå har jeg skiftet luft- og bensinfilteret samt alle tennpluggene. Har koblet opp Boshe Diagnsesenter og leser ut at Lambdasignalet er utenfor normale verdier og deretter avbrutt. Leser av Lambdaspenning som skal veksle mellom 0,2 og 0,9volt i en slags siniusspenning. Der ligger ned jevnt på rundt 0,5volt og kan egentlig konkludere at Lambdasonden igjen er gåen. Merket da jeg var ute og kjørte at forbruksmåleren lå på det dobbelte av det normale, men det merkelige var at når jeg trykket gassen i bånn, så gikk forbruksmåleren ned til ca.2,5l/mil. Rart! Uasett motoren er helt dau og ingenting skjedde da jeg tråkket på gassen. Årsaken er nok gåen lambda. Nå sjekket jeg alt det andre med diagnosesenteret. Luftmengdemåleren fungerte. Gasspotensiometeret fungerte, samt tomgangsbryteren og fullgassbryteren fungerte. Temperaturfølerene for motor og luft fungerte. Og jeg har sprayet startgass rundt insyget og slangene uten reaksjon. Alt ser helt ok ut, men motoren spiser Lambda ca. 1 i året. Nå er det bare å bestille en ny og igjen!
R.E.H Skrevet Februar 10, 2007 Skrevet Februar 10, 2007 alt jeg kan si er vel at lambdasonde er en forbruksvare..
jensemann23 Skrevet Februar 10, 2007 Skrevet Februar 10, 2007 Fikk du feilkode "lambda regulation", the tank possibly ran empty osv osv...??
Platepratar Skrevet Februar 10, 2007 Skrevet Februar 10, 2007 Håper ikke du kjøper orginale hver gang? Hvorfor ikke? Et års garanti på originale deler trudde eg. Men har du mye småkjøring med bilen din så er ikke det noe bra for lambda sonden. Har visstnok en tendens til å bli sota ned da.
jensemann23 Skrevet Februar 11, 2007 Skrevet Februar 11, 2007 kan prøve å legg Lambdasonden i rødsprit. Jeg kjøpte biltemasonde nettopp.. Men har feil på gasspjeldsensor, så jeg vet ikke om den funker ennå. Får se i mårra:D Delen kommer da.. Men jeg har konstant feilkode på gasspjeldsensor, samt at"Lambdaregulation" kommer opp innimellom, men det kan gå flere dager mellom hver gang den kommer opp i feilminnet. Kan vel være tilfeldig, og i sammenheng med kaldstart ol??
Mons1 Skrevet Februar 11, 2007 Forfatter Skrevet Februar 11, 2007 Har 2 ganger kjøpt orginal fra BMW og da koster den neste 2500kr Kjøpte så en gang fra Motornord AB Sverige en uorginal der jeg måtte koble til kabelen selv. En koster 1000kr med fortolling og porto. Sist kjøpte jeg vra GS Bildeler til 2000kr Hvor kjøper du dine? Håper ikke du kjøper orginale hver gang?
Mons1 Skrevet Februar 11, 2007 Forfatter Skrevet Februar 11, 2007 Har vært endel småkjøring, men har noen langkjøring imellom. Det kan da ikke være normalt at en BMW ikke skal tåle litt småkjøring? Må da være den eneste bilem som ikke tåler småkjøring! Forresten så skulle aldri BMW ha flyttet sonden fra eksosmanifoilen og til katalysatoren. Det tar da lengre tid å varme opp sonden og må bruke elektrisk forvarmer, Denne forvarmeren slås av når vanntemp når et vist nivå. Det skulle vært temp-føler på selve sonden. Vel håper dette er bedre på nyere BMW'er! Håper ikke du kjøper orginale hver gang? Hvorfor ikke? Et års garanti på originale deler trudde eg. Men har du mye småkjøring med bilen din så er ikke det noe bra for lambda sonden. Har visstnok en tendens til å bli sota ned da.
Rogeren Skrevet Februar 13, 2007 Skrevet Februar 13, 2007 har du feil på gasspjeld sensor kan dette føre til feilkode på lambdaregulering. Er ikke alltid feilkoden sier hva som er feil, men hva den vet er feil. DVS defekt lmm, lite bensin, gir utslag i lambdaverdien, den skjønner ikke at lmm måler litt lite, men ser at lambdaverdien er feil = feilkode lambda. Det var et eksempel. Men tenk litt på hva som styrer blandingsforholdet, kan det være noe her? Endrer spenning på lambdaen seg når du gir gass/slipper gass? Da virker den i hvert fall. Den vekslende spenningen kommer fordi du får en vekslende oksygenmengde i avgassene, etter hvilken tilbakemelding lambda gir til ecu. eks lambda sier mye luft i avgass -> ecu gir mer lake, helt til lambda sier lite oksygen i avgass -> ecu gir mindre lake osv osv... Sånn fortsetter kretsløpet.
Mr_Sunde Skrevet Februar 13, 2007 Skrevet Februar 13, 2007 Biltema har billige uorginale Lambdasonder. Kan jo vere greit å handle der viss du må bytte hvert år.
Dirty Skrevet Februar 13, 2007 Skrevet Februar 13, 2007 Biltema har billige uorginale Lambdasonder.Kan jo vere greit å handle der viss du må bytte hvert år. med biltema sin må du bytte 4 ganger i året hehe
Frode H. Skrevet Februar 13, 2007 Skrevet Februar 13, 2007 med biltema sin må du bytte 4 ganger i året hehe Skal ikke se bort i fra at det er riktig. Jeg kjøpte en sonde der i Januar som holdt ca. to uker..
BMW 2002 Fredrik Skrevet Februar 13, 2007 Skrevet Februar 13, 2007 Mener å ha lest at ødelagt LLM gjør at lambdasonde går baiken etter kort tid.
Rogeren Skrevet Februar 13, 2007 Skrevet Februar 13, 2007 du får i hvertfall feilkode lambdaregulering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå