Gå til innhold

Hvilket batteri bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger mer strøm. Forsterkeren yter ikke maks, og lysa på bilen blinker ganske godt når jeg spiller høyt.

Batteriet som står i bilen nå er ganske gammelt, så det må nok skiftes ut uansett. Hvilket batteri bør jeg kjøpe? Slipper jeg unna med bare ett, eller er to batterier et must for å bli kvitt blinkinga i lysa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger mer strøm. Forsterkeren yter ikke maks, og lysa på bilen blinker ganske godt når jeg spiller høyt.

Batteriet som står i bilen nå er ganske gammelt, så det må nok skiftes ut uansett. Hvilket batteri bør jeg kjøpe? Slipper jeg unna med bare ett, eller er to batterier et must for å bli kvitt blinkinga i lysa?

Kjekt med godt batteri, men ikke sikkert blinkinga i lysa forsvinner selv om du bytter batteri. Trekker forsterkeren veldig mye strøm, er det stort sett å koble til en kondensator som er løsninga, da får forsterkeren den strømmen den trenger til det tidspunktet den trenger det :) Bruker du forresten kondensator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med godt batteri, men ikke sikkert blinkinga i lysa forsvinner selv om du bytter batteri. Trekker forsterkeren veldig mye strøm, er det stort sett å koble til en kondensator som er løsninga, da får forsterkeren den strømmen den trenger til det tidspunktet den trenger det :) Bruker du forresten kondensator?

Dette er helt feil. Det er ett godt batteri som er løsningen. Kondensator er bare en nødløsning som folk bruker. Den gir ikke mere strøm ut enn den får inn altså den javner ut volten. Den holder ikke på mye strøm, men det gjør derimot ett batteri. Kjøp tørre batteri feks stinger dem ligger hakket forran gele som feks maxxima og optima. Og om du kjøper ett kraftig stinger kan jeg love deg du slipper å ha 2 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt feil. Det er ett godt batteri som er løsningen. Kondensator er bare en nødløsning som folk bruker. Den gir ikke mere strøm ut enn den får inn altså den javner ut volten. Den holder ikke på mye strøm, men det gjør derimot ett batteri. Kjøp tørre batteri feks stinger dem ligger hakket forran gele som feks maxxima og optima. Og om du kjøper ett kraftig stinger kan jeg love deg du slipper å ha 2 stk.

Kanskje krast formulert, må jo seff ha et godt fungerende batteri om en skal ha en forsterker som trekker mye. Må jo i tillegg da ha en stor nok dynamo som sørger for at batteriet ikke blir utlada. Men det er en kjennsgjerning at skal en bruke denne store forsterkeren for det den er verdt, må den ha nok strøm inn, og dette sørger kondisen for at den til enhver tid har. (Får den for lite, vil det jo merkes slik som i denne situasjonen, med blinkende lys;) Har du stor nok forsterker, må du etterhvert ha en kondensator for å levere hurtig nok strøm, uansett hvor bra batteri du har. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i bilen min har jeg to stinger batterier, og to stinger 1,5 farads kondensatorer, og når jeg skrur opp til ganske høyt volum så blinker det godt i lysene mine gitt, trur løsningen i bilen min må vere en større dynamo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kraftig batteri som leverer mye og det kjapt er høyst nødvendig når et stort anlegg er installert (definert i antall watt). Kondensatorer er en brukbar og god løsning ved problematikk med blinking i lysene og at forsterkeren(e) ikke får tilført nok strøm...

Kondensatorene fungerer som en mellomlagring av strøm, og sørger for en bedre levering til forsterkerene. Det er ved kraftige bassutslag strømtrekket er virkelig stort.

Har du installert et relativt stort anlegg vil jeg absolutt anbefale å benytte et gelebatteri 50Ah+ og kondensatorer om nødvendig. Gelebatteriene lever 3 ganger så store startstrømmer, og det kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, men er ikke tørre batterier hakket bedre enn de gele batteriene, som Nautiluz nevner over her?

En annen ting. Hjelper det å bytte til en dynamo som leverer mer strøm, med tanke på blinkinga i lysa? Tror den jeg har er på 90A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan æ ikke uttale mæ om ettersom jeg ikke har vært borti disse tørrbatteriene, men regner med Stingerbatterier ligger noe høyt i pris...

Det er selvfølgelig viktig med en dynamo som kan levere nok strøm, men det er også viktig at batteriene (og kondensatorene) sørger for strømleveringen til anlegget. Dynamoen bør ikke belastes direkte.

Personlig har jeg et batteri på 65Ah og to 1,5F kondensatorer. Jeg har ingen problemer med strømleveringen, men anlegget mitt er dog ikke større enn 2kW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...