Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg gir full gass i 5 gir, mens jeg ligger i 100 km/t ca så går forbruksmåleren til ca 25 l/100km. (318i) Er det normalt? Den har også en tendens til å gjøre følgende:

Når jeg slipper gassen helt opp i nedoverbakke(slik at bilen bremser på motoren) stiger forbruksmåleren til 15 l /100km og ligger der konstant til jeg såvidt rører gassen igjen, og da går den ned til 0 et øyeblikk, for så å stige som normalt med gassen igjen. Sannsynligvis har dette med at jeg har gåen gasspjeldsensor å gjøre, men det kan jo være andre som har opplevd noen liknende symptomer?

Skrevet

Min måler er helt sprø egentlig. Når jeg stopper i et lyskryss fyker den noen ganger over max, men i det siste har den stoppet på ca. 2,5 l/mil. Den viser aldri 0 når jeg står i ro! I nedoverbakke legger den seg noen ganger på 0, noen ganger på ca. 0,5 l/mil.

Det skal også sies at jeg sliter med "pumping" på tomgang når bilen står i Drive, og litt "hosting" når den står på tomgang i Park eller Nøytral.

Er dette en feil med gasspjeldsensor? Hadde vært greit å vite...

Forøvrig viser min bil ca. 1,1 l/mil når jeg gir gass på høyt gear i motbakke. Ja, før den girer ned for meg da ;)

Skrevet

Min er aldri under 1 bortsett fra i slak nedoverbakke. Ved vanlig kjøring i 4.gir slakt oppoverbakke viser den 2,5 til 3 liter pr mil. Reelt forbruk er likevel ca 1,2-1,5., men på kortkjøring blir det nærmere 2 l/mila Skal bytte gasspjeldsensor ila uka, håper det blir bedre da:)

Skrevet

det at forbruksmåleren stiger til over maks når man står iro er vel helt normalt..

man bruker jo bra mye pr mil når motoren går uten at bilen beveger seg en meter.

hvor mye min går opp under pådrag variere på turtallet.

under 4000rpm går den sjeldent over 2-2,5

men gjevnt over ligger den mellom 1 og 2.

i nedoverbakker når jeg bremser på girene så bruker den å gå helt ned på null etter noen få sekunder med bremsing på giret.

det var noen som mente at dette kunne være pga at motorstyringen slutter å sprøyte bensin inn i motoren, siden det ikke er nødvendig for å holde den igang akkurat da.

vet nyere biler har det sånn, men om det gjelder min vet jeg ikke.

Skrevet
det at forbruksmåleren stiger til over maks når man står iro er vel helt normalt..

man bruker jo bra mye pr mil når motoren går uten at bilen beveger seg en meter.

i nedoverbakker når jeg bremser på girene så bruker den å gå helt ned på null etter noen få sekunder med bremsing på giret.

Men er det ikke litt rart at min bil noen ganger viser 2,5 på tomgang og andre ganger max. Det samme med nedoverbakker; noen ganger 0, noen ganger 0,4-0,5.

Skulle gjerne blitt kvitt pumpingen på tomgang når bilen står i gir, så tips mottas med enormt stor takk! :D Lambda ble forøvrig bytta på eu-kontroll, uten at det hjalp det døyt.

Skrevet

Men er det ikke litt rart at min bil noen ganger viser 2,5 på tomgang og andre ganger max. Det samme med nedoverbakker; noen ganger 0, noen ganger 0,4-0,5.

Skulle gjerne blitt kvitt pumpingen på tomgang når bilen står i gir, så tips mottas med enormt stor takk! :D Lambda ble forøvrig bytta på eu-kontroll, uten at det hjalp det døyt.

Virker som du har lekkasje i en eller annen vakumslange på innsprøytninga di..

Skrevet
Virker som du har lekkasje i en eller annen vakumslange på innsprøytninga di..

Ja, det kan hende. Når jeg stopper i lyskryss legger den seg typisk på rett turtall først, for så å ramle ned litt og når den får for lite turtall begynner den å pumpe. Noen ganger pumper den så voldsomt at den til slutt finner rett turtall igjen, så skjer det samme; turtallet synker og synker og den begynner å pumpe.

Er dette typisk for lekk vakuum-slange? Som sagt, den er fin i gasspådrag og pumper ikke i Park eller Nøytral, men putrer litt.

Skrevet

Ville sjekka vakuumslangene til tomgangsregulatoren. Hadde liknende symtomer på isbilen min og da var det en stor sprekk i slangen.

Finner det lett ut ved å bruke startgass på alle slangene, spessielt i overgangene.

Skrevet
Den skal vise max på tomgang da motoren ikke har noe motstand..

Eller at aktuelt forbruk pr. km ikke gir noen mening når bilen står stille... :wink:

Skrevet
Min er aldri under 1 bortsett fra i slak nedoverbakke. Reelt forbruk er likevel ca 1,2-1,5., men på kortkjøring blir det nærmere 2 l/milaquote]

ikke verst at din 318 sluker mer en min 325......... jeg er ikke noe økonomisk av meg heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...