Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har en m50 motor. (89`-94/95`)

M52 kom ikke før i 95.

M52 erstattet b.a.

m50b20 med m52b20

m50b25 med m52b25 (323, 523)

m50b28 ny.

Store forskjellene er vel at m50 hadde jern blokk av noe slag som ble byttet til alu i m52.

Skrevet

Du har en M50 motor. Dette kan du blant annet se ved at oljelokket sitter helt innerst på motoren, mens M52 motoren har oljelokket lenger frem.

M52 motoren ble brukt i 95 modellen og nyere... Dessuten har ingen E36 325i M52 motor, da denne modellen ble erstattet av 323i og 328i i 1995.

Hovedforskjellen er vel at M50 motoren er laget i støpejern, mens M52 motoren har topp i aluminium, noe som minker vekten til M52.

Skal man trimme, er det best å gjøre dette på en M50 motor, da disse tåler mer varme.

Skrevet

Begge motorene har topp i Alu. Bare så det er klart. M52 har alublokk, mens m50 har støpejernsblokk(dette har ALLE her presisert, jeg måtte bare være emd i gjengen :P )

Forskjellen i toppen er i hovedsak at M52 har ventiler med mindre ventilstamme diameter og det er bittelitt bedre kjøling på en M52 topp. Det er fordi M52 toppen har "riller" som hjelper bittelitt med kjølingen.

Alle M52 har hvertfall Enkel VANOS. De litt nyere versjonene har dobbel VANOS.

Litt mere info: http://www.bmwworld.com/engines/m52.htm

Skrevet

No skjønner eg ikje noe? :?

Eg ser på en BMW 525ixa, 92 modell, denne står det både på Norskbildelekatalog, og på meca sin side at e en M52 motor... Mens som en sa over her, olje lokket er langt bak på motoren, og det e en 92 modell :?:

Eg skjønner ingenting :oops:

Skrevet

Mulig det står feil der, men litt rart siden det var 2 steder... :?:

Har uansett aldri sett en E34 med M52 motor, selv ikke 95 modellen... Hadde en 95 mod E34 525i tidligere, og denne hadde M50 motor. Og som sagt, oljelokket er langt frem på M52. :)

Skrevet
Bør jeg bruke rød eller blå kjølevæske på min 95 mod M52?

På min bil (samme årsmodell og motor som din) er det blå kjølevæske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...