Gå til innhold

Tatt Lappen i USA

jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

En annen ting er jo at du kan som 16åring i Norge kjøre traktor på 10tonn og henger på tilsammen 40-50tonn. Men du kan ikke kjøre en Fiat 500 før du er 18år.. Helt på trynet de reglene der egentlig.

Men det er jo igjen Norge da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det koster er jo egentlig uvesentlig. Poenget er å få folk som kan kjøre bil. Man trenger jo ikke titte lenge på trafikken før man ser at det ikke er tilfellet... Mao, det skulle vært mye vanskeligere å få lappen.

Du har absolutt et poeng, men jeg er ikke enig i at det er uvesentlig hva det koster. Kjipt om det ender opp slik at de uten foreldre som spanderer faktisk må ta opp lån for å ta lappen. Jeg synes f.eks. trafikkurs kunne vært del av undervisningen på videregående slik som mopedlappen var det på ungdomsskolen(iallfall da jeg tok den for 13-14 år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for lett å ta lappen, det er ikke meningen å være utlært sjåfør når man får lappen i lomma. At folk f.eks ikke bruker blinklys i rundkjøring har ingenting med opplæring å gjøre fordi alle vet at det skal brukes, det er bare latskap. Det er rart at det uttales at mange ikke skulle fått lappen, hva om lovovertredelser inkl. fartsovertredelser gjorde det enda lettere å miste lappen, da får pipa en annen lyd tenker jeg. Personlig mener jeg at straffene stort sett er for strenge på trafikkforseelser. De man ofte irriterer seg over (gamle treginger som er litt redd runkjøring) i trafikken er faktisk ikke de som er til størst fare, de er sjelden innblandet og det er sjelden de indirekte forårsaker ulykker også. Det er nok ungdommen som er værst for folk og fe. Mange av de som klager på eldre er potensieller barnemordere når de raser gjennom byggefeltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo ikke bare å kjøre skadefritt. Jeg har folk i familien som aldri har bulket - men de er i sin helt egne verden når de er ute på tur. Ligger i 70 uavhengig om det er 50 eller 100-sone, plasserer seg helt idiotisk, og gjør generelt alt for at trafikken ikke skal flyte skikkelig. I tillegg er bilkontrollen totalt fraværende, det hopper og rykker ved giringer, kveler bilen iallefall et par ganger pr tur osv..

Man kan få lappen i Norge med kanskje bare 5-6 timer bak seg i bil. Glad det ikke er like lave krav til f.eks leger.. :)

Ulykker vil det ALLTID være, men det er jo helt utrolig at det ikke skal mer til enn bittelitt regn eller snø på veiene og folk greier plutselig ingenting lengre. Litt morsomt, i et standard bilblad fra 1975 - sånn hvor de tester familiebiler, så stod det om en Lancia Y10 at den hadde meget gode kjøreegenskaper. Kom man for fort inn i en sving kvitterte den med overstyring som enkelt kunne hentes inn med litt kontra på rattet. I dag hadde samme bilen blitt sett på som livsfarlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skumle her er at småunger på 15 år kan kjøre rundt i 3 tonns SUV`er !

alle her har enten diger pick-up eller en overzize SUV

Og det kan de da i Norge også, så sant de er over 16 år. Ikke den helt store forskjellen. Man må ha "Learner drivers licences", og kan da kjøre bil så lenge man har med seg noen andre med lappen. Er klar over at noen stater tillater kjøring alene fra man er 15-16, men det er de færreste (den du bor i og et par til - velg stat med omhu ;)). I NY må man f.eks. være 18 før man kan kjøre alene, akkurat som i Norge.

I tillegg, er du sikker på at lappen din fra Norge ikke hjalp deg og gjorde at du fikk så lett og billig test? I Canada er det slik at man får billigere førerkortprøve jo lenger man har kjørt bil i andre stater/provinser/land. De har tre forskjellige graderinger av lappen, G1, G2 og Full licence, med forskjellige priser. Man kvalifiserer til forskjellig grad alt etter hvor mye man har kjørt tidligere. En som aldri har kjørt før må ta alle stegene, hvorav det kreves x antall måneders erfaring på hvert av de. Trodde dette var lignende mange stater i USA. I så fall er det jo ikke så rart du fikk det billig.

Ja,det var flere amerikanere der å tok lappen på samme måte som oss.de tok den data testen,og oppkjøring på samme måte.

så hadde i grunn ingen fordel av det norske sertifikatet unntatt kjøreerfaringa da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det var flere amerikanere der å tok lappen på samme måte som oss.de tok den data testen,og oppkjøring på samme måte.

så hadde i grunn ingen fordel av det norske sertifikatet unntatt kjøreerfaringa da selvfølgelig.

Sykt.. men på den annen side så lærte jeg personlig desidert mest ETTER jeg fikk lappen, og selv kom ut i trafikken.

I tillegg er South Carolina en av de tre mest liberale statene i forhold til førerkort, så det kan jo være litt strengere andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...