Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå kjøpt inn 288 gr kam og justerbar bensinregulator til min b25. Vurderer nå større dyser og grenrør og evt 3.5l lmm.

Det jeg lurer på om det er noe annat jeg burde ha gjort i samme slengen? Vill det være gunstig med et justerbart kamdrev? Er det noen som vet av noen som er dyktig til å porte BMW topper i midt-norge? Evt priser?

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har dere noen begrunnelse for det?

Har selv stor tro på en proff porte-jobb. Har jo sett eksempler på at det gir drastisk effektøkning.

Skrevet

Er lite vits i å ringe Norman om chip til en motor som har blitt gjort så mye med. Norman har ikke rullende lande vei så han får ikke laget en chip som er tilpasset den motoren.

ESS har rulle så de kan nok hjelpe.

Skrevet

Det er motert en chip (ukjent merke).

Det som er litt av poenget her er å bruke det jeg har, uten alt for store kostnader da dette er motoren til bilcross/RCN-bilen.

Dyser og lmm koster ikke all verden, og grenrør hadde jeg tenk og kjøpe, kopiere og bruke orginalen på bruksbilen!

Så begynne med rulle og greier blir fort litt drøyt. (Har seff vurdert å kjøpe rulle selv)

Målet er å nærme seg 200 hk 250 nm!

Skrevet
bygge om fra luftmengdemåler til luftmassemåler eller aller best Alpha-N vil gi en god forbedring

Litt mer info om dette hadde vert fint. Alpha-N, hva er det?

Skrevet
Det er motert en chip (ukjent merke).

Det som er litt av poenget her er å bruke det jeg har, uten alt for store kostnader da dette er motoren til bilcross-bilen.

Dyser og lmm koster ikke all verden, og grenrør hadde jeg tenk og kjøpe, kopiere og bruke orginalen på bruksbilen!

Så begynne med rulle og greier blir fort litt drøyt. (Har seff vurdert å kjøpe rulle selv)

Målet er å nærme seg 200 hk 250 nm!

Problemet er at med den trimmingen du skal til med så vil det mest sannsynelig bli mindre hk i bilen hvis du har original chip eller en vanlig trimm chip. Du vil verfall ikke få noe særlig økning desverre.

Å trimme sugemotor er dyrt. Husk at en M20B25 mest sannsynlig ikke har 170 hk lenger, men kansje bare 160 hk.. Å få 30/40hk på din måte er veldig usannsynlig desverre, men lykke til

Skrevet
Så det er chipèn som setter begrensninger?

Chipen setter en del begrensninger når du skal bytte alt det du har tenkt å bytte.

Det koster mye penger å suge trimme. Skal du har feks 240reele hk ut av en M20B25 så koster det deg nærmere 100000kr..

Skrevet
Hvorfor setter chipèn begrensninger. Den styrer jo bare tennings-tidspunkt?

Kvassere kammer vil som regel også flytte effektkurven oppover, på bekostning av ytelsen på lave turtall.

Chipen må tilpasses den nye kamens profil.

Du har minst 3 muligheter:

1. Lage en ny chip som er avstemt til kam´ens profil.

2. Sette på et system mellom det du har i dag som mapper om signalene.

3. Sette inn et komplett nytt adaptivt system.

Hvis du ikke får motoren opp i det kjørbare området til kam´n så har du mindre hk enn originalt. F.eks hvis du til vanlig har 170 hk ved ca 5.500 rpm, med trim kam´n kan disse 170 hk ligge på 7.000 rpm og den økte effekten på 200 hk på 8.000 rpm. Da nytter det ikke hvis motoren strupes på 6.500 rpm. Da får du mindre hk enn originalt. Tallene er bare tatt ut av luften for å vise et eksempel.

Grenrøret må være designet slik at eksosen fra den ene sylinderen trekker ut eksosen fra andre sylidre. Dette må stemme i forhold til eksosmengde, hastigheten på eksosgassen, temperatur og den aerodynamiske utformingen av rørene gassen skal gjennom. Hvis ikke dette stemmer, kan eksosen fra en sylider hindre gassen fa andre sylindre å strømme ut. Da kan noen sylindre bruke mye krefter bare for å kvitte seg med eksosen sin. Vi ønsker at eksosen fra de andre sylinderne skal lage valuum som trekker ut eksosen i et "dragsug" fra andre sylindre når ventilene åpner seg og stemplene er i riktig posis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...