Gå til innhold

Bakvendtland! Råkjøring vs promille


jensemann
 Share

Anbefalte innlegg

En kompis av meg mista lappen i Oslo på en tre-felts motorveg, i januar.

Han hadde kjørt i 113 der det var 70 sone. 70 sone er i og for seg galskap på en tre-felts. Men til poenget. I dag ringte han politikammeret og spurte om han kunne søke om å få mopedsertifikat. Tilbakemeldingen var den, at normalt sett, fikk promillekjørere innvilga dette, men ikke råkjørere.

Er det noen som klarer å se en logisk sammenheng her?

I mine øyne kan en promillekjører kjøre med promille på en moped, mens råkjørere må holde seg til 50(eller 32 i virkeligheten på en EU-moped). Dette er selvsagt forutsatt at mopeden er original, og jeg mener det er det, det skal tas utgangspunkt i.

Blir så frustrert over norsk byråkrati!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så syns jeg det er verre med promillekjøring enn råkjøring! Men det er min personlig mening, samtidig så har jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt ;)

Logikk...Hmm... Det er tross alt politiet han snakket med, kan ikke forvente noe annet!

Neida, skjønner spørsmålet ditt jensemann! Jeg stusser også over det svaret kameraten din fikk...

Det mest korrekte vil jo være at verken promille eller råkjørere får sertifikat på kjøretøy, uansett type og størrelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man råkjøre, og kjøre så mye over, så bør man holdes borte fra trafikken en stund...

Beklager OT, men er det nødvendigvis råkjøring selvom man ligger 40 over fartsgrensen på en slik vei? Det burde jo vært 80-90-100 på slike veier!

Det jeg vil frem til er at det er så altfor mange sutrekopper ute i trafikken, (da mener jeg ikke DEG direkte, efjeldse), som skriker -råkjøring- så fort noen ligger i 120-30-40 på 4-felt'en på E6/E18 osv og de bare cruiser i venstrefila!

I mine øyne er råkjøring først når man vingler frem og tilbake, fra fil til fil, stygge forbikjøringer, helt oppe i rompa på bilen foran osv, med absolutt null kontroll over kjøretøyet! Og dette kan godt, for min del, være i langt lavere hastigheter også! Altså, kjøring slik som beskrevet over her, men "bare i 30-50 km/t!

Sorry for OT, måtte bare lufte meg! Og dette var ei heller personlig ment til personen jeg quotet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man råkjøre, og kjøre så mye over, så bør man holdes borte fra trafikken en stund...

Beklager OT, men er det nødvendigvis råkjøring selvom man ligger 40 over fartsgrensen på en slik vei? Det burde jo vært 80-90-100 på slike veier!

Det jeg vil frem til er at det er så altfor mange sutrekopper ute i trafikken, (da mener jeg ikke DEG direkte, efjeldse), som skriker -råkjøring- så fort noen ligger i 120-30-40 på 4-felt'en på E6/E18 osv og de bare cruiser i venstrefila!

I mine øyne er råkjøring først når man vingler frem og tilbake, fra fil til fil, stygge forbikjøringer, helt oppe i rompa på bilen foran osv, med absolutt null kontroll over kjøretøyet! Og dette kan godt, for min del, være i langt lavere hastigheter også! Altså, kjøring slik som beskrevet over her, men "bare i 30-50 km/t!

Sorry for OT, måtte bare lufte meg! Og dette var ei heller personlig ment til personen jeg quotet! :wink:

Støtter den uttalelsen fult og helt! Råkjøring er ikke å cruise i 120-130 på e6! Politiet burde heller konsentrert seg om å ta de som råkjører i tettbebygde strøk osv. Det er jo de som er farlige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare si at jeg henger meg på og støtter "skillbill" 100% i den uttalelsen!

Har blitt stoppet en gang fordi politiet sa de kunne høre at jeg kjørte i langt over 100 km/t gjennom en rundkjøring med Carinaen som jeg og har, pga effektanlegget (med demper i for anledningen). Holdt ca. 65 i 60 sonen. Sa bare at de var velkommen til å sette seg inn og prøve selv.

Synes det sier litt om hvor mye rart polititet kan finne på.. skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett det skillbill sier.

Problemet med fartoverskridelser er at man kun bruker tall og tabeller slavisk og da er jævlig lett å "ta" folk og bøtelegge dem. Ingen bryr seg om en vei er designet for langt større hastighet, føret er fint, ingen trafikk, etc etc.

F.eks. kan det i enkelte tilfeller være _galskap_ å kjøre i 70 på en 80-vei, mens det i andre tilfeller kan være helt forsvarlig å kjøre i 120. Desverre er tall og regler totalt statiske og dermed blir det mye urettferdig behandling.

Forøvrig vil jeg si to ting:

1) Fyllekjøring er _galskap_ ! En ting er å ha 0,3 pro mille dagen derpå, en helt annen er å vime rundt med 2,5 pro mille. Da bør man miste _alle_ sertifikat i minst 2 år, uansett om det er moped eller bil. MEN, jeg tror grunnen til at slike folk får lov til å ha mopedlappen er: Det oppfordrer dem til å kjøre moped istedenfor å gi faen i alt og fortsette med bilkjøring. Det er tross alt best for alle.

2) Kjør aldri raskere enn grensa for lappen, folkens ;)

55 i 30-sone.

75 i 50-sone.

85 i 60-sone.

105 i 70-sone.

115 i 80-sone.

125 i 90-sone.

Det er de "reelle" fartsgrensene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg mista lappen i Oslo på en tre-felts motorveg, i januar.

Han hadde kjørt i 113 der det var 70 sone. 70 sone er i og for seg galskap på en tre-felts. /quote]

70-sone på 3felts? det er jo tåpelig.. skal jo minst være 80-90 på slik vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-sone på 3felts? det er jo tåpelig.. skal jo minst være 80-90 på slik vei..

Det er noen steder det er tett med av og påkjøringer som også ligger uoversiktelig. For at folk skal klare å holde oversikten her må farten være "lav". Jeg forstår hvorfor det er slik.

Heldigvis er det bare på kortere strekninger det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...