Schau Skrevet Mars 3, 2007 Skrevet Mars 3, 2007 Hei, Har en -02 320DAT som jeg vurderer å chiptrimme. Det er delte meninger om hvor mye denne automatkassa tåler. Noen her inne som faktisk vet noe om dette? (....som ikke bare har lest hva andre tror) 150hk/330nm originalt. Ser flere "chipsteder" operer med 190hk/400nm.... Takk
Budda Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 Har samma bil selv og lurer også på hvor mye den tåler:) kjekt om noen vet
Fredrik Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 E46 330d med 184 HK ved 4000 rpm og 390 Nm ved 1750 rpm har hatt flere og langt kraftigere automatkasser enn E46 320d... og disse automatkassene er ikke kjent for å være spesielt solide. BMW leverte i løpet av tre år... hele tre forskjellige automatkasser til E46 330d (inkl. E39 530d)... nettopp fordi de to første ikke var solid nok bygget i forhold til dreiemomentet M57D30 motoren leverer. Man bør etter min mening gjøre seg noen tanker rundt dette når det gjelder chipping av E46 320d med automatgear...
earl-t-james Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 var hos es-tuning i trondheim og chippet min 320d i forrige veke, han spurte om bilen var manuel eller automat. nettopp pga att automat kassene ikkje var spesielt solide. forstod d slik att han ikkje ville ta like mykje effekt og moment ut av en bil med automat kasse. har manuell på min, så der ble det 190hk og 410nm. gjorde seg d!
soft-ice Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 E46 330d med 184 HK ved 4000 rpm og 390 Nm ved 1750 rpm har hatt flere og langt kraftigere automatkasser enn E46 320d... og disse automatkassene er ikke kjent for å være spesielt solide. BMW leverte i løpet av tre år... hele tre forskjellige automatkasser til E46 330d (inkl. E39 530d)... nettopp fordi de to første ikke var solid nok bygget i forhold til dreiemomentet M57D30 motoren leverer. Man bør etter min mening gjøre seg noen tanker rundt dette når det gjelder chipping av E46 320d med automatgear... E46 320dat i 2002 ble vel levert med 2 forskjellige GM-kasser, nemlig A5S360R eller A5S390R den første kassen kjenner jeg lite til, men den andre er den samme som står i e53 3,0i/3,0d og 330d og 525d/530d
Fredrik Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 E46 320dat i 2002 ble vel levert med 2 forskjellige GM-kasser, nemlig A5S360R eller A5S390R den første kassen kjenner jeg lite til, men den andre er den samme som står i e53 3,0i/3,0d og 330d og 525d/530d Dette er ikke kjent i ETK... og jeg tviler egentlig på at det er tilfelle. Det er stor forskjell på en motor som utvikler 330 Nm og en motor som utvikler 410 Nm. E46 318d med 280 Nm og E46 320d med 330 Nm har imidlertid den samme automatkassen. E46 330d med 204 HK deler ikke automatkasse med andre modeller.
soft-ice Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 E46 320dat i 2002 ble vel levert med 2 forskjellige GM-kasser, nemlig A5S360R eller A5S390R den første kassen kjenner jeg lite til, men den andre er den samme som står i e53 3,0i/3,0d og 330d og 525d/530d Dette er ikke kjent i ETK... og jeg tviler egentlig på at det er tilfelle. Det er stor forskjell på en motor som utvikler 330 Nm og en motor som utvikler 410 Nm. E46 318d med 280 Nm og E46 320d med 330 Nm har imidlertid den samme automatkassen. E46 330d med 204 HK deler ikke automatkasse med andre modeller. Har ingen som intensjon om å være vanskelig Fredrik, men har du sjekket ETK?? Gjorde nettopp dette og får opp samme kassene på 320dat og 330dat nemlig A5S360R/A5S390R dette er begge GM kasser. Sjekket også orginale Bmw-filmer og disse viser også samme kassen A5s390R levert i E46 fra 09/01 til 09/02 dette gjelder både 330 og 320 Dette er vel litt off-topic og gir neppe trådstarter noe fornuftig svar, men men det er påske.... og vi har god tid..
Fredrik Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Har ingen som intensjon om å være vanskelig Fredrik, men har du sjekket ETK?? Gjorde nettopp dette og får opp samme kassene på 320dat og 330dat nemlig A5S360R/A5S390R dette er begge GM kasser. Sjekket også orginale Bmw-filmer og disse viser også samme kassen A5s390R levert i E46 fra 09/01 til 09/02 dette gjelder både 330 og 320 Dette er vel litt off-topic og gir neppe trådstarter noe fornuftig svar, men men det er påske.... og vi har god tid.. Jeg ønsker heller ikke å være vanskelig og jeg vil nødig uttale meg skråsikkert om deler til samtlige modeller fra BMW (les: det er nettopp for mye felles bruk av deler i forskjellige modeller). Jeg har ikke sjekket med den "ekte" ETK´en (altså den på CD), men onlineversjonen omtaler kun automatgearkassen med delenr. 24007530441 for E46 330d (etter 09/2003)... og den benyttes ikke i forbindelse med E46 320d. Før 09/2003 ble bl.a automatgearkassen med delenr. 24007520836 benyttet og den ble heller ikke benyttet i forbindelse med E46 320d. I tillegg omtales eldre automatgearkasser for E46 330d med delenr. 24007511009, 24001423897 og 24001423897... der samtlige kun deles med E39 525d og E39 530d. Hvis du har delenr. for dine eksempler burde du kunne sjekke hvilke modeller de ble/blir benyttet i forbindelse med her.
bmwomar Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Jeg har også 320 dat. Jeg snakket med emm sport service, de mente jeg ikke burde chipe eller sette på kn filter. p.g.a automaten. Strandveien auto, mente det ikke var noe problem å montere chip fra hartge, da denne er tilpasset bilen.
superpoint Skrevet April 16, 2007 Skrevet April 16, 2007 Jeg lurer på om automat kassa på en 320d 2005 E90 tåler chipping. Hos Ts-racing chipper de fra 163hk og 340nm til 205hk til 410nm. Men vil automat kassa tåle det?
Bonden Skrevet April 16, 2007 Skrevet April 16, 2007 Mener at kasse som heter 360R og 390R henviser til maks moment belastning.De har vel noe av den samme benevnelse på bensin utgaver også .
Padi Skrevet Mai 26, 2007 Skrevet Mai 26, 2007 Hmm det kom vel ikke noe svar ut fra denne tråden, så jeg bumper den.. Det må da være noen som hvet vilke merke som står i en 03-320dat. Er det ZF eller getrag kasse. Så når en får vite det er det bare å gå inn på www siden til de og se på den aktuelle kassen om hvor mye den tåler. Er det noen som kan fortelle oss dette..
Jaro Skrevet Mai 27, 2007 Skrevet Mai 27, 2007 Hmm det kom vel ikke noe svar ut fra denne tråden, så jeg bumper den..Det må da være noen som hvet vilke merke som står i en 03-320dat. Er det ZF eller getrag kasse. Så når en får vite det er det bare å gå inn på www siden til de og se på den aktuelle kassen om hvor mye den tåler. Er det noen som kan fortelle oss dette.. Delenummer 24 00 7 506 744 (A5S 390R - WX) ble benyttet fra 09-2001 - 09-2002. Altså en GM kasse som skal tåle 390Nm. Fra 09.2002 til 04.2003 ble det benyttet kasser med kode XR som er erstattet med YU som ble brukt til og med 2005. Altså 24 00 7 526 092 (A5S 390R - YU) som også er samme GM kasse. Alle er egentlig samme kasse fra GM og heter Hydra-Matic 5L50-E. Den brukes til 320d, 330d, 525d, 530d og sikkert flere. Hjemmesiden til kassen: http://media.gm.com/division/2004_prodi ... index.html Svaret om gearkasse-koder er altså: A = Auto or Standard (manual) 5 = number of forward gears S = Overdrive ration - S= top gear overdrive / D = top gear direct drive 390 = Maximum input torque raing in Nm R = Manufacturer. Z = ZF / R = GM (Hydramatic) / G = Getrag Ha en strålende helg alle sammen! Jarle
Padi Skrevet Mai 27, 2007 Skrevet Mai 27, 2007 Dette fant jeg på den linken. Er det den rette kassen eller Hydra-Matic 5L50-E Transmission (M22/MV3) What's New or Changed View Photo Top of Page Type: five speed rear-wheel-drive, electronically controlled, automatic overdrive transaxle with torque converter clutch, driver shift control Engine range: 4.6L Maximum engine torque: 311 lb-ft (420 Nm) Maximum gearbox torque: 494 lb-ft (670 Nm) Gear ratios: First: 3.42 Second: 2.21 Third: 1.60 Fourth: 1.00 Fifth: 0.75 Reverse: 3.02 Maximum shift speed: 1-2 6500 rpm 2-3 6500 rpm 3-4 6500 rpm 4-5 6500 rpm Maximum validated gross vehicle weight: 7716 lb (3500 kg) 5-position quadrant: P, R, N, D & DSC +/- 7-position quadrant: P, R, N, D, 4, 3, 2 Case material: die cast aluminum Shift pattern: (3) two-way on/off solenoids Shift quality: variable bleed solenoid Torque converter clutch: pulse width modulated solenoid control Converter size: 258 mm dual plate (reference) (diameter of torque converter turbine) Fluid type: DEXRON III Transmission weight: wet: 86 kg (190 lb) Fluid capacity (approximate): dry: 9 L (9.5 qt) Pressure taps available: line pressure Transfer design: two-axis design Assembly sites: Strasbourg, France Applications: Cadillac XLR (M22) Cadillac SRX (MV3/M22) Da tåler kassen opp til 420 nm i motoren og 670 nm i kassen eller er det feil. Tusen takk for bra svar
Jaro Skrevet Mai 27, 2007 Skrevet Mai 27, 2007 Ja. Du referer til riktig kasse. Ifølge flere på det engelske bimmer forumet har BMW sikret seg med 10% sikkerhetsmargin, derfor oppgir GM 10% mer enn BMW. Til tross for at enkelte advarer mot å belaste denne automatkassen for mye, så er det mange rundt om i inn- og utland som har tunet motoren til grensen for hva automatkassen tåler uten problemer. En trenger jo ikke "burne" ut av hvert veikryss heller da.... Jarle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå