Gå til innhold

finne ut om km på bilen er riktig

M3/M5
 Share

Anbefalte innlegg

Hørt man kan lese den korrekte kilometeren ut fra diagnosekontakten. Tror Alf Lie sa til meg en gang jeg hadde min E-34 hos han en gang at "kilometern stemmer allefall" mens han gikk gjennom testinga.

Husker du ca når dette var? Husker du om han brukte en kabel med en svær gul interface-boks på, eller om den var svart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På nyere BMW-er så er km-stand lagret på to steder (en i instrumentene og en i hjernen/motor om jeg ikke tar feil?) Vil tro de fleste verksteder vil kunne sjekke opp om disse to tallene stemmer overens.

På E38/E39/E46/X5 ligger km-stand i motorhjernen (DME), lyskontrollmodulen (brytern) og intrumentclusteret. BMW endrer programmeringsteknikker og krypteringsnøkler ganske ofte (i de siste årene av E46-produksjonen ble de endret hvert år). Hvis km-stand i de tre modulene er mer enn 30km i differanse innbyrdes, tennes et lite varsellys ved siden av selve km-standen (tamper-light). Dessuten vil km-standen da telle videre i en modul, og stanse i en annen modul ved den siste samstemte km-standen.

Km-standen i nøkkelen kopieres bare fra en modul over til nøkkelen når denne brukes, og er således ikke annet enn en hendig gadget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. kjekt med de nye bmw'er at man kan gjøre sånt. Men en med de gammle E34 da? Er det også lagret i motorhjernen?

Eller finnes det en plass den korekte km er lagret? Må man til Bmw og lese av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere har kommentert at man kan se en liten prikk ved km-stand dersom den er stilt med. Er det derfor man ser en liten diode bak km-standen? Ser ikke noen prikk bak km-stand på bilen min, så derfor er bilen min garantert ikke stilt med?

Er en E36 320i 91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt man kan lese den korrekte kilometeren ut fra diagnosekontakten. Tror Alf Lie sa til meg en gang jeg hadde min E-34 hos han en gang at "kilometern stemmer allefall" mens han gikk gjennom testinga.

Husker du ca når dette var? Husker du om han brukte en kabel med en svær gul interface-boks på, eller om den var svart?

Tror det var i fjor en gang, tror det var bare en svart kabel. Var egentlig mer konsentrert på at det ikke skulle brenne hull i setene fra glørene som datt ned fra sigaretten hans hele tiden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på E36 kan man teste dette selv ved testinga ved å holde inn tripteller ved tenningsoppstart, man må så låse opp disse testene, hvis da km stand er feil vil det komme et lys bak km stand , man får da valget å sette km stand til høyeste verdi, er usikker på om lyset blir stående der hvis man ikke oppdaterer til høyeste verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er liste over testene:

Instrument Panel Tests

With the engine off, press and hold the trip mileage reset button, and then turn the key to accessory position 2 (OBC and radio come on). The LED display on the instrument panel (which normally is the odometer) will change to tESt 01 and then will begin to cycle through several displays. Release the button. The display will continue to cycle through several displays. Here's the data my car displays:

Display Display Sequence Notes

363758 1 BMW Part No.

0000 2 Code No.?

7504 3 K No.?

nnnnn 4 Last 5 digits of VIN

230 5 Software Version

62 6 Revision Index Hardware No.

Finally, all LED elements will light, and all gauges will cycle once.

You can press the mileage reset button again to access more tests. Tests 2 through 4 are always unlocked and hence available. Tests 5 through 14 are normally locked -- to access these you must first unlock the display using test 15. Otherwise the display simply shows: --------.

Display Test Sequence Notes

n 02 Engine type: n = 2 for 4-cylinder engine, 3 for 6-cylinder, and 4 for 8-cylinder

nnnnnn 03 km traveled since last oil service reset.

nnnn 04 Age of car, in days

For tests 5 - 13, display must first be unlocked using sequence 15.

n 05 SI evaluation factor: n = 0 or 1 (over-rev), t= 0 or 1 (engine temp over heat)

06 Fuel level and coolant temp. Displays hexadec codes relating to gauge position:

Fuel Gauge Hex value:

A (empty) ----> 0d

End of Reserve ----> 37

B ------> 54

C --------> 90

D ---------> c4

E (full) ------> f0

Engine Temp Hex value:

A -------> ce

B --------> 6d

C --------> 5c

D (center) ------> 4f-23

E --------> 1e

F ---------> 18

07 Current engine RPM

08 Current road speed in km/h

nnnnnn A 09 Distance - used to compare odometer mileage in the EPROM vs. the coding plug. If the two values don't agree (for example, if one of these elements was replaced), the manipulation dot will illuminate. This function will synchronize the two readings to the highest value. Press and hold the reset button for 4 seconds, and the lower mileage reading will be overwritten by the higher, and the manipulation dot is cancelled.

bbbbbb 10 Status bits - input signal (0=low or 1= high):

1: seat belt: fastened =0

2: ignition lock: key inserted=0

3: door contact: door open = 0

4: clock button pressed = 0

5: SI reset = 0

6: EGS transmission failure = 0

bbbbbb 11 Status bits - output signals:

1: Gond output

2: Brake warning lamp

3: Low fuel warning lamp

4: EGA lamp

5: Seat belt lamp

6: manipulation dot

------ 12 Not used

nn 13 Country code of cluster (USA = 02)

14 Software reset

L On/Off 15 Lock Status (on or off). Press and hold the reset button for about five seconds until the display reads "OFF". Now you can access test sequences 5 through 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var i fjor en gang, tror det var bare en svart kabel. Var egentlig mer konsentrert på at det ikke skulle brenne hull i setene fra glørene som datt ned fra sigaretten hans hele tiden :lol:

Totalt OT, men røykte han i bilen din når du hadde den inne hos han??? Da blir det nok ikke mange servicer på meg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold inne tripteller-nullstilleren mens du vrir om tenninga/starter. da skal det komme en annen km hvis den er tukla med.

Det tallet er bare fiktivt, ikke noe med km.stand å gjøre, eller andre "historie"tall for den saks skyld. Snakket med BMW verksted(Mekaniker) om det der for kort tid siden. Han hadde sjekket dette ved en tilsvarende forspørsel tidligere, direkte med BMW.

Bruker vistnok, på E34, som regel komme ett tall på 300.000 ett eller annet.

ok da beklager jeg. var bare noe jeg var blitt fortalt, så jeg visste ikke at det betydde noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var i fjor en gang, tror det var bare en svart kabel. Var egentlig mer konsentrert på at det ikke skulle brenne hull i setene fra glørene som datt ned fra sigaretten hans hele tiden

Totalt OT, men røykte han i bilen din når du hadde den inne hos han??? Da blir det nok ikke mange servicer på meg der...

Hehe...han gjorde nok det. Men Alf Lie er Alf Lie. Er konge han, gjør akkurat hva han vil. Han satt med døra åpen med pc-skjermen ved siden av, så er ikke så ille som det høres ut.

Ble ikke noe glør i setet foresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Det mest brukte trisket for å jukse med kilometerstand tror jeg, er å bytte instrumentet fra en bil som har gått mindre. Ofte nyere bil.

F.eks i min e36 som er førstegangsregistrert en gang i 1992, står det stemplet bak på instrumentet at det er produsert 27.04.94 på opptil flere plasser. Bilen er bruktimportert i 1997 og om instr. er byttet før eller etter bilen kom til Norge er uinteressant for meg å vite. Servicehefte fulgte heller ikke med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har et spørsmål. Ser at 91 mod M5 går før ca 150.000 kr mens en 94 mod med ca samme eller mer km på telleren går får 200.000 eller mer på finn.

Hva kommer dette av?

91 modell M5 har 315hk mens 94 mod M5 har 340 hk. Modellskifte i 92 så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder juksing med kilometerstand så hjelper det lite å kontrollere lesbar kilometerstand opp imot lysmodul på nyere BMW også.

Når bilen blir tilbakeskrudd så er det jo så klart forskjell mellom de to "målerene", men lysmodulens kilometerstand blir stående stille inntil den lesbare kilometerstanden har oppnådd samme verdi. Så er de like igjen. Dette oppdaget jeg på min 530d som var jukset med. Derfor var det svært viktig for meg å skriftlig dokumentere at bilen hadde vært tuklet med da jeg solgte den videre. Jeg fikk det også registrert hos BMW Jæger.

Konklusjone er at hvis svindleren skrur tilbake bilen straks han kjøper den og selger den videre i det lesbar kilometerstand har nådd igjen lysmodulen så er vi som kjøpere like langt.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitasje har ingenting å si på kjørelengde. En bil som har gått 100000 kan være minst like slitt som en på 300000, kommer ann på hvor bra bilen er behandlet. Tror BMW kan lese dette for noen kroner? Hvilken bil er det snakk om forresten?

For noe tull, klart km.stand har mye å si. Du sammenligner en velholdt bil med mye km mot en mishandlet med lav km. Folk flest er flinkere til å passe på bilen når km stand er lav, så slurves det mer og mer. Selvsagt finnes det mange gode biler med høy km, men de fleste bærer nok noe preg av det ,og det vil man merke etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...