Gå til innhold

Katalysator... Fjerne eller la stå i fred...?


tommy1981
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaring med dette? Har en E34 525 24v er d noen som har fjernet kat`en...og har hatt noen positive erfaringer med dette(eller negative)? Har kikket litt rundt på nettet, noen sier d har hatt en effekt økning og andre sier en effekt reduksjon(dette på andre biler enn bmw). Var spekulert i at d bilene som kom med kat`en i utviklingsstadiet hadde et effekt tap... Har kompiser som har fjernet kat, foreks på en saab 900i. Bilen hans drog dårlig fra 4000 rpm, etter fjerning drog den mye bedre helt ut... Har en eldre bror som hadde en e30 m3, bilen hans gjekk bedre etter fjerning (Påstand, ikkje målt). Men hva med en 2,5 24v? Noen som kan hjelpe?

Mvh Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 begynner jo å bli en eldre bil nå, da vil du nok få effekt økning, men på en nyere bil så vil den gå dårli grunnet at der er motor bydg etter nye krav om avgasser å sånn så den går dårli om du fjerner kat! da blir det for lite motstand! dette gjelder værtfall ford etter 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg også forstår, skal ikke dette være noe problem ettersom det er en ganske så gammel bil/motor. Var med på at en kompis fjernet kat. på sin 520i 24V, og det ble en liten effekt økning, må jeg si. Og lyden av eksosen ble også litt høyere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. D er vel et Deffekt annlegg da.

Har fjernet innmat i orginal potter i 18års stadiet.... og d var reint effekt tap. Innmaten var faktisk fjernet i bakpotten på denne bilen når eg kjøpte den. Gjekk 3mnd.... da var hodepinen så stor at eg gjekk til innkjøp av en stk ny orginal potte. Liker godt fet lyd, men den må oppføre seg diskre på lave turtall og gjerne sylskarp på høye når du drar den ut. Kjøpte for litt siden et Sportsluft filter til 2K! D ga en vanvittig lyd ved gasspådrag, er veldig fornøyd med d. Men når du cruiser, da skal d vær stillt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere E-36 320, gikk gjennom EU-kontrollen med fine CO verdier. Denne hadde jeg fjærnet katalysatoren på. Vet enda ikke hvordan dette er mulig. Jeg fikk på forhånd et tips om å kjøre bilen i 10 minutter på ca 4000 rpm rett før verdi avlesning. Hadde dette egentlig noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna kat. på en E39 523 engang. resultatet ble en mye frakere lyd og et ganske så merkbart effekt økning :D

vet ikke helt hvordan dette er og få godkjendt med tanke på co2 utslipp osv da bilen ble solgt før EU... men har i bunn og grunn ingen negativ opplevelse med det, heller det motsatte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318i jeg hadde fikk jeg ikke gjennom EU kontroll når jeg hadde tatt av katalysator. Surt, for jeg hadde på et komplett Supersprint effekt anlegg med nye grenrør og alt. Var okay lyd også. Men satte på original potte, 2 sec etterpå spurte luringen på verkstedet om jeg ville sette på effekt anlegget igjen.... WHY!!!! kunne jo bare "godkjent" den da uansett uten å skru over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke fjernet kat på en bil det var påbudt på. Dette gjelder også ifrb med Eu kontroll og BT kontroll generelt. Bota er ganske høy mener jeg å huske.

Derfor jeg er anti 88-> mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du er på en eukontroll så er d naturlig at du får beskjed om å montere kat, dersom du har fjernet den vil eg tro. Veit om en kar her i området som har en a4, han måtte anskaffe seg kat for å få eu godkjenne, og d var alt, ikkje noe innblanding fra biltilsynet eller noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...