conzoz Skrevet Mars 9, 2007 Share Skrevet Mars 9, 2007 Heisann Kjørte en lang tur i går og underveis luktet det svidd av venstre hjulbue forran. Fant raskt ut at bremsen lå inntil skiva hele tiden. Betyr dette at caliperen er ødelagt i form av at stemplene ikke trekker seg tilbake? Hva kan jeg gjøre for å få caliperen opp å gå? Er jeg nødt til å kjøpe ny caliper? -Olav Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Mars 9, 2007 Share Skrevet Mars 9, 2007 Du kan jo løsne den av og presse stempelet fram og tilbake. Mens du smører og jobber litt med det. Evt kjøper overhalingssett med nye pakninger. Spørs hvor mye rust det er på stempelet. Men det billigste i lengden er nok å bytte caliper. Sist jeg sjekket kostet caliper til e34 11-1200kr, uten rabatter av noe slag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
conzoz Skrevet Mars 9, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2007 Får prøve å få den av og smøre opp i starten tenker jeg. Peise på med 556 eller wd40 eller er ikke dette lurt? Får man kjøpt overhalte calipere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pallen Skrevet Mars 9, 2007 Share Skrevet Mars 9, 2007 Kan være klossene som sitter fast i calipperholderen, støre glidere, bremseslangen ka ha fått "ventil" i seg som gjør at bremsevæsken ikke returnerer. Prøv og klem inn stempelet, går det ikke åpner du lufteskruen og prøver, går ikke dette heller er det stempelet som er rustet. Det kan jo også være håndbrekkskoene som ligger på pga trege vaire eller stør mekanisme som presser ut skoene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Mars 9, 2007 Share Skrevet Mars 9, 2007 Kan være klossene som sitter fast i calipperholderen, støre glidere, bremseslangen ka ha fått "ventil" i seg som gjør at bremsevæsken ikke returnerer. Prøv og klem inn stempelet, går det ikke åpner du lufteskruen og prøver, går ikke dette heller er det stempelet som er rustet. Det kan jo også være håndbrekkskoene som ligger på pga trege vaire eller stør mekanisme som presser ut skoene. Det er nå vel ikke håndbrekk foran da men.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mars 9, 2007 Share Skrevet Mars 9, 2007 Billigeste alternativ er å overhale sjøl,et overhalingssett koster ikkje så mykje. Så lenge det ikkje er gravrust i stempel eller kaliper går dette bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pallen Skrevet Mars 9, 2007 Share Skrevet Mars 9, 2007 Oooops... ser nå at det var foran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
conzoz Skrevet Mars 9, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2007 Takker for svar! Får ut å prøve litt i mårra. Bør være mulig å gjøre dette selv etter det jeg forstår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Mars 9, 2007 Share Skrevet Mars 9, 2007 Får prøve å få den av og smøre opp i starten tenker jeg. Peise på med 556 eller wd40 eller er ikke dette lurt?Får man kjøpt overhalte calipere? De fleste calipere man får kjøpt hos mekonomen, bilxtra ol er overhalte calipere! fabrikkny hos bmw er nok en del dyrere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 9, 2007 Share Skrevet Mars 9, 2007 Hadde samme problem med min...der var det stempelet som ikkje gjekk tilbake. Smurde det inn med noko blått spesialfett, og etterpå har det funka godt som gull Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
conzoz Skrevet Mars 10, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2007 Vet du hva dette blå spesialfettet ditt het for noe Bjørn 320 ? Kan jo alltids prøve dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Innovation Skrevet Mars 10, 2007 Share Skrevet Mars 10, 2007 Om du smører med wd40 eller 556 tror jeg problemet rask kommer tilbake. Disse smøremidlene er ikke veldig holdbare på en calipper. Du bør nok enten smøre opp med skikkelig fett, eller overhale kalipperen med et "kit". Alternativt "krype til korset" å kjøpe en ny/overhalt. Da blir det i alle fall garantert bra. Og det er en enkel sak å bytte. Bare husk på å få luftet bremsene skikkelig etterpå Jeg byttet calipper på min forrige bil (Audi S6) og kjøpte dette hos Mekonomen. Det fine er at du får pant for din gammle calipper når du har byttet. Tror jeg fikk ca 400,- i pant. Sånt liker vi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mars 10, 2007 Share Skrevet Mars 10, 2007 Det "blå fettet" er bremsepasta. Følgte med nye sett før i tida på org deler iallefall,nå veit eg ikkje. Men kan sikkert skaffes hos forskjellige bildele-sjapper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 10, 2007 Share Skrevet Mars 10, 2007 Vet du hva dette blå spesialfettet ditt het for noe Bjørn 320 ? Kan jo alltids prøve dette. Eg er ikkje sikker, men viss det stemmer at det er bremsepasta som E36Cab1 skriv, så har dei det bl.a. på GS...delenr. 81229407103 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
conzoz Skrevet Mars 11, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2007 Takk skal dere ha for bra svar. Skal nappe av caliperen og se om det er rustet voldsomt. Så får vi se hva jeg gjør videre. Bremser er jeg uansett nødt til å ha så kan tenkes det blir en ny overhalt caliper. -Olav Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå