Gå til innhold

Ødelagt caliper? Varme bremser


conzoz
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

Kjørte en lang tur i går og underveis luktet det svidd av venstre hjulbue forran. Fant raskt ut at bremsen lå inntil skiva hele tiden. Betyr dette at caliperen er ødelagt i form av at stemplene ikke trekker seg tilbake?

Hva kan jeg gjøre for å få caliperen opp å gå? Er jeg nødt til å kjøpe ny caliper?

-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo løsne den av og presse stempelet fram og tilbake. Mens du smører og jobber litt med det. Evt kjøper overhalingssett med nye pakninger. Spørs hvor mye rust det er på stempelet.

Men det billigste i lengden er nok å bytte caliper. Sist jeg sjekket kostet caliper til e34 11-1200kr, uten rabatter av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være klossene som sitter fast i calipperholderen, støre glidere, bremseslangen ka ha fått "ventil" i seg som gjør at bremsevæsken ikke returnerer. Prøv og klem inn stempelet, går det ikke åpner du lufteskruen og prøver, går ikke dette heller er det stempelet som er rustet. Det kan jo også være håndbrekkskoene som ligger på pga trege vaire eller stør mekanisme som presser ut skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være klossene som sitter fast i calipperholderen, støre glidere, bremseslangen ka ha fått "ventil" i seg som gjør at bremsevæsken ikke returnerer. Prøv og klem inn stempelet, går det ikke åpner du lufteskruen og prøver, går ikke dette heller er det stempelet som er rustet. Det kan jo også være håndbrekkskoene som ligger på pga trege vaire eller stør mekanisme som presser ut skoene.

Det er nå vel ikke håndbrekk foran da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å få den av og smøre opp i starten tenker jeg. Peise på med 556 eller wd40 eller er ikke dette lurt?

Får man kjøpt overhalte calipere?

De fleste calipere man får kjøpt hos mekonomen, bilxtra ol er overhalte calipere! fabrikkny hos bmw er nok en del dyrere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du smører med wd40 eller 556 tror jeg problemet rask kommer tilbake. Disse smøremidlene er ikke veldig holdbare på en calipper. Du bør nok enten smøre opp med skikkelig fett, eller overhale kalipperen med et "kit".

Alternativt "krype til korset" å kjøpe en ny/overhalt. Da blir det i alle fall garantert bra. Og det er en enkel sak å bytte. Bare husk på å få luftet bremsene skikkelig etterpå :!:

Jeg byttet calipper på min forrige bil (Audi S6) og kjøpte dette hos Mekonomen. Det fine er at du får pant for din gammle calipper når du har byttet. Tror jeg fikk ca 400,- i pant. Sånt liker vi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for bra svar. Skal nappe av caliperen og se om det er rustet voldsomt. Så får vi se hva jeg gjør videre. Bremser er jeg uansett nødt til å ha så kan tenkes det blir en ny overhalt caliper.

-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...