Jump to content

Ødelagt caliper? Varme bremser


conzoz
 Share

Recommended Posts

Heisann

Kjørte en lang tur i går og underveis luktet det svidd av venstre hjulbue forran. Fant raskt ut at bremsen lå inntil skiva hele tiden. Betyr dette at caliperen er ødelagt i form av at stemplene ikke trekker seg tilbake?

Hva kan jeg gjøre for å få caliperen opp å gå? Er jeg nødt til å kjøpe ny caliper?

-Olav

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo løsne den av og presse stempelet fram og tilbake. Mens du smører og jobber litt med det. Evt kjøper overhalingssett med nye pakninger. Spørs hvor mye rust det er på stempelet.

Men det billigste i lengden er nok å bytte caliper. Sist jeg sjekket kostet caliper til e34 11-1200kr, uten rabatter av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Kan være klossene som sitter fast i calipperholderen, støre glidere, bremseslangen ka ha fått "ventil" i seg som gjør at bremsevæsken ikke returnerer. Prøv og klem inn stempelet, går det ikke åpner du lufteskruen og prøver, går ikke dette heller er det stempelet som er rustet. Det kan jo også være håndbrekkskoene som ligger på pga trege vaire eller stør mekanisme som presser ut skoene.

Link to comment
Share on other sites

Kan være klossene som sitter fast i calipperholderen, støre glidere, bremseslangen ka ha fått "ventil" i seg som gjør at bremsevæsken ikke returnerer. Prøv og klem inn stempelet, går det ikke åpner du lufteskruen og prøver, går ikke dette heller er det stempelet som er rustet. Det kan jo også være håndbrekkskoene som ligger på pga trege vaire eller stør mekanisme som presser ut skoene.

Det er nå vel ikke håndbrekk foran da men..

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å få den av og smøre opp i starten tenker jeg. Peise på med 556 eller wd40 eller er ikke dette lurt?

Får man kjøpt overhalte calipere?

De fleste calipere man får kjøpt hos mekonomen, bilxtra ol er overhalte calipere! fabrikkny hos bmw er nok en del dyrere..

Link to comment
Share on other sites

Om du smører med wd40 eller 556 tror jeg problemet rask kommer tilbake. Disse smøremidlene er ikke veldig holdbare på en calipper. Du bør nok enten smøre opp med skikkelig fett, eller overhale kalipperen med et "kit".

Alternativt "krype til korset" å kjøpe en ny/overhalt. Da blir det i alle fall garantert bra. Og det er en enkel sak å bytte. Bare husk på å få luftet bremsene skikkelig etterpå :!:

Jeg byttet calipper på min forrige bil (Audi S6) og kjøpte dette hos Mekonomen. Det fine er at du får pant for din gammle calipper når du har byttet. Tror jeg fikk ca 400,- i pant. Sånt liker vi :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha for bra svar. Skal nappe av caliperen og se om det er rustet voldsomt. Så får vi se hva jeg gjør videre. Bremser er jeg uansett nødt til å ha så kan tenkes det blir en ny overhalt caliper.

-Olav

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...