jensemann23 Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Hadde lyst å dra bilen til sperra i 2.-3 giret, men tør ikke mer enn 5-6000. Kan det være skadelig? Hvor går egentlig sperra? 7?
ehrnst Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 farlig er det vel ikke, men du bør ikke gjøre det konstant. Pass også på å ha varm motor når du drar ut bilen
javewl Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Den slår inn rundt 7000 ja. Varm motor er viktig ved pådrag. Når du er på rødt på turtelleren er du langt nok. Før det "skader" du ikke motoren. Å dra den helt ut i ny og ne gjør bare godt.
336mik Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Sperra sitter jo der for at du ikke skal kunne dra motoren til et turtall som er skadelig. Varm motor tåler mye turtallsperre,og gjør du det på kald motor,så er det nesten det samme som å putte den i en giljotin.
jensemann23 Skrevet Mars 11, 2007 Forfatter Skrevet Mars 11, 2007 Hvis kammen er slitt, vil det da være vanskelig å dra bilen til sperra ?
336mik Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Hvis kammen er slitt, vil det da være vanskelig å dra bilen til sperra ? Da skal den være ekstremt slitt i så fall.Den motoren der skal vel "fly" ut til 7000.
bizzy Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Visst det er en m40 motor du har så ligger vell sperra på ca 6000. M40 har vell 83 kW (111 hp) @ 5500 så dra den noe lengre enn det er vell liten vits i?
R.E.H Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 sperra bruker vel å ligge rundt 6500rpm mener jeg..
336mik Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Visst det er en m40 motor du har så ligger vell sperra på ca 6000. M40 har vell 83 kW (111 hp) @ 5500 så dra den noe lengre enn det er vell liten vits i? Hvis du bare skal dra ut 1 gir,så er dette relevant,men du vil jo ha effekt på neste gir også,og da må man dra litt over effekt-toppen. Vil en riktig giring bli at man er på maks moment etter girskifte?
Superbeetle Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Det er vel også mindre skadelig og raskt dra den til sperren i 1-2gir enn å ligge f.eks en stund i 4gir før sperren kommer..(farten er jo også da en del høyere)
hagenisse Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 EN 318 flyr vel ikke akkurat ut til 7000. En ting er at den ikke drar til 7000, men den blir litt sløv på toppen også. Uansett, på varm motor, gi gass!
BMWBenny Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Min e36 320 sperrer på 6200, Det er da det røde begynner. Jeg tror ikke det er så dumt å dra den til sperra, eller i såffal opp mot 5000 en gang i blandt. Merker at når jeg har kjørt økonomisk lenge og trøkker til, er den dau. Hjelper veldig å "friske" den opp med litt turtall da Men god og varm motor er jo et must.
Søreng Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 På min 320 kommer sperra på ca 6800 vil jeg si i følge turteller.. Kan dra den nesten helt ut på det røde før sperra slår inn, selv om jeg sjeldent drar den så langt, holder jo å dra til det røde begynner, da kommer jeg litt over der det er maks moment når jeg girer Men girer alltid før 3000 når motoren ikke er varm.. Ingen unntak på det
kim MPower Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Hvis kammen er slitt, vil det da være vanskelig å dra bilen til sperra ? Da skal den være ekstremt slitt i så fall.Den motoren der skal vel "fly" ut til 7000. Det er vel ett kjent problem at kammen på desse motorene blir fort slitt og dermed ikke oppnår nok turtall til det sperra er satt til Årsaken til dette er at hullene i oljerøret som skal smøre kammen er veldig små og med gammel olje blir de enda mer "strupt" å dermed får ikke kammen tilstrekkelig smøring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå