e30_kH Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 jeg fikk et tilbud om å kjøpe et kraftig annlegg... det besto av 2 stk dynabell 12" 600watt rms, disse hadde enkelt spole på 4 ohm hver. og ble drevet av en monoblokk på 1600watt rms i 2 ohm..... ett ganske hissigt anlegg asså men nok om det.. det jeg virkelig lurer på!, er hvordan han kobler dette anlegget?? han sier at han kjører høytalernæ i enten 2 eller 8 ohm.... alt etter hvordan han kobler høytalerne til forsterkeren.... men hvordan kan 2 stk høytalere på 4 ohm hver kjøres med bare 2 ohms motstand tilsammen!??? kan noen forklare meg dette?
Ronny M Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Det er bare å parallellkoble høyttalerne. Hvis du seriekobler blir det 8 ohm. Jeg anbefaler parallellkobling hvis forsterkeren er stabil i 2 ohm.
StigJ Skrevet Mars 11, 2007 Skrevet Mars 11, 2007 Har du to elementer med 4 ohm hver og kopler dem i parallell får du 2 ohm. Impedansen halveres. Kopler du dem opp i serie får du 8 ohm. http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID
e30_kH Skrevet Mars 12, 2007 Forfatter Skrevet Mars 12, 2007 så da vill det altså si at hvert element bare blir på 2 ohm da? det samme gjelder vell for elementene med dobbelt spole? et element på foreksempel 2x2 ohm blir da bare 2 ohm i paralell kobling?
verticalescape Skrevet Mars 12, 2007 Skrevet Mars 12, 2007 så da vill det altså si at hvert element bare blir på 2 ohm da?det samme gjelder vell for elementene med dobbelt spole? et element på foreksempel 2x2 ohm blir da bare 2 ohm i paralell kobling? nei, hvis du har en sub med 2x2ohm talespole og kobler de parallelt får du en ohms belastning på forsterker. og i serie 4ohm.
e30_kH Skrevet Mars 13, 2007 Forfatter Skrevet Mars 13, 2007 aha:) takker så mye for litt opplæring av dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå