Gå til innhold

Hvilke dekkdimensjoner anbefales E39


Bæver
 Share

Anbefalte innlegg

tull og tøys! bare rulleomkretsen ikke aviker med mere en + - 5% så kan du da kjøre med 20" felger om du vil! innpresset bør heller ikke avike for mye heller!

Er vel max 30mm endring i innpress totalt (dvs 15mm per side), tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tull og tøys! bare rulleomkretsen ikke aviker med mere en + - 5% så kan du da kjøre med 20" felger om du vil! innpresset bør heller ikke avike for mye heller!

Er vel max 30mm endring i innpress totalt (dvs 15mm per side), tror jeg.

men hvis du har tuv papirer på felger da? da er det vel godkjent med bredere sporvidde?

mine felger er typegodkjent til e39! øker vel sporvidde foran med 80mm og 40 bak! pluss dekka da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en E39 touring er det ikke godkjent med større en 17" det har blit gitt mangel på eu kontroll, sedan er låvelig med større pga M5 ble levert med 18".

tull og tøys! bare rulleomkretsen ikke aviker med mere en + - 5% så kan du da kjøre med 20" felger om du vil! innpresset bør heller ikke avike for mye heller!

Tilsynet sa til meg at jeg måtte få BMW Norkge til å godkjenne store forandringer.

Og der sa de max 235/45 - 17. På E 39 Touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

B) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

så lenge man ikke forandrer mye på innpress og ikke forandrer rulleomkretsen mye så kan ikke jeg se annet enn at alt er lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

Mulig jeg tar feil, men i punkt A, står det at det er kjøretøyfarikanten som bestemmer. Og her sier da BMW Norge maks 235 / 45 - 17.

Og de får da listene sine fra BMW Tyskland?

Og i punkt H, skal de ha samme dimensjon. Da E 39 ikke ble levert med forskjellig dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...