Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt problemer med speedometeret mitt for tiden. Det virker ikke når bilen har stått en stund, men kommer plutselig etter jeg har kjørt en stund og bilen har blitt god og varm. Bilen blir varm etter en 7 minutter kjøring, mens speedometeret kommer etter en 30-45 min ca, Da virker det helt normalt og selv om jeg stopper bilen og lar den stå noen minutter så fungerer det når jeg starter den igjen. Så det virker som om det slutter å fungere når bilen blir kald.

Lurer på hva som kan være galt her. Har selv en mistanke om at feilen kan ligge i sensoren bak i kardangen og at den fungerer når olja der blir varm, men ikke når den er kald. Km teller og forbruksnåla fungerer heller ikke når speedometeret er borte. (derfor har jeg 39,5L Mila i forbruk ifølge kjørekomputeren min :lol: ) Noen har sagt at jeg kanskje må bytte hele instrumentpanelet, men synes det er rart iogmed at det fungerer helt fint når bilen er kjørt litt med. Det burde vel falle litt inn og ut uavhengig av temperatur på bilen hvis det har vært dårlig kontakt f.eks. Så har mer trua på sensoren enn instrumentpanelet. Turteller, bensinmåler og tempmåler pluss alle varsellamper fungerer bra hele tiden.

Noen som har hatt samme problem eller kan hjelpe meg med dette?

Skrevet

Sliter selv med samme periodiske feil på speedometer. Jeg vet med sikkerhet at det er pluggen til sensoren bake på klokka. Siden det funka fint lenge etter rengjøring og fjærning av irr, men plutselig etter at bilen sto parkert i 4 dager funka det ikke i over 1 måned før det nå plutselig funka :D

Skrevet

Okey. Takk for svar :) Da har jeg litt støtte på teorien min :) Skal få bilen opp på bukk og bytte olje på girkasse og kardang så da fikser jeg denne biffen med det samme :) Kanskje like greit å bytte pluggen da?

Nr 9,10 og 11 på bildet jeg må bytte da:

speedometergiverdy7.jpg

Skrevet
Er det 9.11.12 som er det bryteren?

Har garantert sammefeil selv..

9 er bryteren, 10 er en o-ring som tetter imellom føleren og kardangen, 11 er en pakning imellom dekselet og føleren og 12 er beskyttelsesdekselet til føleren.

Skrevet

Har dere tenkt på grunnet til at dere har dette problemet???

Stor sannsynlighet er at tidligere eiere har hatt utav kontakten/Pluggen for å spare km, slik at kontakten blir fylt med drit og blir ødelagt :roll:

Det var hvertfall problemet på en gammel e30 jeg hadde engang!

Skrevet

Stor sannsynlighet er at tidligere eiere har hatt utav kontakten/Pluggen for å spare km, slik at kontakten blir fylt med drit og blir ødelagt :roll:

forrige eier på min bil er ei dame som har hatt bilen på bmw verksted for alt så tviler på dette. Det går faktisk an at ting på bilen går istykker. Vi kjører faktisk BMW her :roll: Er denne pluggen fjernet vil det også lekke olje ut av kardangen så vil nok være mye enklere å bare lage brudd på ledningene isåfall eller løsne kontakten. Men umulig er det jo ikke. Men jeg har ihvertfall aldri giddet å kjøre uten speedometer for å spare noen usle km.

Skrevet

forrige eier på min bil er ei dame som har hatt bilen på bmw verksted for alt så tviler på dette. Det går faktisk an at ting på bilen går istykker. Vi kjører faktisk BMW her :roll: Er denne pluggen fjernet vil det også lekke olje ut av kardangen så vil nok være mye enklere å bare lage brudd på ledningene isåfall eller løsne kontakten. Men umulig er det jo ikke. Men jeg har ihvertfall aldri giddet å kjøre uten speedometer for å spare noen usle km.

Mente jo selvfølgelig å bare dra ut kontakten....

Nei det er faktisk ikke umulig, men har du den ute lenge nok, så er det ikke bare noen usle km du sparer :wink:

Men jeg skal hvertfall ikke si noe om at din eller noen andres bil er gått lengre enn det står for det har jeg ikke peiling på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...