Gå til innhold

Kjøpslov Kjøpt katta i sekken

Share

Anbefalte innlegg

Det er jo bare å forskyve problemet 02dag... bare idioter som tenker slik! Se om du finner ut av det, titt på kjøpsloven og spørr deg litt fram.

Idiot kan du være selv. Det var en før i tråden her som sa noe om at du kan prøve å gå på selger, men det er bare flaks om det vil virke. Etterpå kan du jo gå til sak da hvis du har noe å fare med, og skal jeg si deg hvor store sjanser du har i en rettsal?

Vær realist her, det er tre alternativ slik som jeg ser det:

1. Gå på selger og eventuelt gå til sak. Utfallet er heller tvilsomt og det kan slå begge veier. Saksomkostninger får du antageligvis ikke dekket, for du hadde jo et ansvar som kjøper å undersøke bilen ordentlig før du slo til.

2. Selg den slik som jeg allerede har sagt, og ja, da er det opp til neste selger hva han vil gjøre og går han til sak mot deg så er utfallet heller tvilsomt for dere to også. Da avhenger det av hvor mye du har sikra deg og du må for all del ikke lyve.

3. Drit i utseendet på bilen, som etter forklaringen høres ut som bare synes når man står på hue og kikker på skrå opp. Kjøp et par 20-litere med den billigste oljen, og ha den alltid med i bilen. Vær blid og fornøyd og kjør pent.

Ja, vi har forbrukerlover og kjøpslover osv osv, men til syvende og sist er det kun deg sjøl det står på. Det er naivt å tro at man bare kan sende et brev til et jævla supperåd og tro at alt løser seg. Skal du gå til sak så koster det masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lært over 2 år med rettslære, så er det hevingsgrunnlag dersom det er en vesentlig mangel OG dersom selger viste om dette når han solgte bilen, men unnlot og nevne det!

Dersom selger var klar over at bilen var kollisjonsskadet og bruker MYE olje som du sier og dette ikke er nevnt noen plass er det en mangel jfr. kjøpslovens § 17 1. punkt

"Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som føler av avtalen."

og 3 punkt.

Tingen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

Kjøpsloven sier dette om såkalte opplysningsmangler:

Kjøpsloven § 18:

1. Punkt: Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt.

Dette sier vertfall loven, men mellom to privatpersoner blir det jo en litt annen sak!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at han ikke burde klage vis han skal gjøre samme driten selv. Det der får ikke samfunnet til å gå rundt, tvert imot. Folk går jo rundt å hater hverandre pga det. Har selv vurdert å gjøre lignende. Men hvorfor skal jeg ta igjen på en annen sin bekostning?? Er jo helt latterlig. Folk er bare stor i kjæften vis de klager over slikt, og likevell gjør det selv. Hold dere unna slikt tull, og om dere skal gjøre det så la vær å snakk om det innpå et forum.

It's just bad carma guys...

-Kristian-

Regner med du forstår at innlegget mitt var ironisk ment? Tror de fleste som har svart i denne tråden er enig i at å skyve problemet videre er en råtten løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig for andre å si noe konkret uten å være fullstendig informert om saken, men det at du har kjøpt bilen privat betyr ikke at du ikke kan reklamere - men noen angrefrist er det vanskeligere å finne i lovverket mellom private.

mangelsspøsmålet må først løses og om det foreligger vesentlig kontraktsbrudd.

et annet spørsmål er om du er innenfor reklamasjonsfristen(e), avhengig av når du oppdaget eller burde oppdaget den eventuelle mangelen og når du gjorde selger oppmerksom på dette. Når du overtok bilen samt når du eventuelt reklamerte/skal reklamere er også viktig.

lovverket kan være vanskelig å få noe ut av selv om det kan virke forståelig ved at man ser at en bestemmelse "passer". det beste rådet er derfor å ta kontakt med selger, og prøve å løse det slik. dersom det viser seg vanskelig så ta kontakt med andre instanser, ala advokat, forbrukerrådet, forbrukertvistutvalget o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen privat. vi skrev jo at jeg tok bilen som den sto

Utifra hva du har uttalt så mener jeg at Kjl. §19 kommer i anvendelse. Det omhandler "som den er" eller "as is" salg.

Det skal mye til før man får oljeforbruk og noen bulker her og der til å bli en mangel. Så lenge bilen er en litt tilårskommen "bruktbil" er det ikke rimelig å forvente at den er i like god stand som om den var ny. Slik kan selger holde på i en eventuell sak.

Et annet aspekt er kjøpers forundersøkelse(Kjl. §20). Hvis du ble gjort oppmerksom av selger om at bilen var smelt, kan det ses på som en slags oppfordring fra selgers side til å kikke litt grundigere på bilen. Så i og med at du ikke har gjort det taler heller ikke i din favør.

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at han ikke burde klage vis han skal gjøre samme driten selv. Det der får ikke samfunnet til å gå rundt, tvert imot. Folk går jo rundt å hater hverandre pga det. Har selv vurdert å gjøre lignende. Men hvorfor skal jeg ta igjen på en annen sin bekostning?? Er jo helt latterlig. Folk er bare stor i kjæften vis de klager over slikt, og likevell gjør det selv. Hold dere unna slikt tull, og om dere skal gjøre det så la vær å snakk om det innpå et forum.

It's just bad carma guys...

-Kristian-

Regner med du forstår at innlegget mitt var ironisk ment? Tror de fleste som har svart i denne tråden er enig i at å skyve problemet videre er en råtten løsning.

Hehe.. er det i det hele tatt mulig å tenke noe sånt... Å IKKE tro at det var ironisk ment er jo alt annet en klokt... Svaret mitt var ikke ment til deg du godeste Tobben :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går til rettsak eller hva du tenker å gjøre, så er det jo kanskje en ide å ringe til selgeren og høre om han kanskje er villig til å gi deg tilbake penger/heve salget???

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lært over 2 år med rettslære, så er det hevingsgrunnlag dersom det er en vesentlig mangel OG dersom selger viste om dette når han solgte bilen, men unnlot og nevne det!

Dersom selger var klar over at bilen var kollisjonsskadet og bruker MYE olje som du sier og dette ikke er nevnt noen plass er det en mangel jfr. kjøpslovens § 17 1. punkt

"Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som føler av avtalen."

og 3 punkt.

Tingen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

Kjøpsloven sier dette om såkalte opplysningsmangler:

Kjøpsloven § 18:

1. Punkt: Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt.

Dette sier vertfall loven, men mellom to privatpersoner blir det jo en litt annen sak!

Lykke til!

Hei. den hjalp vet du. :)

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere 530d hadde nedjustert kilometerstand da jeg kjøpte den.

Dette ble ikke opplyst av selger.

Jeg oppdaget dette innen kort tid, ved kontroll av lysmodul og nøkler. Det skulle vise seg vanskelig å få gjort noe med dette alikevel. BMW var lite villige til å dokumentere pga at de da ville havnet i et utall av rettsaker siden mange bruktimporterte biler herunder BMW er utsatt for nettopp dette. For politiet er dette en ikke sak de ikke har ressurser å sette inn på, de er mer opptatt av belte og mobiltelefonkontroll, eller når tiden strekker til, ta seg en tur ut med laseren.

Jeg solgte bilen videre der jeg DOKUMENTERTE at bilen var justert tilbake i kjøpekontrakten. Tok tapet som en mann og undersøkte den neste bilen mer nøye. Noe jeg har tenkt å fortsette med. Er enig med trådskriver som sier at de som tror dette kan ordnes via diverse lover, er rimelig naive. Men er ikke enig i at man skal selge videre uten å fortelle det som det er eller unnlate og fortelle ting.

Du kan immidlertid ta det opp med selger, noe jeg gjorde. Sørg for å ha dokumentasjonen iorden når du gjør dette. Dette tar tid og koster penger. Jeg fant frem til verksteder i Sverige osv der bilen hadde vært på service og kilometerstand notert osv. Så la jeg frem saken på en slagferdig måte og vips så inrømmet selger svindelen med en gang og penger ble overført til min konto... Svindel skal ikke lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget dette innen kort tid, ved kontroll av lysmodul og nøkler. Det skulle vise seg vanskelig å få gjort noe med dette alikevel. BMW var lite villige til å dokumentere pga at de da ville havnet i et utall av rettsaker siden mange bruktimporterte biler herunder BMW er utsatt for nettopp dette. For politiet er dette en ikke sak de ikke har ressurser å sette inn på, de er mer opptatt av belte og mobiltelefonkontroll, eller når tiden strekker til, ta seg en tur ut med laseren.

Jeg solgte bilen videre der jeg DOKUMENTERTE at bilen var justert tilbake i kjøpekontrakten. Tok tapet som en mann og undersøkte den neste bilen mer nøye. Noe jeg har tenkt å fortsette med. Er enig med trådskriver som sier at de som tror dette kan ordnes via diverse lover, er rimelig naive. Men er ikke enig i at man skal selge videre uten å fortelle det som det er eller unnlate og fortelle ting.

Du kan immidlertid ta det opp med selger, noe jeg gjorde. Sørg for å ha dokumentasjonen iorden når du gjør dette. Dette tar tid og koster penger. Jeg fant frem til verksteder i Sverige osv der bilen hadde vært på service og kilometerstand notert osv. Så la jeg frem saken på en slagferdig måte og vips så inrømmet selger svindelen med en gang og penger ble overført til min konto... Svindel skal ikke lønne seg.

Du står frem som et flott eksempel på hvordan ting bør gjøres. Man må ofte trø til egne handliger (ikke nødvendigvis dårlige handlinger) for å få ting gjort.

Stand your ground sier no bare eg.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si. Fint og se at det faktisk er mulig og kunne få noe ut av og kontakte selger da :D:D Tommelen opp for deg..

Vi får se hvordan det går med meg gitt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...