Gå til innhold

Valgets kvaler....


Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

Jada folkens, jeg er på jakt etter ny bil.

Stasjonsvogn, bak- eller firehjulstrekk, 100'-200' oljedaler. Siden jeg poster på dette forumet er det vel ikke utenkelig at det først og fremst er BMW jeg har i tankene. Alternativet er Audi, kanskje Mercedes eller til og med den noe tilårskomne 940-en. Må ha en bil som kan trekke minimum 1500 kg henger.

Jeg har prøvekjørt E46 i to varianter, 2.0 bensin og diesel, begge 150 hk. Jeg var egentlig utrolig fornøyd med begge. Meget gode biler å kjøre, men jeg er noe bekymret for plassen i bagasjerommet ettersom jeg skal ha inn hundebur og fremdeles vil ha plass til en del stæsj.

E39 er en aktuell kandidat. Har kjørt tre varianter, 2.0 diesel 136 hk, 2.2 170 hk og 2.8 med 193 hk. Den motoren som imponerte meg mest var 2.8. Større bagasjerom, men føles samtidig mye større og mindre sportslig enn 3-serien.

Felles for diesel var at de støyet en del mer enn bensin. Samtidig er det noe helt eget med følelsen i sekseren til BMW. Diesel er billigere i drift, men med omleggingen av avgiftsystemet som kommer forsvinner vel den fordelen. Bensineren har mye penere gange, men er ikke akkurat billig i forbruk i kombinasjon med en stor og tung tysk bil.

Hvordan er den gamle 2-litern kontra den nye 2.2 med 170 hk? 20 hk mer på topp, men er registeret generelt mye bedre?

Er 3-serien mye billigere i forbruk enn 5-serien?

Er den nye 150 hk dieselen mye bedre enn den gamle med 136? En god del annonser med biler som har den gamle hvor det står "ny dieselpumpe". Svakhet?

Drømmen er egentlig en 5-serie med den store bensinmotoren og manuelt gir, en svært uvanlig kombinasjon viser det seg. Ønsker flertallet seg automatgir? Jeg er ikke helt overbevist om at det er tingen.

Andre som har tanker rundt dette? Takknemlig for all innput! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spørsmål. jeg skal svare ut fra eget valg. har nettopp kjøpt en 523i touring fra 97. Skulle jeg lagt i 200.000 kr ville jeg valgt en 520i fra 2001 eller nyere. Husk at den gamle 523 er en 2,5 liters. Skal du ha diesel bør du ha 525 eller 530 av nyere årgang og da blir det dyrt. De gamle dieslene (tds) suger. Og 520 diesel av nyere årgang blir for lite. Må ha sekser på kjerra... 520 og 523 bensin er letter og selge enn 528 tror jeg. noe å ta med seg det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

136 hk diesel har fremdeles bedre drag enn bensineren med 150 hk. En selger hos den lokale bimmer-pusheren påstod det var vanskelig å selge E39 uten automatgir. Er det tilfelle?

Jeg har i dag en E34 520 med M50-motor og automatgir. Synes i utgangspunktet den er noe marginalt motorisert. Vet at M54 har sterkere register, men samtidig er E39 mye tyngre, så jeg tror ikke det slår veldig positivt ut.

170 hk 2,5 har sitt utgangspunkt i den 192-hesteren og jeg har hørt at den føles mye sterkere enn sin oppgitte effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både E46 og E39 er meget bra biler. Jeg for min del valgte E39 når jeg først skulle skaffe meg touring. Synes E46 ble litt for knapp, og da spesielt med tanke på plass i baksetet og bagasjerom. Kjøremessig liker jeg E46 godt, og har kjørt en slik sedan i noen år. E39 gir en litt annen kjøreopplevelse. Mer komfort, og generelt mer storbil-følelse. Men fortsatt svært gode kjøreegenskaper. Nivåreguleringen er jo også et pluss når det gjelder å kjøre med tunge lass.

Når det gjelder vekt på henger, tror jeg faktisk både 320i (2,2) og 320d kan trekke 1600 kg, så akkurat det er nok ikke noen showstopper for valg av serie.

Driftsutgiftene på en dieselbil kontra bensin er kanskje et tema hvis du kjører svært mye. For min del var det veldig underordnet. Hvis du liker karakteristikken på bensinutgavene bedre (høres jo sånn ut), ville jeg nok anbefale deg å legge vekt på nettopp det.

Jeg er personlig ikke noen tilhenger av verken diesel eller automat, så mitt valg falt på en bensinutgave med manuell (525iT). Angrer ikke på det! 8) Men som du sier, finnes det ikke så mange med en tilsvarende kombinasjon ute i markedet. Jeg måtte lete en stund før jeg fant en...

2,2 literen på 170 hk er en meget bra motor, og er temmelig mye sprekere enn den eldre 2,0 literen. Jeg mener den gamle 520'n er i trøtteste laget, men for all del - det fungerer jo absolutt greit.

Jeg anbefaler deg også å prøve en 523 (2,5 liter). Den er i alle fall minst like sprek som den nyere 2,2 literen, og henger nok ikke langt etter 528 i ytelse. Dessuten er det vel flere av den i markedet til den prisen du oppgir. Ikke med manuell riktignok...

Lykke til!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme dilemmaet selv. Skal kjøpe bil nr 2 nå og vingler som bare det. Ikke lett å bestemme seg. Har iallefall endt opp med at det må bli en E39. Eller muligens E34 M5... men det er gammel bil til mye penger.

Du nevner automat / manuelle gir problemet. Det er ikke lett å finne en E39 som jeg liker med manuelle gir. De fleste har desverre automat. Eneste er jo 520d som kun er levert med manuelle gir. Særlig har jeg hatt problemer med å finne godt utstyrt 528 med manuelle gir. Er nok bare å infinne seg med at skal du kjøpe bil i Norge og ikke importere så er det ingen vei utenom automat. Greit nok det, behagelig og gode girkasser, men føler bare at det er mer driftssikkert med manuell feks hvis du skal dra henger osv. kjøring på vinteren mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...