Ad|oS Skrevet Mars 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2007 Du skriver du hadde en skikkelig god polering, hva legger du egentlig i det? Hvilke prosesser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Mars 27, 2007 Share Skrevet Mars 27, 2007 Jeg har ikke så mye tid at jeg kan bruke en hel dag på å polere bilen i flere prosesser. Når jeg har vasket og polert på vanlig måte er jeg stort sett "fornøyd" og blir rastløs og vil ut og kjøre. Har enda tilgode å høre noen si jeg ikke tar vare på bilen min. Heller tvert i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Mars 27, 2007 Share Skrevet Mars 27, 2007 Jeg har ikke så mye tid at jeg kan bruke en hel dag på å polere bilen i flere prosesser. Når jeg har vasket og polert på vanlig måte er jeg stort sett "fornøyd" og blir rastløs og vil ut og kjøre.Har enda tilgode å høre noen si jeg ikke tar vare på bilen min. Heller tvert i mot. Har da ikke sagt at du tar dårlig vare på bilen din. Men jeg sier bare at jeg ikke mener voks med farge er bra om man ønsker perfekt og langvarig resultat.. God polering for min del har vært et eksperiment uten like: Følgende har jeg gjort: - Grundig avfetting/vask - Tørking/lagring i romtemperatur til absolutt alt vann er borte - Flekklakkering - Rubbing med solid poleringsmaskin,grove pads og acrylpasta - Polering med medium fine pads og Mequiars ***wax (kommer ikke på navnet her og nå) - "lakkforsegling med autoglym hardwax. Dette er nok mulig å gjøre på en god dag, men siden bilen kunne stå inne fra oktober til april, så delte jeg det opp over flere dager.. Totalt brukte jeg kanskje 8-9 timer fra start til slutt. Og jeg kan love dere at jeg smilte rimelig bredt da jeg var ferdig Bilen var nemlig ikke direkte pen i lakken da jeg kjøpte den.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Mars 27, 2007 Share Skrevet Mars 27, 2007 Det var egentlig ikke meningen å si du påsto det. Selv om det kunne forstås slik. Jeg tror nok det bunner ned i at ikke alle tar seg ekstremt god tid til å polere. Det finnes vel for mange et sted der tidsforbruk/varighet tangerer max'en om du forstår. Og etter min mening gir turtle sin colourvax et godt resultat i forhold til den tiden man investerer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mars 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2007 Acrylpasta som "smøring" under rubbing? Hvor får man tak i det egentlig? Når bruker man lakkrens? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mars 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2007 Har forresten hele dagen å bruke på dette hehe Så tid er egentlig ikke noe problem når det gjelder po leringen. Pusser du med noe etter flekklakkering for å få det helt jevnt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Mars 27, 2007 Share Skrevet Mars 27, 2007 Acrylpasta som "smøring" under rubbing? Hvor får man tak i det egentlig?Når bruker man lakkrens? Jeg fikk tak i acrylpasta via en bekjent som jobbet hos et firma som driver med bilpolering/shining. Hadde en lengre prat med han før jeg satte i gang. Bilen min var såpass matt da jeg kjøpte den at jeg måtte trå til med såpass grovt stoff. Grove pads og acrylpasta gjorde virkelig susen. Men viktig å bruke vann på padsen i tillegg til acrylpasta, visst ikke kan det lett brenne seg fast, og da blir det straks mye mer jobb. Det fine nå er at jeg slipper å gjøre denne prosessen flere ganger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Mars 27, 2007 Share Skrevet Mars 27, 2007 Enig med Espen M33 jeg! "Lakklebestift" og polering med farge i blir ikke langvarig.. Noe som blir langvarig og rett og slett gjør at man ikke kan se at det noengang har vært steinsprang der uten VIRKELIG å studere med forstørrelsesglass er en noe annen mer tidkrevende, men SVÆRT bra metode. Den går ut på: Dra til din BMW forhandler, kjøp små lakkstifter i bilens fargekode, kjøp også lakkstifter med klarlakk, så kjøper du noe lakkrens og slikt. Deretter når du kommer hjem, så renser du godt i steinsprang og riper så langt som det er mulig. Så kan du med pensel (gjerne kjøpe løse vannmalepensler som er bedre enn penselen i lakkstiften) forsiktig flikke lakk i steinspranget der hvor det er hvitt, deretter når det har tørket, så flikker du meget pent i med klarlakk (sørg for å få det så slett som mulig i forhold til lakken som er på resten av bilen, og der hvor det ikke er så dypt steinsprang at det er hvitt, men ennå farge, der trengs kun klarlakk) Når denne klarlakken har tørket, så vil det selvfølgelig være en liten "klump" eller en kant runt der du har flikket, og det er her det magiske kommer inn! Bruk P6000 våtslipepapir og RIKELIG med vann, så rubber du ned overflaten til du ikke lengre kan kjenne noen kant eller overgang! (P6000 våtslipepapir kan du tørke deg i ræva med så fint som det er) Så bruker du lakkrens og renser lakken der hvor du har arbeidet, før du tilslutt legger på noe poleringsmiddel med hard overflate. Nå skal bilen være like blank der hvor du rubbet som den skal være der hvor du ikke har gjort noe med bilen og du vil ikke kunne se steinspranget, det vil være evigvarende og kommer det steinsprang tilbake med tiden, så er det såfall nye, ikke disse som flasser. Som sagt, en veldig tidkrevende jobb, men skal alt være FULLKOMMENT, så gjør man dette! Trust me, man skal ikke klare å se steinspranget etterpå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Mars 28, 2007 Share Skrevet Mars 28, 2007 Metoden til MoePower er genial. Jeg prøvde det en liten stund, og det blir virkelig utrolig bra, men jeg hadde rett og slett ikke tålmodighet til å utføre den slipeprosessen på alle småe steinsprutflekkingene. Så skal man ha det helt jevnt så kan man gjøre dette. Men om man bruker en syltynn pensel og er forsiktig med lakk/klarlakk, så slipper man disse store "dråpene" PS! Skal man bruke acrylpasta så må man ha en skikkelig poleringsmaskin med trinnløs justering av hastighet. For det er tross alt et slipemiddel og man skal bruke det med omhu. Anbefaler det ikke om ikke lakken er skikkelig matt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mars 28, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2007 Må man "fjerne" gammel voks før man går på med pensel? Polerte bilen lørdag, så da bør jeg vel kanskje ha på noe avfetning der jeg vil "male." Må man bruke klarlakk over? (bilen min er i farge 086) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Mars 28, 2007 Share Skrevet Mars 28, 2007 Må man "fjerne" gammel voks før man går på med pensel? Polerte bilen lørdag, så da bør jeg vel kanskje ha på noe avfetning der jeg vil "male." Må man bruke klarlakk over? (bilen min er i farge 086) Ja, det bør man. Men siden du nylig har polert bilen, så kan det kanskje være like greit å vente til neste gang du føler for å polere... Må ikke bruke klarlakk, men om det er større striper/hakk så er det helt klart en fordel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mars 28, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2007 Føler alltid for å polere bilen faktisk. Går rundt å gleder meg til neste gang jeg får helt "strøken" bil hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå