Hitokiri Skrevet Mars 31, 2007 Forfatter Skrevet Mars 31, 2007 Nå har jeg sjekket sikringer og prøvd med startgass. Still nothing. Hvor sitter aktuelle sikringer? Er de i nærheten av batteriet?
2mMy Skrevet Mars 31, 2007 Skrevet Mars 31, 2007 sitter noen sikringer bak! og flest inni hanskerommet! jeg ville målt batteriet og sett hvor mye strøm det var der! er det under 11v så kan bilen slite med å starte veit jeg.. erfart det noen ganger!
Spinner Skrevet Mars 31, 2007 Skrevet Mars 31, 2007 Henger meg på denne jeg også, prøv med startkabler eller nytt batteri. Bytter du batteri så pass nå på og gjør selve byttet raskt så EWS (startsperren) ikke går ut av sync med nøkkelen !! Hvis ikke det hjelper det nok best å få tak i noen med diagnose verktøy så en kan se feilkodene...må vel være noen i Bergen med dette tilgjengelig ? Sånn umiddelbart vil jeg tippe batteriet eller gåen veiv/kam sensor...
Hitokiri Skrevet Mars 31, 2007 Forfatter Skrevet Mars 31, 2007 Vi får vel forhåpentligvis snart svar. Har ringt forsikringsselskapet, og får veihjelp. Kan ikke bli stående i det parkeringshuset og rote. Ingen makspris der. Med litt flaks får jeg start på bilen. Med litt uflaks blir det tauing.
Hitokiri Skrevet Mars 31, 2007 Forfatter Skrevet Mars 31, 2007 Ja, da var det gjort. NAF-karen hørte litt på motoren og konstaterte at det bare var startmotoren som gikk rundt. Motoren går med andre ord ikke. Så bilen fikk seg en tur oppå lasteplanet og ble kjørt vekk. Så nå står bilen og koser seg helt alene, og er, tja, i mindre bra stand. Gull verdt! Heldigvis ikke mitt problem. Når bilen havarerer etter litt over to uker, så forventer jeg at den blir fikset gratis.
Mons1 Skrevet Mars 31, 2007 Skrevet Mars 31, 2007 Jeg vil tro at det hele er en bagatell. Det kan være som noen skriver; Veivføleren. Det er denne som gir signal for syl nr.1. Uten denne vet ikke ECU om når syl nr.1 trenger tenning. Ellers kan jeg bemerke at en katalysator havarerer ikke sånn helt uten videre. Det er endten en "Melt-down" grunnet ubrent bensin fylles ned i katta og antenner der, at du har fylt blybensin eller at katta er koksa igjen over lang tid. Uansett så skal biler med katta ALDRI jump-starte grunnet at bensin kan renne inn i katta og der er viktig at man har godt batteri da mye elektronikk må ha stabil spenning under start. Startsperre er jo en ting! En kompis med Saab drev å svidde opp noen batterier før han forsto at startsperra sto på. Siden motoren ikke tente på startgass, så finnes det ingen gnist på pluggene. Da kan det være(Mest sannsynlig): - sikring/relee - Dårlig batteri - Veiv-giver - Startsperre Lykke til! PS! Forresten så ryker ikke støtdempere heller ikke sånn uten videre! er bilen gått 186000km så kan det jo hende at ingen dempere er byttet og da må du bare regne med at du må bytte dempere da de normalt bare varer mellom 100-150tusen km. Støtdempere er slitedeler! FÅr bare håpe at du ikke har nivåregulering bak da disse er horribel dyre. Katalysator har også gjennomsnittlig levetid på 150tusen km RS Ja, da var det gjort.NAF-karen hørte litt på motoren og konstaterte at det bare var startmotoren som gikk rundt. Motoren går med andre ord ikke. Så bilen fikk seg en tur oppå lasteplanet og ble kjørt vekk. Så nå står bilen og koser seg helt alene, og er, tja, i mindre bra stand. Gull verdt! Heldigvis ikke mitt problem. Når bilen havarerer etter litt over to uker, så forventer jeg at den blir fikset gratis.
Hitokiri Skrevet Mars 31, 2007 Forfatter Skrevet Mars 31, 2007 Joa, er klar over at dette er slitedeler, og at det muligens er en bagatell som gjør at bilen ikke starter. NAF-karen mente at startmotoren ikke tok, og at den ikke fikk tak. Men når katalysator og støtdemper ryker etter to uker, så er jeg ganske sikker på at dette var feil som lå der fra før av, og at Forbrukerkjøpsloven gir meg rett på utbedring uten kostnad. Ting går galt. Sånn er det bare. Men alt dette bør ikke skje med en bil man nettopp har kjøpt. Det skal forresten nevnes at Bjørndal Bil, som jeg kjøpte E39-en av, har sagt seg villig til å bytte katta og demperen for meg uten kostnad.
Hitokiri Skrevet Mars 31, 2007 Forfatter Skrevet Mars 31, 2007 Vi får håpe det Alt ordner seg for kjekke, unge BMW-sjåfører
Mons1 Skrevet Mars 31, 2007 Skrevet Mars 31, 2007 Ny katta til 10000,- og nye dempere til 2000,- stk pluss arbeid, betyr at Bjørndal bil er altså villig til å reparere for 20000kr og da bør du være fornøyd Det skal forresten nevnes at Bjørndal Bil, som jeg kjøpte E39-en av, har sagt seg villig til å bytte katta og demperen for meg uten kostnad.
///MoePower Skrevet Mars 31, 2007 Skrevet Mars 31, 2007 Hvis bensinpumpe går og det kommer bensin ut gjennom returslangen og du har gnist på pluggene, så skal det som skal til for å få motoren til å gå være der mest sannsynlig. Det som kan ha skjedd er lite strøm (prøv å mål, skal være minimum 10Ampere når starteren går) så kan du prøve å ta ut sikringer til bensinpumpe og prøve å starte noen ganger til du er sikker på at det er tomt for bensin i alle sylinderne, deretter sette i bensinpumpe-sikringa, og prøve på nytt. Et triks som fungerer veldig ofte på biler med innsprøytning som har hatt misslykkede startforsøk noen ganger og dermed fått inn bensin den ikke klarer å kvitte seg med! Lykke til
Spinner Skrevet Mars 31, 2007 Skrevet Mars 31, 2007 Når du sier at NAF fyren mener at starteren går men ikke "tar" høres det jo ut som innslaget eller drevet på starteren som har tatt kvelden. Er jo en slitedel og et verksted finner ut av dette, vil ikke anbefale å klå for mye selv på sensorer og elektronikken hvis du ikke helt vet hva du gjør, kan jo fort skape mere krøll...har sett eksempler på det før..
Spinner Skrevet Mars 31, 2007 Skrevet Mars 31, 2007 Det er jo surt med mange slike ting på en nyinnkjøpt bil, men det er saker som normalt må byttes etterhvert uansett...bare litt kjipt at det ble ventet med til du overtok bilen... Men nå ser det vel ut til at du får alt dekket og da har du uansett gjort et godt kjøp vil jeg påstå... Jeg ville spandert på meg en tilstandsrapport fra verkstedet du tar den til for å unngå at det dukker opp noe mer som burde vært ordnet allerede av selger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå