Gå til innhold

BMW myte?


BMWBenny
 Share

Anbefalte innlegg

Har hørt av en del folk med tiden at jeg skal unngå å ha noe særlig høyt turtall på bilen min når jeg kjører. For da knerter jeg visst toppen med en gang. For BMW sine topper bare er noe dritt.

Er virkelig BMW sine noe dårligere en andre? BMW lager jo mange sportslige turtallsbiler, det burde være motsatt spør du meg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt av en del folk med tiden at jeg skal unngå å ha noe særlig høyt turtall på bilen min når jeg kjører. For da knerter jeg visst toppen med en gang. For BMW sine topper bare er noe dritt.

Er virkelig BMW sine noe dårligere en andre? BMW lager jo mange sportslige turtallsbiler, det burde være motsatt spør du meg :roll:

Det sier seg nesten selv at en slik påstand bare er tullball. For 25-30 år siden var imidlertid enkelte varianter av M30 motoren noe uheldig konstruert og det kunne (under bestemte forutsetninger) medføre en manglende smøring av ventilspillet... noe som over tid var ødeleggende for motoren. BMW har i dag motorer som er verdensledende på de fleste områder... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw toppene er ikke noe bedre verre enn de fleste (Rover derimot, uff).

Men det som er hele ideen om å ikke ha høyt turtall er når motoren er kald. Motoren bør ikke gå over 2500-3000rpm(personlig tar jeg ingen av mine seksere over 2000) før man har passert det blå feltet. Dette gjelder også belastning, og ikke bare turtall.

Så å si alle rekkeseksere har dette problemet ettersom man har en lang og forholdsvis smal stopp(som i tillegg er aluminium på bmw) som slår seg relativt fort med mye turtall og belastning på kald motor.

Når kjølevann og olje er varmt derimot så kan du kjøre på, men det er klart at hvis du drar ut til sperra hver gang du skal gire når den er varm, så er nok ikke dette heller helt heldig for motoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, visste dette fra før, jeg drar den ikke over 2500 rpm før driftsvarm på måler og ikke over 4k rpm før jeg har kjørt en stund og vet at olja er i god form 8)

Kjører stort sett veldig pent med motoren min, bare lurte på om BMW virkelig var noe verre en andre bilfabrikanter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører stort sett veldig pent med motoren min, bare lurte på om BMW virkelig var noe verre en andre bilfabrikanter. :wink:

Selvfølgelig ikke... ingen motor har godt av et høyt turtall før de har en tilstrekkelig driftstemperatur. En BMW motor er ikke spesiell i denne sammenhengen. Et poeng er det imidlertid at BMW´s S-motorer (M3/M5/M6) er ekstra følsomme for korrekt behandling og services, men det har mest med toleransegrenser og litereffekt (les: høy ytelse) å gjøre. Det er klart at det er forskjell på en N42B20 motor med en litereffekt på knapt 65 HK (E90/91 318i med 129 HK) og en S54 motor med en litereffekt på 107 HK (E46 M3 med 343 HK)... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW motorene er noe av det mer langvarige jeg har vært borti!

Sålenge man kjører rolig til motoren har nådd driftstemp, og kjører rolig etter man har kjørt litt aktivt, så holder de.

Det som gjør at BMW har fått så dårlig rykte for toppene er at de har topper av aluminium (og nå i nyere tid stortsett hele motoren) mens andre bilmerker har holdt ut lengre med de noe tyngre støpjern-toppene sine.

Aluminium HØRES svakere ut enn støpjernet (derfor det dårlige ryktet..) men tar man vare på bilen, så fungerer det like bra og vekta på bilen blir betydelig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg "herjet" med BMW motoren i race i 3 år, og ikke en av motorene har takket for seg! De 2 motorene som jeg har hatt går like fint enda. Og den BMW motoren jeg har nå får ganske så mye bank, men så lenge de får rette driftstemperaturen så tåler de enormt mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, et kjapt søk på "topp" på ønskes kjøpt-kategorien tilsier noe annet. Det ser ut som det er ganske så mange som ønsker å kjøpe topper der.

Men dette er fordi det er mange unge her i landet som regelrett driter i bilen sin og/eller ikke vet hvordan man behandler bilen/motoren for at den skal vare lengre.

Husk: vi er ikke alle entusiaster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at den 2- literen av den typen du har under panseret tåler " MYE " Juling Hadden en slik i nesten tre år Da hadde den runda 300000km Jeg passa kun på to ting. Bytte olje og ikke dra den over 3000 rpm. før den var god og varm. Ellers gikk den til turtallssperra hver dag. Mest driftsikre bil jeg noensinne har hatt og kanskje kommer til å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, et kjapt søk på "topp" på ønskes kjøpt-kategorien tilsier noe annet. Det ser ut som det er ganske så mange som ønsker å kjøpe topper der.

De fleste av disse søkene gjelder M20, M30 og M50 motorene... altså motorer som nå er ca. 15 år gamle eller eldre. Etter x-antall kilometer og x-antall eiere er det ikke så merkelig at slitasjen melder seg. I tillegg er jeg helt enig med ChrZZ når han skriver at mange BMW´er ender som typiske ungdombiler... med alt hva det betyr for bilene... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...