Gå til innhold

M40B16 kompressor

Nilsen
 Share

Anbefalte innlegg

Stemmer, det er jo som oftest vedlikehold som er alfa omega, men nå skal det sies at M40 er feilkonstruert fra fabrikk og med god margin kan leve opp til "drittmotor".

At en turbokonvertering tar kvelden på motoren hans gjør den nok ikke, det var heller ikke poenget mitt (tydlig at jeg ikke fikk det fram bra nok :) ). Poenget mitt var at M40 er en såpass dårlig motorkonstruksjon, samtidig som de fleste er i dårlig stand og rett å slett ikke er verdt olja de går på (en overdrivelse, men du skjønner poenget). Derfor synes jeg den ikke er verdt å bruke 20k++ for å hente ut "litt" hk, da man i praksis har en hær av bedre motorer å velge som et bedre utgangspunkt! DET var poenget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har sett meg lei av tikkingen på motoren, bestilt en del nye deler, inkludert kam og ventilløftere og går med planer om å sette bilen i noe rimelig stand, er jo tross alt litt glad i den også, hehe. Så er det jo litt spennende å mekke, særlig når det virker som det skal etterpå, da får jeg en veldig bra følelse. Snakket med koed, og de mente det var ikke noe problem å ta inn kompressoren jeg har tenkt på, en Rotrex C15-60 eller noe slikt var det vel. Den er veldig kompakt, og skulle virke bra på m40'n tror jeg. Det blir dyrt ja, regner med å betale ca. 15k for selve kompressoren, og skulle jeg blåse motoren kan jeg jo alltids sette en sekser i etterpå, evt. en m42 topp som nevnt her i tråden? Forøvrig går jeg utifra drivverket er lagd med en sikkerhetsmargin og tåler en støyt.

Noen som har meninger om hvordan rekkefølge jeg burde sette dette opp med tanke på lmm, filter, dumpventil, spjeld, osv.?

Trenger jeg noe på motorstyringssiden, eller går det med originalt? Andre ting jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er med turbo. m40b18 hadde gått over 300 000km når jeg overhalte og monterte turbo..

Toppen er no ikke bra, men motoren min har holdt bra..

Er kanskje vi som er heldige, eller så er det bare somme som er uheldige og raser motorer.

senket kompresjon?

hvor mye trykk kjører du på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompibomp

Noen som har meninger om hvordan rekkefølge jeg burde sette dette opp med tanke på lmm, filter, dumpventil, spjeld, osv.?

Trenger jeg noe på motorstyringssiden, eller går det med originalt? Andre ting jeg har oversett?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m40 blokka er samme som m42. Og det skal bare være og bytte over til registerhjul på veiva tenker jeg.. Der er forskjellen og att veiva til m42 "skal" være smidd veiv.. Jeg spurte om det gikk ann å bruke m42 veiv i m40, og da fikk jeg en link til en tysk side der jeg tror det sto att det hadde blitt gjordt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...