GromBil.com Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 Vurderer å anskaffe meg en slik bil som er kappet og skjøtet med en 520 eller liknende for å få den inn i landet. Dette er gjort av proffesjonelle, så den delen er grei nok... Det jeg lurer på er hvordan denne M60B40 motoren er? Hvilke feil har denne motoren som bør sjekkes ved eventuelt kjøp? Bilen tikket litt som om en ventil eller noe ikke helt var med hele tiden. Oljen var ikke super... Automatkassen kjents fin ut, men eier sa den gikk i nødprogram innimellom. Låste seg i 4-gir? Var visst "bare" å starte bilen på ny og det var borte. Han mente dette skyldes gammel olje på kassen? Var blitt fortalt dette av en automatkasse spesialist . Er et oljeskift på en slik kasse med filter omfattende eller er det som alle andre automatkasser? Kjenner godt til karosseriet, men drivline og motor osv på en 540iA kjenner jeg ikke til nok, så tips og erfaringer om bilen kunne vært interesangt å høre litt om før eventuell handel... Den er forøvrig kjørt 195.000km og trenger litt stell. Hva kan en slik "ombygget" bil ca være verdt?
Fredrik Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 http://www.autopower.se/begagnatguiden/e34beg.asp
GromBil.com Skrevet April 4, 2007 Forfatter Skrevet April 4, 2007 Den leste jeg i går etter noen søk her inne. Noen som har noen formening på pris for en ombygget 540iA 93mod kjørt 195.000km? Trenger service, oppsmøring av dører, litt flikking rundtom osv. Fremstår som ok, men godt brukt. Etter hva artikkelen over sier må de to kulene i kassen byttes mellom 150-200.000km... Så jeg må kansje regne med det i prisen...
Jonass Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 Motoren er skuddsikker den. Vanlig å bytte er toppdekselpakninger, membranen i veivhusventilasjonen, og så må du sjekke at oljepumpa sitter fast. Boltene har en tendens til å skru seg ut, dette er ett vanlig problem.. Ja, du må bytte olje og filter på kassa, du SKAL bruke shell LA2634 olje på kassa. Hvilken modell er det? er forskjell på girkassene, senere modellene har adaptiv kasse.
GromBil.com Skrevet April 4, 2007 Forfatter Skrevet April 4, 2007 Motoren er skuddsikker den.Vanlig å bytte er toppdekselpakninger, membranen i veivhusventilasjonen, og så må du sjekke at oljepumpa sitter fast. Boltene har en tendens til å skru seg ut, dette er ett vanlig problem.. Ja, du må bytte olje og filter på kassa, du SKAL bruke shell LA2634 olje på kassa. Hvilken modell er det? er forskjell på girkassene, senere modellene har adaptiv kasse. Ok. Takker... Det jeg vet er at det er en 93mod... Men måned vet jeg ikke. Men ja, hva er adaptiv kasse? Leser om noen kuler som må byttes? Er dette også vanlige "slitedeler" som må serves og skiftes? Kan dårlig\gammel olje gjøre at kassen går i nødprogram? Antispinnen slo seg også av. Måtte starte bilen på ny for å få den på igjen?
S.Hafsmo Skrevet Juli 15, 2007 Skrevet Juli 15, 2007 får vel begynne med at jeg ikke er ekspert på området, men har adaptiv kasse på min, og etter hva jeg har skjønt skal denne stille seg inn etter hvordan du kjører. altså om du kjører aggressivt girer den senere, mange nedoverbakker girer den ikke opp så du får motorbrems, ved glatt føre tar den løs i 2./3. gir altså et slags vinterprogram. vennligst korriger meg om jeg er på bærtur.
Jonner'n Skrevet Juli 16, 2007 Skrevet Juli 16, 2007 har lest litt rundt etter jeg skrev innlegget over, og det er som du skriver stuff04, at den stiller seg inn etter kjørestilen..
S.Hafsmo Skrevet Juli 16, 2007 Skrevet Juli 16, 2007 åssen fungerer antispinn på denne da? går det an å slå den av, eller kobler den seg ut når man setter kassen i "Sport"?
M6 Bjørn Skrevet Juli 17, 2007 Skrevet Juli 17, 2007 Du må holde inn antispinnknappen litt så slår det seg av.
S.Hafsmo Skrevet Juli 17, 2007 Skrevet Juli 17, 2007 nå er det nesten som jeg begynner å lure på om jeg har antispinn i det hele tatt.
M6 Bjørn Skrevet Juli 17, 2007 Skrevet Juli 17, 2007 Eh Om du ikke finner en knapp som står ASC på, så har du ikke antispinn...
S.Hafsmo Skrevet Juli 17, 2007 Skrevet Juli 17, 2007 nei, det var det jeg egentlig regnet med, men tenkte kanske det var en del av den "adaptive" kassen. begynte å spekulere da det står i vognkortet at bilen er utstyrt med antispinn. forrige eier sa og at det var antispinn. kanskje jeg har blitt lurt?
HMW Skrevet Juli 17, 2007 Skrevet Juli 17, 2007 e34 540 har ofte antispinn Hvis lampa i dashen begynner å lyse samtidig som kassa går i nødmodus og låser seg så er det mulig det bare er en av sensorene dine som har tatt kvelden. Kassa leser også av disse for å avgjøre giring. Lettest å bare koble de fra og se om deg gir seg. At den henger seg pga gammel olje høres merkelig ut.. da er den olja SERIØST sliten.. tviler sterkt.. gammel olje fører ofte til hard giring.. ellers.. en skjøta bil er ikke verdt stort... mange som er imot dette så vanskelig å bli kvitt. Samtidig er det noe dritt å ikke ha nøyaktig dato og data på motor og gir. Pluss at feilsøking kan bli noe dritt om ikke alt er gjort veldig bra. Men klart.. får du en god pris og alt virker greit.. så er det jo bare å slå til! Det er jo fortsatt en BMW. Sjekka at den er skjøta og ikke sveisa som de fleste er da.. blir så mye stress for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå