Gå til innhold

E46 vil ikke starte, bare lys og during - HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min E46 318iT vil plutselig ikke starte. Jeg tok den ut av garasjen for litt pleie, men når jeg skal sette den inn igjen er det umulig å få start på den.

Når jeg vrir om nøkkelen lyser alt som normalt, men det kommer bare en pulserende during/tikking fra motoren. Det høres ikke ut som om startmotoren går. Når jeg tar ut nøkkelen fortsetter en lav during en stund og kupelyset kommer på. Klima virker, men ikke el.vinduer.

Har prøvd ekstranøkkel og nødnøkkel, det er det samme med dem. Har også ventet ca. 15-20 min. mellom startforsøkene.

Har søkt på startproblemer og startsperre (kan det være den?) her på forumet uten å finne noe som ligner. Hva med batteri? Er nok ikke helt nytt det som står i, men startet helt fint 30 min. før.

Har ikke hatt noen problemer med bilen tidligere.

Skrevet

Har du prøvd å starte bilen ved å ha på tenningen og trille den i gang? Jeg opplevde en gang at dette fungerte når startsperren ikke var som den skulle.

Skrevet

Kan høres ut som om startmotoren har fått et illebefindene. Prøv å rugge litt på bilen mens den står i gear slik at startmotoren får beveget litt på seg, evt. gi den et par forsiktige kakk med en skiftenøkkel.

Begge triksene har iallefall funket på et par eldre japser jeg har vært borti. ;)

Skrevet

Er nok batteriet som er kaputt. Du får garantert startet den med litt hjelp.

Du har sikkert hatt den ståendes med radioen og kupelys på en god stund når du pussa på den. Få den ladet opp igjen og se om det holder. Eller så må du nok få deg et nytt batteri.

Skrevet

Ja, som Mr.Stream sier, det er batteriet.

Har opplevd det samme selv. Dette var også på en '00 modell og batteriet hadde aldri blitt skiftet, og det er det kanskje ikke på din heller?

Nytt originalt batteri koster litt over 1000,- mener jeg.

Edit: Trykkleif

Skrevet

...og nøyaktig samme på min E-34 etter den hadde stått en stund. Lys og alt var OK, trodde startmotorern var gåen. Sa bare *takktakktakktakk*. Prøvde med startkabler, var samme lyden på første forsøk, men på andre derimot var alt ok.

Skrevet
Høres veldig ut som batteriet. Og hvis det er det orginale som sitter i enda, så er det nok modent for utskiftning.

Tusen takk for mange gode tips. :D Skal prøve med kabler etterpå. Kjøpte bilen for ett år siden, og det er en del hvit guffe ved polene, så det er nok originalt og klart for utskiftning. Hadde ikke strømmen på da jeg pusset, men har kjørt temmelig lite de siste månedene, så det er nok ikke akkurat toppladet.

Er det forresten noen gode tips når det gjelder nytt batteri? Betaler gjerne litt ekstra for batteri hvis det er bedre, men er ganske grønn på sånt. Er det forskjellig spenning på batteriene, og evt. hva er best for bilen min?

Skrevet

Du skal ha et batteri som er 12V. Størrelsen avhenger av utstyrnivå osv, men hvis du ser etter "Ah" så skal det stå et tall foran som sier noe om kapasiteten. Evt skriv opp delenummer osv som står på batteriet, og post det her, så skal jeg finne ut av det.

Skrevet
Du skal ha et batteri som er 12V. Størrelsen avhenger av utstyrnivå osv, men hvis du ser etter "Ah" så skal det stå et tall foran som sier noe om kapasiteten. Evt skriv opp delenummer osv som står på batteriet, og post det her, så skal jeg finne ut av det.

Batteriet er helt hvitt med et fastskrudd deksel over, så jeg kan ikke se om det står noe på det uten å skru det av. Må innom verksted uansett, så får vel riktig batteri der, tenker jeg. Takk for hjelpen uansett.

For andre med liknende problemer: det var bare å bruke startkabler, så startet den på første forsøk. Kjørte nærmere to timer med den etterpå, så nå er det vel bedre. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...