Gå til innhold

7" touch Dvd/gps (Pioneer) - integrert i E46, lowbudget


Anbefalte innlegg

Hei,

Har vært passiv bruker av forumet en stund, men har nå registrert meg. Masse nyttig her, kjempebra forum!

Har et prosjektet jeg vurderer å igangsette. Sikkert flere andre som har lest på amerikanske forum hvordan de monterer en double-din spiller med skjerm ved å flytte klima/ac-enhet ned et hakk. Deretter montorer de en håndlaget "bezel"/deksel rundt spilleren for å bevare original-looken.

Her kan man se bilder av tidligere prosjekter: Synes utvilsomt dette ser meget bra ut og gir en clean look.

http://www.mybimmer.net/doubledintrim.htm

Vurderer å kjøpe en Pioneer Avic-D3 spiller/navi-enhet fra Usa, hvor de koster en brøkdel av prisen her i Norge. Man kan få en ferdig levert her i Norge for ca 5300 pluss mva. Sjekk pricegrabber.com. Knappebelysningen på denne kan justeres slik at den matcher Bimmeren perfekt.

Dekselet kjøpes fra www.mybimmer.net til ca 1500 kr pluss mva og frakt. Hvis det er flere som er interessert i dette, kan vi bestille sammen og muligens oppnå rabatt. Som nevnt er de håndlaget, men får ekstremt mye skryt for utførelse og OEM-look.

Her ligger en av mange guider på hvordan man utfører dette:

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=359575

Er nok en forholdsvis omfattende jobb, står oppgitt ca 8 timer og vanskelighetsgrad middels.

Nå etterlyser jeg innvendiger og kommentarer på prosjektet før jeg setter i gang.

Er klar over at Pioneer-spiller fra Usa mest sannsynlig ikke vil støtte partalls-frekvenser på radioen, men de er jeg villig til å leve med på en slik prisdifferanse.

Går ut fra at den amerikanske medfølgende gps-dvd'en, kan erstattes med en europeisk? Må det være original Pioneer DVD, eller kan den erstattes med hvilken som helst europeisk gps-dvd?

Har Avic-D3 støtte for multiregion DVD, eller vil denne kun spille region 1 dvd's? Hva med brente dvd'er?

Håper på å kunne sette i gang med dette og bestille komponentene i løpet av april, så etterhvert kan vi kanskje få en norsk gudie på hvordan man gjør dette :)

Mvh Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å gjøre det du har tenkt å gjøre.. Har selv en BMW 320D 2000-mod.

Men kjøper du Pioneer så vet man hva man får.. Pioneer AVIC-D3 -> http://www.pioneer.no/no/products/10/20 ... index.html

Pioneer AVIC-D3 har jeg funnet her:

http://www.sbhcorp.com/scripts/homeViewItem-1658.html

http://www.hookedontronics.com/show_pro ... er_AVIC-D3

https://www.certifieddigital.com/shoppi ... ION-AVICD3

http://www.amazon.com/dp/B000MY72F0/ref ... nkCode=asn

men er ikke sikker på hvor jeg skal kjøpe fra, de må helst akseptere visa og sende internasjonalt.

Her er en test av spilleren: http://computershopper.com.com/Pioneer_ ... 19805.html

Men så må jeg jo ha en ramme også som passer til min bil og jeg vil jo ha den med norsk språk og norsk kart..

Det er jo mye å spare på å kjøpe den fra utlandet! Spesielt nå som dollar er på 5,99 !!

Har du kommet noe lengre eller funnet ut noe mere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har bestillt hånlagd deksel fra www.mybimmer.net samt en modul som gjør slik at man fremdeles kan styre volumet fra rattet. Venter nå på varene.

Jeg har tenkt å sette inn en Pioneer AVIC-D3 som er på tilbud på strømmen bilradio til 13.000kr (www.strommen-bilradio.no).

De flytter klimakontrollen og kobler til spilleren for deg hvis du kjøper spilleren der. De fikser også fotoboksvarsler for deg på spilleren...

cheers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som eventuelt vurderer å kjøpe headuniter fra USA, så bør dere være klar over at de har en annen type FM radio der borte, som kun har "halve frekvenser" i forhold til den vi bruker her i europa, slik at radiodelen blir mer eller mindre ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Til dere som eventuelt vurderer å kjøpe headuniter fra USA, så bør dere være klar over at de har en annen type FM radio der borte, som kun har "halve frekvenser" i forhold til den vi bruker her i europa, slik at radiodelen blir mer eller mindre ubrukelig.

Jeg gjorde denne tabben selv for noen år siden. Det var et Sony anlegg, men regner med at det er likt på Pioneer. Uansett, resultatet var ikke bra siden radiodelen fungerte mindre bra....

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hefter med å ofre radio for å få en slik enhet for ca. 4-5 tusen.. koster jo minimum 15 her i Norge såvidt jeg vet!

Radio bruker jeg aldri uansett :P

Ebay ligger avic-d3 på rundt 700 dollar :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestillt hånlagd deksel fra www.mybimmer.net samt en modul som gjør slik at man fremdeles kan styre volumet fra rattet. Venter nå på varene.

Jeg har tenkt å sette inn en Pioneer AVIC-D3 som er på tilbud på strømmen bilradio til 13.000kr (www.strommen-bilradio.no).

De flytter klimakontrollen og kobler til spilleren for deg hvis du kjøper spilleren der. De fikser også fotoboksvarsler for deg på spilleren...

cheers :)

Hvor kjøpte du slik modul som man styrer volumet fra rattet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som eventuelt vurderer å kjøpe headuniter fra USA, så bør dere være klar over at de har en annen type FM radio der borte, som kun har "halve frekvenser" i forhold til den vi bruker her i europa, slik at radiodelen blir mer eller mindre ubrukelig.

Er vel å ta i litt vel mye det..! Jeg har kjøpt original cd-spiller til min e46 fra usa (ebay.com), og her i fr.stad, så får jeg inn både p3, kanal 24, p4 og lokalradioene! så det fungerer helt greit for meg :P

Men er jo som du sier, desimaltallene er bare oddetall: 101,1 101,3 101,5 osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha et spesiellt deksel for å flytte ned klimaenheten? eller kan man bare flytte den rett ned?

Ja, dette er et interessant spørsmål. Og hva med ledningene? Er de lange nok, eller må de skjøtes? Braketter?

Jeg skal til å kjøpe en 320d 2002/2003, men det er jo nesten umulig å få tak i en uten navi. Har ingen interesse verken av kassettspiller eller cd-veksler. Og Navi'en er jo rimelig basal. Hva ofrer jeg ved å fjerne kjørecomputeren? Drivstofforbruk og kjørestrekning er jo en sak, men hva med varsler om feil, slukte pærer, serviceintervaller osv? Det blir vel borte alt sammen da?

Eller kanskje 1xDIN er tingen der AC står, og flytte ned AC? Så bevarer man Computeren. Men da vil man kanskje ikke kunne betjene ny radio med kontrollene på rattet? Kan man koble vekk "radio"-tingene og bevare Computer-tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha et spesiellt deksel for å flytte ned klimaenheten? eller kan man bare flytte den rett ned?

Ja, dette er et interessant spørsmål. Og hva med ledningene? Er de lange nok, eller må de skjøtes? Braketter?

Jeg skal til å kjøpe en 320d 2002/2003, men det er jo nesten umulig å få tak i en uten navi.

Det finnes overgangskabler til nesten alle merker fra originalkablene. Også kabler for kompatibeltet med knappen på rattet kan tilpasses flere ekstrerne merker. Kjørecomputeren ivaretar du gjennom displayet i instrumentpanelet.

Men skjønner ikke at du mener at "det er jo nesten umulig å få tak i en uten navi". Jeg mener det motsatte, de fleste er jo uten navi. Og BMW's 16:9 monitor med navi er jo flott! Den er jo laget for dette interiøret og matcher resten av bilen etter min mening.

Om du velger en annen løsning så finnes det mange muligheter. AC enheten kan flyttes, ja. Likevel må du være forberedt å tilpasse dette noe.

Google "bezel e46" så finner du forslag til tilpassinger.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AudunR: Hvordan går det med prosjektet? Er litt nysgjerrig på hvor mye du må kappe av luftekanalene bak klimakontrollen. For der er det ikke mange centimeterene inn til kanalene. Det går jo også metallrør til klimaen som muligens kommer i veien for en 2DIN spiller.

Har sett en del på E46fanatics.com hvor det er en del som har satt inn 2DIN spillere. De har måttet jobbe en god del for å få til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjønner ikke at du mener at "det er jo nesten umulig å få tak i en uten navi". Jeg mener det motsatte, de fleste er jo uten navi.

Et søk på finn i mitt geografiske område med manuell kasse innen min prisklasse og med sportsseter = 5 av 5 med navi = nesten umulig å finne uten. 2 har ikke navi, men da uten sportsseter. Og det må man jo ha! Hvordan skal man ellers bli med rundt svingene? 8)

Og BMW's 16:9 monitor med navi er jo flott! Den er jo laget for dette interiøret og matcher resten av bilen etter min mening.

Enig i det! Du har nok en bil som er for dyr (ny) for meg. Ergosum blir det forrige nav-utgave (som jeg ikke kommer utenom). Og da ligger kjørecomputeren sammen med nav og radio (og kassettspiller!!?!!Stønn!), og da finnes den vel ikke i insrumentpanelet også? (ville være rart hvis det har, men har det det så er det jo ikke noe problem)

En 2001-modell har jo computeren i instrumentpanelet, men der er ikke motoren interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt off-topic nå;

Espet

Enig i det! Du har nok en bil som er for dyr (ny) for meg. Ergosum blir det forrige nav-utgave (som jeg ikke kommer utenom). Og da ligger kjørecomputeren sammen med nav og radio (og kassettspiller!!?!!Stønn!),

Nei, jeg har og 2002 modellen (facelift/320d/150hk+). Hadde den lille navi'en, men ettermonterte den store. Endel arbeid var det jo med kabling osv.,men absolutt verdt det. Fant komponentene på Ebay, samt en tysk netthandel.

Informasjonen fra kjørecomputeren vil du uavhengig av navi'en ha tilgang til i instrumentpanelet om den er installert. I alle fall info om forbruk, service, distanse osv.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...