Gå til innhold

Billakkerere se her ;-)

Robin_Isak
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har kjøpt meg litt utstyr for å lakkere og trenger svar på endel spørsmål og tips hvis dere har

Jeg har kjøpt en durapro sprøyte til 1300,- en kompressor som jeg har prøvd ut og sjekket at den leverer nok og en olje/vannutskiller samt et filter som filtrerer ned til 5 micron. Holder også på å lage med friskluftmaske av en vifte og et filter :D

Her er endel ting jeg lurer på

- Skal trykket ligge på ca 4 bar?

- Får man enda kjøpt annet enn vannbasert lakk? Har hørt at annen lakk har blitt forbudt.

- Er vanlige luftslanger av billig kvalitet silikonfrie?

- Skal man vente lenge fra man har lagt på lakken til man legger på klarlakken?

Har lakkert endel før, men kun med bokser og har faktisk fått gode resultater på små flater, men dette med sprøyte er nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mpowerman. alle må jo starte en plass :D

Robin ta å prøv deg fram. helst ikke begynn me den dyreste lakken på det du er mest gla i første gangen du prøver. personlig lakka jeg kompisene mine sine gamle vrak for å prøve meg frem. skal ikke si at jeg har fått det til ennå. men er ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at jeg kjøper ofte biler med småskader etc, setter de i stand og selger de. Hvis man skal sette lakkingen bort til noen andre går vinningen opp i spinningen. Ser også stort potensiale i å kunne lakke til eget bruk.

Nekter å tro at lakkering er en heksekunst, selv om det er noe de fleste ikke får til. Å tilegne seg kunnskap er vel aldri dumt?

Kan legge til at jeg utenom å være utdannet bilmekaniker og har jobbet som det i noen år også har 2 årig biltekniker utdannelse som også tar for seg lakkering og oppretting, så noe av teorien bak kan jeg selv om praksisen ikke er helt på topp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slaks dyse å justeringer er det på sprøyta?

kjenner ikke til denn jeg,, bruker en 5 tusen krones klasse av sprøyter jeg ;)

MEN,, tynnerbasert lakk er blitt ulovelig ja!

så det vill si at det egentlig skal være slutt på allt tynnerbasert...

vi har byttet over til vann for et par år siden, så det eneste av tynnerbasert er tette farger!!

men det er helt sikkert noen som har spart på litt lakk!!

En billig luftslange er ikke alltid silicon frie, det må du sjekke med forhandleren om!

kjøp oss lakkforhandlere!!

ossen basen tørker!

Som om du har 20grader i boksen dinn og sprøytet ferdig basen så skal man vente helt til du ser at basen er blitt matt. kan ta fra 5-15min kommer an på va du sprøyter!

men dette var om vannbasert, denn tynnerbaserte delen har en samme oppbygning, bortsett fra at du ser at basen(fargen) blir litt mere glans i når denn er tør før klar lakken,

nå har jeg mesten bare vært bortig vannbasert lakk når det gjeller farger!

men som sakt det høres helt sikkert lett ut å sprøyte, så når du sier at du for en fin resultat med spray boks har du en helt annen flyt å finich,, alltså om du vet ossen du skal legge strøkene og i å med at sprøyta gir 15cm bredde på legginga og hastigheten dinn med sprøytinga di er riktig i forhold til ossen du legger basen så for du vurdere..

igrunnen bare å prøve seg frem.

mvh Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Kan justere det meste på den sprøyta tror jeg, har 3 skruer :D Men det er jo ikke en proff sprøyte, men det er mer enn nok til mitt bruk håper jeg. Dysen er 1,4 mm...

Så det du sier er at jeg kan lakke med vannbase selv om jeg ikke har enorm temp i boksen? Trodde den måtte tørke i laaang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.

Her har du noen punkter å hjelpe deg litt på vei. Er selv utdannet lakkerer

Lageret av tynnerbasert lakk blir solgt ut nå. Den er forbudt fra 01.jan 07, så hvis du har tenkt å lære deg å sprøyte så er det like greit å begynne på vannbasert med en gang.

Hos oss bruker vi standox vannbase. Har sprøytet dette ca 3 år nå. Baselakken tørker på ca 8 min i 70 grader. Forvent lengre tørketider ved lavere temperatur. Basen blir helt matt når vannet er fordampet ut.

Hva slags trykk du skal sprøyte med avhenger av hva slags sprøyte du har. Er det en HVLP sprøyte, som de fleste bruker i dag, skal du sprøyte på ca 2 bar.

Vannbase lakken krever egne sprøyter. Kjenner ikke til den du har kjøpt, men den høres mer ut som en allround sprøyte til klarlakk og 2k lakk.

Du bør han en temperatur på ca 20-24 grader når du sprøyter. Husk også at produktene du bruker (kannene med klarlakk, og boksene med lakk) skal holde denne temperaturen. Har du f.eks klarlakk kannen stående i en kald garasje og skal sprøyte mens klarlakken er kald, er det umulig å få gode resultater.

Husk at en god lakkering blir ødelagt av et dårligt forarbeid, så det er viktig å være nøye med arbeidet en gjør med sparkling, sliping av fyller osv.

Husk å kjøpe inn silicon fjerner, tørkefiller, dekkepapir og støvkluter.

De fleste farger må flekkes ut for at du skal få en god farge matching.

Skulle det være noe, er det bare å fyre løs med spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...