Gå til innhold

Dunkelyder fra bakstillinga. Hva kan det komme av?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom æ akselererer kraftig høres kraftige dunk fra bakstillinga etter hvert girskifte. Denne dunkelyden kan også høres dersom æ kjører på en humpete vei eller i kraftige dumper.

Noen som har en idé om hvor problemet kan ligge, eller hvordan æ kan finne ut av dette? Takker og bukker for all hjelp!

Skrevet

Hardyskiven er det første som slår meg... den slites langsomt, men sikkert ned og må på et tidspunkt skiftes. Symptomene på en slitt hardyskive er nettopp dunkelyder ved gearskifter.

Skrevet

Veit ikkje men hovedforinger bak har vel vore litt problem med..

Får vel normalt ikkje dunkelyd av hardyskive på humpete vei :?

Skrevet

Nå skal ikke æ påstå at æ vet hva en hardyskive er, men sitter ikke denne i girkassa? At det da kommer dunkelyder ved humpete vei..., er ikke dette mystisk? Svakheter i foringer, stag i bakstillinga? Er dette en mulighet?

Demperene kanskje (byttet for ca et år siden)... Men har hørt at demperene skal varmes litt før montering. Er dette tilfelle?

Skrevet
har samme problem på en av mine biler, men kan noen fortelle meg hva en hardyskive er, og hvor evt denne sitter :oops:

Det er ei gummiskive som sit mellom girkassen og mellomakslingen. Den har til oppgåve å dempe vibrasjonar og "rykk" frå girkassen og vidare ut i drivverket.

Skrevet
Hardyskive er ein gummi kobling mellom til dømes mellomaksling og bakaksling.

Er det ikkje diffen som er der? :?

Er vel eit kryss mellom diff og mellomaksel på e34, men enkelte biler td. merc bruker ei hardyskive framme med girkasse og ei bak med diff/bakaksel.

Skrevet

Men med fare for å komme inn på det aktuelle temaet igjen... :lol: Fant noe på nett som kan være interessant:

http://www.autopower.se/begagnatguiden/e34beg.asp

Om æ/vi som lurer på dette kunne fått høre erfaringer og tips rundt dette, av dere som leser innlegget og har (noen form for) peiling, hadde det vært midt i blinken=) Takk!

Skrevet

Hadde akkurat samme lydene på min E36.

Da var det traversforingene (tror det er det det heter?) som var gåen.

Altså de 4 som sitter der diffen er boltet fast.

Det som skjer er at det blir et gap imellom foringene og bilen ved pådrag, og når du slipper gassen dunker de imot bilen.

Måten vi fant det ut på var å løfte bilen under taket med en bukk. En satt i bilen med håndbrekket på og sluret på klutchen mens en annen sto under og så på foringene.

(Altså: Slure - Stopp - Slure - Stopp.)

Såvidt jeg husker må du gi gass og slure såpass hardt at hjulene nesten går selv om håndbrekket er på for å se skikkelig hva som skjer.

Går sikkert bra å bruke en vanlig grav på en Shell stasjon også!

Skrevet

Takk "Vegard". Noterer mæ dette, og dette skal sjekkes. Alle disse lydene er til å bli tussete av!

Skrevet

innfestningen til hovedforingene bak har vel en tendens til å løsne fra karroseriet dersom bilen blir herjet masse med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...