Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Intersant tråd må jeg si. Jeg tenkte "genialt, nå kan man lett sjekke den virkelige km.standen på en BMW". Dumt at dette ikke var tilfelle.

Når det gjelder hvor langt en bil har gått, så skjønner jeg godt at mange er opptatt av det. Det er jeg også.

Greit nok at en bil kan være fint behandlet osv, og derfor se bra ut, selv om den har gått langt.

Men, man må huske på at en bil blir "slitt" for hver dump man kjører over. Vridninger og slag vil trette karroseriet. Derfor er det forskjell på en bil som hat gått 150K og en som har gått 300K - selv om den som har gått lengst er best behandlet. Det vil jeg påstå.

• 4 months later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Intersant tråd må jeg si. Jeg tenkte "genialt, nå kan man lett sjekke den virkelige km.standen på en BMW". Dumt at dette ikke var tilfelle.

Når det gjelder hvor langt en bil har gått, så skjønner jeg godt at mange er opptatt av det. Det er jeg også.

Greit nok at en bil kan være fint behandlet osv, og derfor se bra ut, selv om den har gått langt.

Men, man må huske på at en bil blir "slitt" for hver dump man kjører over. Vridninger og slag vil trette karroseriet. Derfor er det forskjell på en bil som hat gått 150K og en som har gått 300K - selv om den som har gått lengst er best behandlet. Det vil jeg påstå.

det der du skriver er bare tull, i stedet for å legge vekt på km stand så bør du heller se på hvor i landet bilen har gått !! et eks er at 100 000 km i norge er som 500 000 km i tyskland .. grunnen er veistandarden.. ikke km standen..

ang km standen så går det mere ut over motor og drivverk

Skrevet

det der du skriver er bare tull, i stedet for å legge vekt på km stand så bør du heller se på hvor i landet bilen har gått !! et eks er at 100 000 km i norge er som 500 000 km i tyskland .. grunnen er veistandarden.. ikke km standen..

ang km standen så går det mere ut over motor og drivverk

Det er det dummeste jeg har sett på lenge. En bil med 500.000 km i tyskland er utslitt og finnes knapt. En norsk bil med 100.000 km er ikke slitt. Det er ikke SÅ stor forskjell mellom tyske og norske biler. Hvor i all verden får enkelte den ideen fra at man like godt kan k,jøpe en bil med høy km som en med lav? Hvorfor er det liksom alltid slik i argumentet at den med høy km er bedre vedlikeholdt enn den med lav km? Det er dessuten mange ting som slites på en bil som vi ikke tenker på i det daglige. Når en bil er kjørt 350.000 km kan det dukke opp mye rart selv om den er velholdt. Det er faktisk slik at gjennomsnittlig så avtar vedlikeholdet når bilen blir eldre og km. standen blir høy. Dette er fordi bilens verdi blir lav, og man vil ikke legge for mye penger ut på en billig bil. Når bilen er blitt en god del år og er blitt billig havner den også svært ofte hos folk som ikke har råd til, eller ikke vil prioritere høye serviceutgifter.

Skrevet

Jeg har selv en E39 som har rundet 318000 ærlige kilometer. Da jeg så annonsen for bilen var det første som slo meg at "dette skal jeg aldri kjøpe". Men siden jeg hadde ledig tid den kvelden, fant jeg ut at det var like greit å prøve bilen for å se hvordan en bil som hadde trillet over 300000 kilometer oppførte seg. Jeg møtte selger og vi hadde oss en prøvetur. Det tok ikke lang tid før jeg fikk en skikkelig "wow"-følelse. Bilen var fantastisk å kjøre. Ikke noe skrangling, ikke ulyder fra motor eller noe som helst, skinnsetene var gode, alt det elektriske fungerte. Noen små kjøpesenterbulker var det, men det gikk jo på det rent eksteriørmessige. Bilen hadde også vært gjennom et innbrudd men det viste bare på kromlisten på døra på passasjersida. Ellers var bilen i tipp topp stand (tilsynelatende) og hadde fulgt samtlige servicer. Originaldeler var benyttet og motoren hadde hatt en overhaling et par år tidligere. Styringen var presis og helt uten slark.

Det endte med at jeg kjøpte meg en annen bil, men når jeg møtte selger et par måneder senere og han ennå ikke hadde solgt bilen, slo jeg til. Siden har jeg ikke angret et eneste sekund. Det eneste jeg har gjort med den i ettertid, er å etterfylle litt olje (den drikker et par desiliter pr tusen kilometer fjellovergangskjøring/aktiv kjøring), samt å teste aircondition-anlegget med etterfylling av 100 gram klimagass.

Automatkassa er det eneste jeg er nervøs for. Den er jo til gjengjeld svært dyr å gjøre noe med, men den fungerer sånn bortsett fra litt lugging i overdrive til tider. Men det løser seg forhåpentligvis med en oljeskift. Man er jo litt smånervøs for automatkassene når man hører om en del kasseras. Likevel fryder jeg meg bak rattet i bilen. Den har krefter nok til å flytte meg komfortabelt og enkelt. Litt bensin sluker den, men jeg føler likevel jeg får valuta for pengene.

Jeg har prøvekjørt svært mange biler. De fleste med kilometerstand mellom 50-150000 kilometer. Det er svært få av disse som har gitt meg samme kvalitetsfølelse som min bil, noe man slett ikke skulle trodd med tanke på kilometerstanden.

Alt står til syvende og sist og faller på eierne.

Skrevet

Kjell Z3:

hmm de aller fleste bilene som hentes inn til Norge har gått langt mere en det som står på km telleren, det er store penger i å tjene på å spole tilbake km standen for de som driver med import. og i en avis nede i tyskland så finnes det utallelige annonser med folk som tilbyr å stille tilbake den...

fodi en bil som har rullet 400 000km i Tyskland er så lite slitt at vi her i Norge gladelig tror den ikke har gått mere en det som står på telleren når bilen tilbyes i en foretning i Norge!! km stnd på den da vil ligge mellom 40 og 150 000 km. jeg hørte at de aller fleste ville stille bilene tilbake til rett under 100 000km....

så ikke heng dere for mye opp i km stnd, den sier egentlig ikke så mye om bilens stand.

men jeg vil påstå at biler som ser pene ut, er gode å kjøre med, har et ryddig interiør og som ellers har et godt utfylt servicehefte som ofte er et bra bilkjøp uansett hva som står på km telleren!!!

folk ringer på pene biler som er i så god stand at resten av bilparken kan sees på som vrak i forhold og det eneste de spør etter er hvor langt har bilen gått...

man sier hva den har gått og får dette til svar:

hmm beklager den har gått for langt for meg..

Skrevet

så ikke heng dere for mye opp i km stnd, den sier egentlig ikke så mye om bilens stand.

men jeg vil påstå at biler som ser pene ut, er gode å kjøre med, har et ryddig interiør og som ellers har et utylt servicehefte som ofte er et bra bilkjøp uansett hva som står på km telleren!!!

folk ringer på pene biler som er i så god stand at resten av bilparken kan sees på som vrak i forhold og det eneste de spør etter er hvor langt har bilen gått...

man sier hva den har gått og får dette til svar:

hmm beklager den har gått for langt for meg..

Helt enig her.

KM-stand bruker å være det siste jeg ser på i en bilannonse. Jeg ser på eieren og bilen.

Jeg vil heller kjøpe en bil som har gått 200 000 og er i god stand enn en som har gått 100 000 uten at eier har tatt vare på den.

Biler bruker å være uforutsigbare, så det er like stor sjanse for at noe ryker på den som har gått 100 000 som den som har gått 200 000.

Når jeg kjøpte bilen min, var den gått 230 000, oljeservice og inspection var fylt inn i servicehefte fram til 197 000. Den var så hel og fin både i karosseri, interiør og mekanisk at jeg hadde ikke blitt mistenksom i det hele tatt om det hadde stått 100 000 på telleren.

Så min konklusjon er. KM-stand har minimalt å si frem til bilen skal selges igjen.

Skrevet

At en del biler som er importert er jukset med er hevet over en hver tvil, men at de fleste er det er ikke tilfelle. På mer moderne biler kan man også finne det ut. Selvsagt kan man gjøre et godt kjøp på en bil som er gått langt, men da betaler man jo mye mindre for den også. De fleste hovedveiene i Norge er ikke fulle av hull, problemet er heller at de mangler flere kjørefelt. Også i Tyskland finnes det dårlige veier noen steder, jeg har kjørt på et par av de i sommer, det var svært humpete og dårlig dekke, den ene var mye dårligere enn de dårligste jeg kjører på i mitt distrikt hjemme. Også i Tyskland må bilene stå å stange i kø mange steder i rushtiden, det er ikke slik at de hele tiden kjører på motorveien.

Skrevet
At en del biler som er importert er jukset med er hevet over en hver tvil, men at de fleste er det er ikke tilfelle. På mer moderne biler kan man også finne det ut. .

eks på nyere BMW:

om både KI, lysbrytermodulen og startsperremodulen (stiller også nøkkelen tilbake) er stillt tilbake til den samme km standen, åssen skal du da finne dette ut?

Skrevet

Jeg har hørt tidligere at ikke alt kunne stilles, men uansett er det bare å studere serviceboken og ta et par telefoner om den er servet på BMW. Tror du virkelig at alle biler i Tyskland blir jukset med? Tror du at tyske forbrukere ville finne seg i at dette ble gjort på hver eneste bil? Dersom det er så enkelt å tilbakestille uten å etterlate seg spor går jeg ut fra at alle forhandlere i Norge også har slikt utstyr, eller er du så naiv at du tror at norske bilforhandlere er for ærlige til slikt? Man kan vel også lese av totalt bensinforbruk, dette kan vel ikke stilles? Kjøper man en BMW hos BMW forhandler eller store seriøse forhandlere i Tyskland tror jeg man er rimelig trygg. Når man leser tyske salgsannonser så ser man hvor høy km tyske biler vanligvis har, det betyr vel at de ikke jukser så mye? Men også i Tyskland finnes det noen som kjører 10.000 kmi året, så man skal være forsiktig å hardnakket påstå at en bil er jukset med bare fordi km.standen er lav. Uansett, vil man virkelig spore historien til en bil så kan man det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...