Jump to content

Yngvejos

Members
  • Content Count

    4296
  • Joined

  • Last visited

About Yngvejos

  • Rank
    Generalløytnant
  • Birthday 11/17/1988

Contact Methods

  • MSN
    yngve@futuredt.com

Recent Profile Visitors

745 profile views
  1. På min bil er alle lysene av med bryteren i Auto hvis DRL er deaktivert i idrive. Når det blir mørkt tennes alle lys. Sensitiviteten på lyssensoren kan også velges i idrive. Jeg vil tro at dette er innstillingen tyskerene kjører med, mens det kodes med AE som kjørelys i land hvor det er påbudt med DRL. I NFRM (FRM 2 og 3) kan man kode hva man vil ha som kjørelys: AE, AE + tåkelys, Xenon eller halogenfjernlys med nedsatt effekt. Mulighetene er mange.
  2. Er det noen som har hatt problemer med dørlåsene sine? Forstår det slik at det er ett kjent problem at aktuatorene blir seige og brenner sikringer. I mitt tilfelle skjedde følgende: Når jeg låste opp bilen idag, låste alle dørene utenom passasjerdøra forran seg opp. Den måtte åpnes fra innsiden. Når jeg låser bilen med nøkkelen, går alle låsene igjen. Hvis jeg prøver å låse med knappen inni bilen, låses alle dørene bortsett fra passasjerdøra. Jeg hører at aktuatoren jobber inni passasjerdøra når jeg prøver å låse opp, men ingenting skjer.
  3. Åååååh, alltid skal jeg være uheldig med steinsprut. For ett par år siden fikk jeg en ørliten steinsprut på e30en kvelden før jeg skulle på jobb. Parkerte den i garasjen i to uker mens jeg var på jobb og kom tilbake til en bil med to-delt frontrute. Igår møtte jeg en trailer med E91en og fikk en dyp steinsprut (med påfølgende øresus). Det første jeg gjorde på morgenen idag var å besøke riis bilglass for å fylle i den, men da var allerede sprekkene blitt for lange til å fylle i den. :/ Det ser ut til at steinsprut er synonymt med ruteskift med min flaks.
  4. Prøv å vente en halvtimes tid før du måler. E90ene trekker strøm til forskjellige moduler i lang tid etter at bilen blir låst før den "går i dvale".
  5. Blir litt trist hver gang jeg ser bilen med vinterfelgene på. E34en er dama sin. Satser på å få byttet den ut i en e46 på sikt.
  6. Så var det tid for årets kuleste oppgradering: Skvettlapper og ballongdekk Byttet olje og filter i samme slengen. Hadde 17000km igjen å kjøre på oljen ifølge BMW, men olja jeg tappet av så bra svart ut.
  7. Vinteren begynner når det er snø på bakken. Har satt prisen lav fordi huset (og garasjen som bilen lagres i) er til salgs. Derfor vil jeg helst bli kvitt bilen fort for å slippe å flytte bilen til lagring på vinterstid. Når snøen forsvinner igjen er det ikke lenger noe problem og pengebehovet vil nok være mindre da, derfor selger den den ikke til gi bort pris når ny sesong begynner.
  8. Bump. Denne prisen gjelder kun frem til vinteren. Hvis jeg må lagre den over vinteren, stiger prisen til 110 til våren.
  9. Det er bedre med en opphora 4-dørs. Løp og kjøp
  10. Mulighetene for å jobbe innen forskjellige ting er i mine øyne det viktigste med en ingeniørstilling. Som elektriker var eneste videre muligheter å bli installatør, driftsleder el. Nå håper jeg at jeg etter noen år i ingeniørstilling kan bli tatt med i vurdering hvis jeg søker på andre jobber som har bachelorgrad som krav.
  11. Er helt enig når det kommer til lønn. Jeg jobbet som industrielektriker tidligere og jobbet offshore da jeg fikk tilbud om en ingeniørstilling offshore som man i utgangspunktet skulle ha bachelorgrad for å søke på. Første året tjente jeg 200k mindre enn året før. I år ligger jeg på mye det samme som jeg gjorde som elektriker bare med mer ansvar. Hadde jeg tatt 3 års utdannelse for å ende opp med samme lønn som en elektriker, hadde jeg følt meg snytt. Mulighetene til å stige i lønn er dog mye større som ingeniør.
  12. Som en liten motsetning, har jeg spist fleskepannekaker og pasta carbonara idag.
  13. Sjåføryrket er undervurdert. De fleste har ikke peil på hva vi må igjennom for å få lov til å kjøre. Selve "lappen" koster 100-150K alt ettersom hva man ønsker å ha med, kran, ADR, truck, yrkessjåførdirektiv osv. I tillegg kommer etterutdanning på 37t som vi må ha hvert 5. år for å få lov til å kjøre i næring. Samme med ADR, oppfriskning etter 5 år. Alt dette koster tid og penger. I tillegg så må vi følge kjøre og hviletider. Hvis vi blir stoppet i kontroll med noen brudd, så venter bøter i titusenkroners klassen! Vi har lengre arbeidsdager enn de fleste, og sikkert dårligere timelønn, men totalen blir som regel grei. Vi jobber fra vi starter om morran, og frem til vi har levert ut hele lasset, vi kommer ikke hjem før alt er gjort! Jeg har kjørt i 6 år selv, og er som regel seint hjemme hver kveld, men jeg er stolt av det jeg driver med. Og jeg sier bare fuck dere som prøver å rakke ned på sjårøyrket, vi står på og holder Norge igang Den greia med at yrkessjåførene holder norge igang har jeg aldri helt forstått. Tenk hvis alle skulle gått rundt og tro at de var de eneste som betydde noe i samfunnet fordi jobben deres er med på å holde landets økonomi flytende. Det blir som å si at jeg holder norge igang fordi jeg finner olje som kan brukes til å drive lastebilene deres. Det er befolkningen i forskjellige arbeidsoppgaver som holder norge igang. De jobber for å tjene penger til seg selv og firma. Pengene går til innkjøp både privat og i selskapene og genererer arbeid til yrkessjåførene ved at de får noe å frakte. Det er ingen tvil om at transport er en viktig brikke i dagens samfunn, men den hadde ikke gjort mye for å holde norge igang om det ikke var for alle de forskjellige firmaene som skaper ett behov for transport. Sertifikat og kurs får dere vel dekket av jobben, så jeg forstår ikke hvordan det skal gi økt respekt for yrkesretningen.
×
×
  • Create New...