jalo Skrevet April 13, 2007 Skrevet April 13, 2007 Hei. Min -00 320d (136 hk) fusker. ser på forumet at andre har hatt lignende problem som meg, så hvis noen kjenner igjenn problemet, hadde det vært fint å få vite hva evt. dere gjorde/fant ut.. Fuskingen oppstår når jeg gir full gass på lavt turtall, fra 1500 og oppover til ca2500 o/min. det som skjer er at motoren slakker på og deretter drar i vei igjenn, for så å slakke på osv.. helt til jeg kommer opp i høyere turtall. Da drar den som den skal gjøre. (Ser også at forbruksnåla varierer samtidig.)Noe av det samme skjer når jeg tar løs og gir full pinne / kjører ut i kryss i 2 gir på lavt turtall og gir full gass, -da går det en stund før bilen reagerer før den drar i vei. Akuratt som den er kraftløs til den får litt tid/turtall før den drar i vei.. Til info har jeg nylig montert et vaskbart KN-luftfilter, noe som jeg kanskje ikke skulle ha gjort, usikker på om symptomene som jeg beskrev først var der før filterskifte, men de som jeg beskrev til slutt har iallefall alltid vært der så lenge jeg har hatt bilen (8 mnd) Har sett at flere har skrevet om luftmassemåler, turbo, dieselpumpe og løse/lekke slanger, så hvis noen har synspunkter på hva det kan være, hadde det vært finfint:) -også fint hvis noen vet hvordan man selv kan prøve å finne ut hva som er feil..
Bonden Skrevet April 13, 2007 Skrevet April 13, 2007 Ved bytte til ny type luftmasse måler MÅ det legges inn nytt program i DME styreenheten Dette for at den skal kunne gi riktig effekt og moment,hvis dette ikke er gjort tidligere.Jeg sier ikke at dette er feilen på din bil ,men godt kjente symtomer som du forklarer det på deff LMM.
jalo Skrevet April 18, 2007 Forfatter Skrevet April 18, 2007 Prøvde å koble fra LMM og kjøre, men da ble bilen enda værre; den mistet mye kraft og ville ikke dra.. -Kan det fortsatt være LMM eller er det på tide å se på andre ting? -Er det noe mulighet/hensikt å rengjøre LMM? Fint hvis noen har synspunkter...
Fredrik Skrevet April 18, 2007 Skrevet April 18, 2007 Prøvde å koble fra LMM og kjøre, men da ble bilen enda værre; den mistet mye kraft og ville ikke dra.. -Kan det fortsatt være LMM eller er det på tide å se på andre ting? -Er det noe mulighet/hensikt å rengjøre LMM? Fint hvis noen har synspunkter... Det skal være mulig å rengjøre en LMM, men først hadde jeg undersøkt om den er unik for M47D20 motoren. Jeg har hørt at bl.a VW/Audi selger LMM´er for et langt lavere beløp enn BMW gjør. Som du ser er jeg enig i at ditt problem ganske sikkert er en LMM som ikke virker som den skal.
Bonden Skrevet April 18, 2007 Skrevet April 18, 2007 Det er vel et produkt fra bosch ,til vw/audi fås LMM løs på bmw med hele huset den sitter i. bmw forklarte det med at deres LMM var avhengig av helt nøyaktig montering i huset for riktig måleresultat.
jalo Skrevet April 18, 2007 Forfatter Skrevet April 18, 2007 Takker for svar:) Men siden det ble såpass stor forskjell med kontakten på LMM avkoblet iforhold til på, så er det vel ikke noe galt med den?? er det ikke slik at enten er LMM ok eller så er den defekt??? -hvis LMM er defekt, går vel motoren på et "nødprogram" og hvis den er defekt, har det vel ikke blitt noen forskjell da jeg tok v kontkten...??? Uansett; nå har jeg vært en snartur under panseret å kjent på turboen og det er en urliten slakke opp/ned men ingen slakke ut/inn. Slakken var så liten at jeg tror ikke det skal ha noe å si. Dreide irundt turboen uten å kjenne/høre noe, og ingen ulyd i den når motoren går heller..... Tips&trix noen??? (-bonden: -Hos GS selger de luftmassemåler som innsats i tillegg til komplett, så det tror jeg ikke kan stemme... )
Bonden Skrevet April 18, 2007 Skrevet April 18, 2007 Den slakken du kjenner er ok den blir borte når oljefilmen er der ved drift.Ut/inn skal det ikke være noe slakk.Det kan være at når du tar av LMM åpnes EGR ventilen prøv igjen men ta av vakuum slangen på EGR i tilleg til LMM.Det var bmw som ikke selger løs LMM innsats.I LMM sitter også innsugsluft temp måler for DME.
jalo Skrevet April 18, 2007 Forfatter Skrevet April 18, 2007 Ups, sorry ang LMM/gs/bmw.. -men takk for svar:) Jeg har ikke skrudd så veldig mye bilmotor, -men er egr det samme som agr ventil?? (står på innsuget) Det du foreslår er å ta av vakumslangen som går fra trykkmåleren og bort til agr/egr, (-ikke plugge de eller noe?) og samtidig koble fra LMM, for så å kjøre for å se om det da blir forskjell iforhold til når alt er montert riktig.. Det er ingen fare ved å prøve dette da??
Bonden Skrevet April 18, 2007 Skrevet April 18, 2007 Ta først av turboslangen inn på EGR se inn om ventilen returnere ordentlig ,sett på en slange på den tynne vakuum stussen på EGR ,sug i slangen se bevegelse fram og tilbake på ventilen.Hvis ok sett på turboslangen igjen. Så tar du den tynne vakuum slangen (bilens orginale ) til AGR/EGR så setter du i3-4 mm borr i slangen (plugging) EGR er kun i drift i varmkjøringsfasen av motor.Prøvekjør så bilen,det er ikke farlig å prøve dette.
nikolasvanhelsing Skrevet April 19, 2007 Skrevet April 19, 2007 hadde svak fusk fra motoren her og (320d,1999mod), dog dette 3-4 ganger før bilen bare stoppa....i det tilfellet var det styringsreleet til dieselpumpa som hadde tatt kvelden.....
Thunegutt Skrevet April 19, 2007 Skrevet April 19, 2007 Har mest tro på luftmassemåler her. Mange ganger holder det å bare programere DDE, men NY type luftmassemåler skal egentlig byttes med denne prosessen, men går uten også...
jalo Skrevet April 20, 2007 Forfatter Skrevet April 20, 2007 Skal se nermere på saken over helga, får ikke gjort noe før da. Har tenkt å teste slik bonden beskrev, men ting tyder vel kanskje på at det er LMM som er problemet.. Er det noen som vet hvor man kan skaffe en slik f.eks i tyskland? -er sikkert billigere der...?
Jaro Skrevet Mai 1, 2007 Skrevet Mai 1, 2007 Har du fått fikset problemet ditt? Jeg kjenner godt igjen symptomene som du beskriver. Da jeg kjøpte min 02-mod 320d oppførte den seg lignende. Ble anbefalt å bytte LMM og lånte en som jeg visste var ok uten at det påvirket problemene. Etter å ha surfet på nettet og konferert med diverse forståsegpåere på forskjellige forum rundt om fikk motoren seg en skikkelig sjekk. For min del var EGR ventilen "synderen". Den var i en elendig forfatning og fungerte ikke i det hele tatt. Jeg byttet EGR'n ut med en såkalt "bypass pipe" og resultatet var en som få en ny motor. Silkemyk gange, bedre bunndrag og mindre turbolag. Bilen min er også tunet opp endel, og svart eksos ved flat pedal var etterhvert blitt plagsomt. Eksoståken forsvant helt etter denne oppgraderingen. Har kjørt en stund med dette oppsettet og det fungerer supert! Om din LMM er helt eller delvis defekt finnes det en løsning som manipulerer en defekt LMM til en rimelig penge. Jeg kan forklare hvordan om du ønsker det. Se bilder av min sørgelige egr og det nye oppsettet som forbedret ytelsen! Og løsningen etter å ha montert "bypass'n"
hengerfeste Skrevet Mai 3, 2007 Skrevet Mai 3, 2007 Ved bytte til ny type luftmasse måler MÅ det legges inn nytt program i DME styreenheten Dette for at den skal kunne gi riktig effekt og moment,hvis dette ikke er gjort tidligere.Jeg sier ikke at dette er feilen på din bil ,men godt kjente symtomer som du forklarer det på deff LMM. Hadde de symptomene på min bil, og da måtte den inn til BMW for å omprogrammeres.. da blei den gulle god. Sportsfilter med olje kan ødelegge LMM tror jeg forresten
jalo Skrevet Mai 22, 2007 Forfatter Skrevet Mai 22, 2007 Takker for tips . -Har ikke hatt tid til å fått sjekka opp skikkelig enda, driver med båtprosjekt også... Men skal prøve å få tid i helga, så skal ta en sjekk på EGR å se om den er full av dritt, så får jeg ta det videre derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå