Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det diesel er det litt forskjell :-)

Min påstand gjelder for bensinmotorer og ja det er ingenting i veien med smøringen selv om oljen er sort.

RS

At oljen blir sort er normal, men det er kvaliteten på olje som bestemmer når oljen blir sort.

Tullball... jeg kjører med Castrol Formula SLX LL 04 0W/30 til 159,- danske kroner literen... og det er en av de beste oljene du kan få til en BMW med dieselmotor. Etter rundt 1000 Km er den sort, men det har naturligvis ingen betydning for smøreevnen.

Skrevet

Fikk et spm. ang toppakningssiftet mitt på PM.. Tenkte jeg like godt kunne dele svaret mitt med alle :) :

Grunnen til at jeg byttet toppakning var at kjølevannet forsvant sakte men sikkert og en komp test viste avvik på 2 av sylinderne.

Jeg gjorde jobben selv og byttet kam og veiv sensor samtidig (sensorene tok kvelden kort tid før bilen kokte av mangel på vann)...

Sendte toppen til planing og bytting av ventiltetninger hos Oslo Sylinder Service. Det kom på 2350,- om jeg ikke husker helt feil.. Slipesettet kostet ca 2000,-

Kam og veivsensor kostet ca kr 750,- hver.

Når det kom til timing av registeret så klarte jeg ikke det med timing av VANOS osv da det også krevde bruk av spesialverktøy så jeg sendte bilen inn til Tronrud Bil i Moss (på vikingbil) for timing av Register og VANOS. De utførte også en kompresjonstest (kontroll som var OK) og fylte på kjølevæske og kjørte den varm så den var klar til bruk når jeg hentet den. Det kom på 3700,- om jeg ikke husker helt feil (synes det var relativt DYRT ja bare for å time og skru sammen toppdeksel og fylle på vann).

Kom alt i alt på ca 10.500,- kr. og da gjorde jeg jobben selv + at jeg da byttet de sensorene og litt annet småplukk.

Setter du bort hele jobben på verksted mener jeg å huske jeg at jeg fikk en pris på 16-17.000,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...