rolfi Skrevet April 14, 2007 Share Skrevet April 14, 2007 Hallo. Siden jeg solgte min gamle 528i og kjøpte E12 istedet, så har jeg i smug sittet og sett på E28... Sist uke ble suget for stort, (pluss at jeg trengte en bil med skilter...) og jeg kjøpte meg en 1985 528i. Var og henta den i dag, i Trøndelag. Den er ikke strøken, men på god vei. Er ikke noen alvorlige feil med den, det som er galt er kun småpill. Noen bulker og riper i lakken og sånt. Er eid av en gammel mann fram til i fjor, alle servicer er fulgt opp til 210 000. Den har nå gått ca 245 000km, så den er moden for en service nå. Rødlampa blinker som besatt Planer framover er senk, nye felger og å ordne småpillet. Har bare dårlige mobilbilder fra den første vasken, og et fra turen. Bedre bilder kommer i morgen eller noe Den blir forresten alt for varm på tomgang, ligger rett under midten når man kjører og det blåser ikke varmt inni bilen. Noen som vet hva som kan være feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet April 14, 2007 Share Skrevet April 14, 2007 ååå! fikk lyst på e28 igjen...! vær så snill å beholde den forholdsvis original! Litt senk å fine felger er det denne bilen trenger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet April 14, 2007 Share Skrevet April 14, 2007 Du mangler hvertfall kjølevann. Hva som gjør det er vanskelig å si. begynn med å fylle opp å la den gå på tomgang uten lokk på ekspansjonstanken. dette skal vær nok til å få ut luft. viss ikke det ordner seg da er vel topp/toppakning desverre ett sannsynlig problem.. hadde glatt bytta jeepen min i den viss den er så bra som den ser ut til... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 14, 2007 Forfatter Share Skrevet April 14, 2007 Du mangler hvertfall kjølevann. Hva som gjør det er vanskelig å si. begynn med å fylle opp å la den gå på tomgang uten lokk på ekspansjonstanken. dette skal vær nok til å få ut luft. viss ikke det ordner seg da er vel topp/toppakning desverre ett sannsynlig problem..hadde glatt bytta jeepen min i den viss den er så bra som den ser ut til... Det er vann til merket i ekspansjonstanken, men det kan nok være luft i, skal sjekke i morgen. Skal også sjekke om det er vann i olja, men den ryker iallefall ikke hvitt. Har en M30B28 (forgasser) og en M30B25 som jeg kan ta ting og tang fra, så om toppen ikke er helt i laget så kan jeg ta fra en av de om det er samme delenr på toppen. Kom akkurat nå til å tenke på noe jeg hadde lest på e28.se, om viskosekoblingen på kjølevifta i motoren. Satte bilen på tomgang og prøvde å bremse vifta med ei avis. Den stoppa uten problem, så viskosekoblingen må nok også byttes. Takk for tipset ditt. Er det andre måter å lufte systemet på også? ååå! fikk lyst på e28 igjen...! vær så snill å beholde den forholdsvis original! Litt senk å fine felger er det denne bilen trenger! Den skal beholdes original. Skal kjøpe nye felger og senkesett. Muligens også noe stivere foringer o.l. slik at den ikke blir så alt for "båt" å kjøre. Har en original frontspoiler som jeg hadde på den andre E28'n min. Lurer på å få på den, eller kanskje få tak i M5 leppa. Problemet er bare da at jeg må borre hull, det liker jeg ikke helt tanken på. Skal også kanskje bytte til grått interiør, men det blir et stykke fram i tid. Henter Alpina framstolene mine til uka nå, de er til E12 men kan visst også brukes i E28. Kommer nok til å hive i de, men kaster ikke noen originaldeler allikevel. Det kommer mest sannsynlig elektriske vinduer, el. speil på begge sider, cruisecontrol og kjørekomputer, hvis jeg finner ettermonteringssett. Alt originalt til E28 såklart. Skal ikke ødelegge noe, eller gjøre at noe ser uoriginalt ut. Dette blir et stykke fram i tid uansett, skal nå bare få bytta det som må byttes, få tak i fine felger, senkesett og M-tech ratt. (originalrattet er så tynt, så det blir nesten litt vondt å holde i) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 15, 2007 Forfatter Share Skrevet April 15, 2007 Flere bilder i noe bedre kvalitet. Motorrommet. Jeg har aldri sett et så fint motorrom på en bil som snart har gått 250 000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 17, 2007 Forfatter Share Skrevet April 17, 2007 I dag kom disse på døra... De er fra E12, men de passer i E28 også. Vet ikke helt hva jeg vil, om jeg skal ha de i E28'n, E12'n eller selge de igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GSS Skrevet April 17, 2007 Share Skrevet April 17, 2007 Endelig framme! De ser bra ut, iallefall på bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 26, 2007 Forfatter Share Skrevet April 26, 2007 Har hatt bilen hos NAF for EU-kontroll og Servicetest. De avdekka en liten samling med problemer jeg ikke visste om. Reparasjon ® Bør utbedres. 104. Parkeringsbrems: For stor dødgang. (Har stramma) 108. Bremsevæskens kokepunkt: For lavt kokepunkt - skift bremsevæske. 206. Tåkelys: Skade på lykteglass: Venstre side. 305. Eksosanlegg: Lekkasje: Fremre. 323. Kjølevæske: Etterfyll kjølevæske. Bør være frostfri til -18°C for å opprettholde tilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse. 527. Tilstand Batteri: Bør skifte batteri! (Har kjøpt nytt batteri. Det som sto i var 80Ah, originalbatteriet er på 55.) 802. Travers bak: Slitt gummiforing: Venstre foran og høyre foran. 918. Dørterskel / sidekanal: Rustskade: Utside av venstre bakre del. 922. Rammevanger, vognbunn: Rustskade: Venstre foran og høyre midten. 924. Glassruter: Skade / Steinsprut i frontrute. 929. Varseltrekant: Mangler. Anmerkning (A) Trenger ikke omgående utbedring, men må holdes under oppsyn. 601. Dekk: Små sprekker rundt om. 923. Seter, fester og lås: Liten rift i setetrekk: Venstre foran. Lakk / Karosseri utvendig: Diverse lakkrust. 926. Rustbeskyttelse: Flekkevis dårlig. Skiftet eller Justert (S,J) Følgende er skiftet eller justert av oss. 201. Hovedlys: Skiftet sikring h/nærlys. 308. Luftfilter: Skiftet. 520. Vindusvisker, spyler (foran): Viskergummi skiftet: Venstre. 761. Spissing foran: Justert. 915. Dører: Dørhengsler smurt. 916. Bakluke / dør: Smurt dørhengsel. Det skal repareres. Tror jeg bare skal bruke denne tråden her til updates, slik at jeg ikke trenger å lage en prosjekttråd da dette ikke blir så veldig til prosjekt. Bare småpill. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet April 27, 2007 Share Skrevet April 27, 2007 Artig noen tar vare på disse gamle bila. 104,206, 323 og spesielt 929 burde du vel forutsett på forhånd? Ser det står Stange som bosted, som i Stange i Hedmark? Trodde du kom fra Stavangerområdet et sted jeg, mener å ha lest det..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 27, 2007 Forfatter Share Skrevet April 27, 2007 Artig noen tar vare på disse gamle bila.104,206, 323 og spesielt 929 burde du vel forutsett på forhånd? Ser det står Stange som bosted, som i Stange i Hedmark? Trodde du kom fra Stavangerområdet et sted jeg, mener å ha lest det..? Jeg tenkte ikke noe spesielt over det, noe sa meg at jeg måtte vise bilen en gang til for å få den godkjent så da var det ikke så om og gjøre å få alt rett denne første gangen. Er egentlig fra utfor Stavanger, ja. Bor på Stange i Hedmark nå. --------- Er på jakt etter div. ekstrautstyr, så har noen en delebil med mye utstyr, en istykkerrusta bil med mye utstyr eller endel deler liggende, så ta kontakt! Jeg ser ikke på M-tech styling som ekstrautstyr, det skal jeg ikke ha. Et fint og litt diskrè bakskjørt, sideskjørt og kanskje front er interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet April 28, 2007 Share Skrevet April 28, 2007 Hehe, tok ikke lang tid før Wunderbaumen ble hengt opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 29, 2007 Forfatter Share Skrevet April 29, 2007 Hehe, tok ikke lang tid før Wunderbaumen ble hengt opp Hehe, nei. Det lukta smårart i bilen når jeg kjøpte den, så der kom det opp ett stk. jordbær. Det henger flere der nå, men sålenge jeg ikke synes det er noe problem så får de bare være der. ----------------- Og en update om bilen. Jeg har satt inn Alpinastolene, og de er nydelige å sitte i. Det er kun de i baksetet som kjenner at bilen krenger, jeg sitter så seriøst fast i de setene. Det er det beste interiøret jeg noen gang har sittet i, vil jeg faktisk påstå! Bilder kommer i morgen, når det er lyst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Mai 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2007 Da er det en litt halvstor update. Bilder og slikt kommer veldig snart. Har fått tak i et så og si strøkent svart gulvteppe, svart midtkonsoll, håndbrekkonsoll, hanskerom og plate under ratt. Alt som er beige nå har jeg fått tak i i svart. Venter også på en pakke fra Schmiedmann med diverse foringer og annet småpill. Dette tror jeg blir bra. Det eneste jeg mangler nå er svart/alpina baksete og nakkestøtter bak, pluss hattehylle. Beholder det beige, om jeg en gang får lyst til å føre bilen tilbake til originalstand. Lurer på å shadowline bilen. Den krommen som er på bilen nå er full av merker og slikt, så det vil bare dekke det ganske bra. Kommer med bilder senere i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Juli 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2007 Jeg har enda ikke fått fiksa driten med at bilen ikke blir skikkelig varm. Jeg får prøve å forklare problemet på ny, kanskje jeg får forklart det annerledes og mer forståelig. Får jeg begynner å få litt mark! Og bare som litt sånn for-info. Viskosekoblingen min er til de grader gåen! Bilen starter fint når den er kald, er litt ujevn på tomgang i 1 sek før den stabiliserer seg og går helt fint. Noen ganger er den litt lei forresten, den går på sikkert 100rpm og når jeg "slipper" nøkkelen så kveles den. Men uansett.. Jeg kjører bilen under 3000rpm til den har vært "varm" en stund. Varm på bilen min er når temp. måleren står ca slik . Står jeg i kø så lager viskosekoblingen helvete med å nekte å gå rundt skikkelig, så da blir tempen ofte over midten. Med en gang jeg kjører litt og får mer luft på motoren så går den tilbake slik som på bildet. Jeg mistenkte luft i kjølesystemet, men har fått verksted til å lufte dette så da kan det jo ikke være det. Det finnes ikke antydning til vann i olja, men olja lukter bensin. Stappa et papir nedi ekspansjonstanken og så en brun flekk på det. Det kan være rustvann fra lokket til ekspansjonstanken. Vannet der lukter bare kjølevæske, det lukter hverken olje eller bensin. I hastigheter under 70-80km/t virker varmen i varmeapparatet. Det er bare kald luft etter det. Det shvisher også under bilen, enten fra girkasse eller mellomaksling. Og klonker litt her og der når jeg trør inn clutchen. Clutchen knirker også, det høres bare utenfor bilen. Bilen min er drit, hva skal jeg gjøre? Den virker da uansett, er den eneste bilen jeg har med skilter så jeg kan ikke gjøre noe veldig omfattende med den uten å ha noe å bruke i mellomtiden. Er det dyrt å få gjennomlyst toppen for å sjekke om det er sprekker i den? Toppakning skal jeg alltids klare å skifte selv, men å gjennomlyse blir litt verre På verkstedet sa de forresten at tikkinga var hovedsaklig fra dysene. Det tikker så jeg får helt mark... Jeg vil ha dyser som tikker mindre, ny topp, nytt drivverk, ny viskosekobling og senkesett. OG enda et problem. Såfort jeg åpner et vindu eller takluka så lukter det bensin inni kupeen. Det renner ikke bensin av bilen, det lukter ingenting igjennom hullene i gulvet og det er KUN når takluke eller vindu er åpne (og jeg kjører). Håper på tips og tilbakemeldinger om hvordan jeg skal fikse På forhånd tusen takk! Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim@etnorgeikrig.com Skrevet Juli 4, 2007 Share Skrevet Juli 4, 2007 Har ville prøvd og byttet termostat og viskosekoblinga di.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå