Gå til innhold

Min E28 528i<3 - Nye felger og skinninteriør s.6

rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Schmiedmann har. :)

Autospar hadde tidligere, men ikke nå lengre.

E30_Dale: Takk :)

Bare som en oppdatering så ligger det planer for bilen for en god stund framover. Skal fikse E21n helt først, slik jeg har en bruksbil imens E28n får det den fortjener :D Mer vil jeg ikke si, men tiden vil vise :)

Men jeg kan røpe en ting.. Det blir ikke feil :lol:

Og hvis noen har svart sportsskinn, eller 87-mod shadowlineinteriør så skal jeg ha det. Hvis det ikke er priset som om det er lagd av gull.

Har tepper, midtkonsoll og alt sånt i svart, trenger kun seter, dørtrekk og nakkestøtter (både framme og bak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjell på shadowline interiøret?

Min forrige var shadowline, 86 modell, men husker ikke at det var noe forskjell.

Den bilen er forøvrig delebil nå, mulig han har dørtrekka ennå.

Det var visst de som ble kalt 518is i Sverige. Har skikkelig velourinteriør (ligner på 7-serie interiør) med striper som er opphøyd og nedsenket i stoffet. Hvis du forstår hva jeg mener :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenn alle Versuche zufriedenstellend verlaufen sind erfolgt die Prüfung durch den deutschen TÜV.

Jeg vil tro det betyr noe lignende: Ved alle forsendelser av understell følger det med godkjenningsbevis fra tyske TÜV.

Det betyr nok heller noe i retning av; "når alle testene er gjennomført med tilfredsstillende resultat, utføres godkjenning gjennom det tyske TÜV." :?

Greit å tenke på hvis man får til innkjøp av noe man håper å få raskt godkjent hos Biltilsynet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenn alle Versuche zufriedenstellend verlaufen sind erfolgt die Prüfung durch den deutschen TÜV.

Jeg vil tro det betyr noe lignende: Ved alle forsendelser av understell følger det med godkjenningsbevis fra tyske TÜV.

Det betyr nok heller noe i retning av; "når alle testene er gjennomført med tilfredsstillende resultat, utføres godkjenning gjennom det tyske TÜV." :?

Greit å tenke på hvis man får til innkjøp av noe man håper å få raskt godkjent hos Biltilsynet...

Hehe, åja :P Tysk kan jeg veldig lite av.

Men biler blir jo ikke godkjent med senking uansett lengre, hvis bilen har et punkt som er lavere enn 11cm fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst de som ble kalt 518is i Sverige.

Vel, noen ganger er ikke svenskene så dumme - S-utgave er faktisk den korrekte betegnelsen som ble benyttet internt av norske forhandlere.:)

S-modellene var tilgjengelig i Norge en periode i 1981, da E12 :D var i ferd med å nærme seg utskifting. Defor ble 518 og 520 tilbudt som S-modeller. I tillegg til standardutgaven, kunne man velge S-modellen, som for et påslag på 10% av kjøpesummen kom med et noe oppgradert interiør. Interessant nok ble dette sett på som en god deal.

Med E28 forsvant S-utgaven på det norske markedet, men den dukket opp igjen når E28 nærmet seg pensjonsalderen - rundt 1986. I motsetning til E12, har jeg ikke eksakt oversikt over hva som var standard på S-modellen av E28. Jeg skal ikke forsøke å kidnappe tråden til rolfi her med å spekulere i hva pakken inkluderte, men som det har vært nevnt tidligere var velourinteriør med - jeg er også rimelig sikker på at shadowline var del av S-utgaven av E28. (I motsetning til shadowline eksteriør, kunne ikke velourinteriøret bestilles som separat tilleggsutstyr.)

S-modellene var lite markedsført gjennom brosjyrer - men dette var ikke spesifikt for de norske utgavene. For eksempel har britiske alltid kunne velge en SE utgave med mer utstyr og flottere setetrekk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst de som ble kalt 518is i Sverige.

Vel, noen ganger er ikke svenskene så dumme - S-utgave er faktisk den korrekte betegnelsen som ble benyttet internt av norske forhandlere.:)

S-modellene var tilgjengelig i Norge en periode i 1981, da E12 :D var i ferd med å nærme seg utskifting. Defor ble 518 og 520 tilbudt som S-modeller. I tillegg til standardutgaven, kunne man velge S-modellen, som for et påslag på 10% av kjøpesummen kom med et noe oppgradert interiør. Interessant nok ble dette sett på som en god deal.

Med E28 forsvant S-utgaven på det norske markedet, men den dukket opp igjen når E28 nærmet seg pensjonsalderen - rundt 1986. I motsetning til E12, har jeg ikke eksakt oversikt over hva som var standard på S-modellen av E28. Jeg skal ikke forsøke å kidnappe tråden til rolfi her med å spekulere i hva pakken inkluderte, men som det har vært nevnt tidligere var velourinteriør med - jeg er også rimelig sikker på at shadowline var del av S-utgaven av E28. (I motsetning til shadowline eksteriør, kunne ikke velourinteriøret bestilles som separat tilleggsutstyr.)

S-modellene var lite markedsført gjennom brosjyrer - men dette var ikke spesifikt for de norske utgavene. For eksempel har britiske alltid kunne velge en SE utgave med mer utstyr og flottere setetrekk.:)

Kidnapp ivei du ;) Ikke feil med info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kidnapper vi litt.:D Som sagt finnes det lite skriftlig dokumentasjon på hva S-modellen som ble solgt i Norge egentlig ble levert med. Jeg har imidlertid merket meg at svært mange av 518i-ene som ble levert i Norge i 1987, hadde shadowline og soltak. Dette har fått meg til å lure på om S-modellen kan ha endel felles med Edition-modellen som ble tilbudt på det tyske markedet

"Edition" ble kun levert på de svakere motoriserte modellene, og kom kun i metallic-fargene Delphin, Diamantschwarz og Lachssilber

Blant utstyret:

Soltak (manuelt), grønt varmedempende glass, høyre sidespeil elektrisk regulerbart, sentrallås, elektriske vindushevere foran, 3-eket sportsratt i skinn, Shadowline, sidespeil lakkert i bilens farge, dørsider og seter i ullvelour som funnet i 7-serien (som rolfi nevnte), oppbevaringsnett bak forseteryggen, tåkelys, 6,5x14 krysseke lettmetallfelger, bakseterygg med enkeltseteutforming (som i 525i og 528i), og hodestøtter i baksetet.

Jeg har også en liten mistanke om at spesialutgavene kom uten modellbetegnelse på bagasjelokket.

Begrensningen til bare tre farger henger nok sammen med at modellen kom som Shadowline, som bare ble levert i disse tre fargene - det er derfor der er så enkelt mange ganger å avsløre "falske" shadowline-biler i dag. 8)

Det oppgis også at man ikke kunne velge mellom flere interiørfarger til hver eksteriørfarge: Delphin kom med beige velour, Diamantschwarz kom med antrasitt og Lachssilber med blå. Dette høres litt rart ut, siden man vanligvis kunne få alle tre fargene med antrasitt interiør, og Diamantschwarz med beige. I tillegg kunne Lachssilber leveres med Nutria.

Jeg har sett endel av disse sene spesialutgavene for salg av og til de siste årene, men siden de kommer med de minste motorene, forårsaker de sjelden stor interesse. Synd i grunnen - særlig siden en 5-serie med 7-serie velour ikke er hverdagskost.

Forøvrig husker jeg at en ung dame solgte sin 518i S på autodb så sent som i fjor, med under 150000 km på telleren - for 5000 kroner , sånn for å bli kvitt den raskt, som hun sa. :shock: Da jeg endelig kom gjennom på telefonen, var bilen solgt. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å kidnappe tråden litt til :) :

Hva er egentlig forskjell på shadowline interiøret?

Min forrige var shadowline, 86 modell, men husker ikke at det var noe forskjell.

Den bilen er forøvrig delebil nå, mulig han har dørtrekka ennå.

Kunne du kikke på listen over Edition-utstyr over, og se hvor mye du kjenner igjen fra din 86-modell, slik at vi kanskje kan finne ut hva S-modellen og Edition hadde felles - eller om din bil bare var en regulær E28 som noen hadde spesifisert med Shadowline. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...