Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heihei

Jeg sliter med at viftereima på min 520i 1990, skriker en del. Den virker egentlig ikke så slakk og den er heller ikke gammel. Hva kan være grunnen da? I går kokte også bilen som bare det når jeg kjørte oppoverbakke. Da skreik også viftereima. Kan det ha noen sammenheng? Bilen ble veldig varm i dag også selv om reima ikke skreik...... trenger hjelp!!

Skrevet

demonter reimen, og demonter hjulene som du får av, puss den med sandpapir og vask dem godt, det er mest sannsynlig ett belegg som gjør at reimen bare spoler... monter på en NY reim...

Skrevet

åkei takk. tror hvertfall ikke vannpumpa kan gå ordentlig rundt, fordi den koker som bare det etter en liten tur. Har også tatt ut termostaten men det hjelper ikke

Skrevet

sliter faktisk med det samme prolemet tror jeg. bilen blir varmere og varmere når den står på tomgang. har brukt sånn remolje fra thorshov, da blir du kvitt skrikingen, også får den litt bedre grep...

Skrevet
Hvis du har sett en vannpumpe som drives av register på denne motoren lurer jeg på hva kjølevifta sitter festet i ?.

Hmmm..Vannpumpen?? :D

Skrevet
Vannpumpen drives ikke av viftreimen, men av registrereimen, så er nok ikke det som er feilen..

Sikker på at du ikkje blandar vannpumpe og oljepumpe eller noko sånt? :P

Sorry folkens, jeg tenkte på min motor nå, som er en m40..

Der drives vannpumpa av registerreima.. hehe..

Skrevet

Bør også kikke på vifta! Dvs. om sluremekanismen fungerer som den skal; når motor/radiator blir varmere skal den slure mindre og vifta gå fortere...

Hvis det er omtrent samme motstand i sluremekanismen når den er kald som når den er varm, så er den ødelagt. Evt. prøv å stoppe vifta med en sammenrullet avis når radiator/motor er varm; den skal ikke stoppe lett.

Mer skummelt er det at toppakningen kan ha gått, eller at toppen kan ha blitt skjev (av varmen ved koking). Da kan motoren bli fort varm ved tomgang (rusing), og det blir raskt trykk i kjølevannet.

Boblet og kokte på mindre enn 5 min. tomgang på min E34, men der var både sluremekanismen ødelagt og toppen skjev. :?

Skrevet

Sluremekanismen på vifta, er det den spiralen som sitter der det eller?? Har hatt ut vannpumpa og den ser ut til å være helt fin. Jeg skjønner ikke hvordan viftereima kan skrike heller. Den ser helt fint ut, og alle hjulene går lett rundt. Er stygt redd for at toppakninga kan ha gått jeg også :? Det er vel bare å starte bilen med kjøleveskelokket oppe. Hvis det bobler opp når jeg starter har toppen gått??? Er det ikke sånn de sjekker det? Evt. hvis toppen har gått. Er det et helvettes arbeid å skifte eller går det ganske greit?

Skrevet

forresten så lukter det (utrolig nok) rett og slett generalsnus av vannet :P Hvertfall når det koker. Noen som veit om det kan tyde på ett eller anna ell??? Takker for alle svar....... Fint med forum asså nårn har probblemer :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...