lkruses Skrevet April 19, 2007 Share Skrevet April 19, 2007 Hei så var det tid for eu godgjenning igjen da,det gikk jo som det måtte Høyre bærekule var sliten. litt rart for den byttet jeg for 3mnd siden arg.. også kikket de på at dimmen var forskjellig på dekkene fra foren og bak foran 225/40/18 og bak 255/35/18. de sa jeg måtte ha tuv papirer på felgene og at det måtte være stemplet i vognkortet. trodde ikke de var så strenge,trodde bare det var semme dimmen på samme aksel så var det greit hm.Noen som vet hvor jeg kan få tak i tuv papirer på felgene.? Felgene er av type mack!,papirer har jeg selvfølgelig ikke.et spørsmål til... noen som vet om jeg får godkjent bilen med 60/40 komplett senkesett på biltilsynet med tuv papirer håper på svar takker på forhånd URL=http://imageshack.us] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
halteck Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 så lenge du har papirer på senkesettet ditt og at fjærene ikke ligge løse i demper og bærebro når bilen er jekket opp,så kan di ikke si noe på de... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 husk 4hjuls kontroll.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 hei, slenger meg på her: Har akkurat vært hos biltilsynet etter mye frem og tilbake for godkjenning av bilen. Først og fremst var det godkjenning av senkesett og etterkontroll. Har vært som en kasteball mellom biltilsynet og verksted, mye forskjellig svar fra begge parter, blir helt oppgitt jeg. Og i dag håpet jeg på å få godkjenne bilen,(skulle vært gjort i mars) men nei, det var ikke mulig fordi jeg ikke hadde senket bak, men kun foran. 30/30mm sett er det der jeg kun har satt på foran. Tuv papirer og alt har jeg selvfølgelig. visste ikke at dem var så vrange. så nå er bilen "avskiltet" frem til neste time, 15.mai. skiltene sitter fortsatt på, men bør ikke kjøre nå. risikerer ikke et gebyr på 1200 kr. så nå er det bare å sette på fjærene bak... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 husk 4hjuls kontroll.... Og lyskontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 enkelt og greitt får du ett skjema fra BT som skal fylles ut fra verksted. Fjærene skal være montert med serienummer ut for lett kontroll. Lyskontroll skal være utført.. Firhjulskontroll må også være i orden.. Så er det bare å vise den.. Skal du bytte fjører bak er det litt av en prosess.. Av med krengestag 4 skruer, av med støtdemperfester 1 skrue på hver side, løsne drivaksling 6 skruer per side, ta ned eksosanlegget.. så bare bøyer du ned navet, napper ut fjøra og setter i ny.. enkelt og greitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 Når det gjelder felger, får du tuv papirer om de eksisterer, der du kjøpte felgene. Skal du ha det godkjent med forskjellig dimmensjon foran og bak må du ha tuv papirer på de aktuelle dimmensjonene foran og bak, med felgstørrelser og innpress. Og enda vanskeligere, de tuv papirene må være til den AKTUELLE bil... Altså: Felgene må være godkjent, i de aktuelle dimmensjoner foran og bak, med det aktuelle innpress, til den aktuelle bil. Dette er absolutt IKKE lett.. Med mindre du kjøper deg noen 225/40/18 dekk bak slik at det blir lik dimmensjon. For å understreke er det derfor _ikke_ nok at du får tuv papirer i de forskjellige dimmensjoner, for å ha forskjellig dimmensjon foran og bak må du ha ett kombinasjonpapir.. Det KAN dserimot gå hvis felgene er like breie, at du kikker i TUV papiret og ser på de forskjellige dimmensjonene du kan ha foran og bak. Ha du flaks får du ett tuv papir som gjelder felgen din, med 225 foran, og 255 bak.. Og da trenger du jo ikke kombinasjonspapir.. At du ikke trodde de skulle være så vrange er forsåvidt forståelig nok.. Er veldig få som egentlig kan de reglene som gjelder. Kan ikke annet enn å ønske deg lykke ti med å finne frem i ett vrient system.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 nåt jeg godkjente mine biler med senkesett, sa dem ikke noe på lysene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 ja da har jeg en del å gjøre med å få montert fjærene bak. takk for svar!=) har nettopp hatt 4-hjulskontroll etter bytte av fjærene foran og traversforingern, og autozentrum nevnte ikke noe om fjærer bak. Det gjorde heller ikke biltilsynet i dag. Spurte om akkurat hva jeg måtte gjøre for å få bilen godkjent, og da sa dem bytt fjærer, men ikke noe om 4hjuls kontroll.. 1000 lapp ekstra ut er sure penger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 Skal du bytte fjører bak er det litt av en prosess.. Av med krengestag 4 skruer, av med støtdemperfester 1 skrue på hver side, løsne drivaksling 6 skruer per side, ta ned eksosanlegget.. så bare bøyer du ned navet, napper ut fjøra og setter i ny.. enkelt og greitt. Får da byttet fjærer bak uten å demontere noe annet enn demperen. Tviler på at de fleste gidder gjøre noe mer, selv om det sikkert er lurt. Biltilsynet godkjente senkesettet mitt uten noe kluss. Tüv og papirer på 4-hjulskontroll var alt jeg hadde. Hvorfor bredere dekk bak egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 Fordi du kan ha ett helt annet innpress bak enn foran uten at det tar borti.. Og med forandret innpress kan du få plass til bredere felg, og da kan du sette på bredere dekk.. Hvorfor? tjaa... Aner i grunn ikke.. For å fylle ut maksimalt i hjulbuene? Når det kommer til å bytte fjører har jeg kune vært borti sedan.. Det jeg skrev er hva som står i haynes manualen "etter fri hukommelse".. Grunnen til at du tar av krtengestaget er fordi krengestaget hindrer at du får bøyd navet så langt ned, fordi at det gjør nettopp å forhindre krenging.. Dessuten om du ikke tar av eksospotta får du ikke tatt av krengestaget.. Og om du løsner krengestaget så kommer det borti eksospotta nettopp slik at du ikke får nok rom til å få ut fjøra.. Tror også at en må lløsne drivaksler, men det er noe jeg tar forebehold om.. Er ikke sikker akkurat på det punktet..Om du derimot har fjørpresse blir alt mye mye enklere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 Jeg vet at det er det som står i bøkene, men jeg tror aldri jeg har hørt om noen som faktisk gjør det. Ta ut dempere, og press hele greia ned, så skal man bare kunne røske ut fjæra. Jeg fikk byttet stabstaget for en liten stund siden, og eksosen ble ikke tatt av. Dette er riktignok en coupe, men akkurat her er det vel ingen forskjeller..? Ang. dekk så er det utrolig hvordan folk bare tenker utseende.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet April 20, 2007 Share Skrevet April 20, 2007 Mulig det funker.. Til mitt forsvar var alt demontert når jeg gjorde det Driver med noe karosseribrudd i opphenget :( Når det gjelder utseende så er det jo smak og behag.. Som alt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lkruses Skrevet April 20, 2007 Forfatter Share Skrevet April 20, 2007 Hei takker for all responsen da får jeg se om det løser seg ettterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå