Gå til innhold

hvor tung bil på Klasse B sertifikat?

jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

Førerett i klasse B gjelder for motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen og en tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg, men hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dager" kunne man vel også kjøre 7500 kg på klasse B :)

Jepp, og de som tok lappen det året jeg gjorde det, var de siste som fikk med seg retten til å kjøre 7500 kg på vanlig sertifikat. Jeg har nå B C1 på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kjørte du opp? Men du fikk vel ikke C1 på klasse B?

Dette er sikkert et triks i fra staten for å håve inn mere penger, samtidig som de sikkert mener at ferske sjåfører ikke er i stand til å kjøre så tunge kjøretøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et triks i fra staten for å håve inn mere penger, samtidig som de sikkert mener at ferske sjåfører ikke er i stand til å kjøre så tunge kjøretøy...

Hmm, så hvorfor kan da 16åringer kjøre med traktor med last på 50tonn? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen har egenvekt på 3500kr så har du fortsatt lov til å henge på en henger på 750kg så dermed er absolutt max 4250kg 8)

Og jeg gidder ikke å bla meg gjennom alle reglene om det her for å bevise att jeg har rett, men har fått det bekreftet av flere kjøreskoler og biltilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen har egenvekt på 3500kr så har du fortsatt lov til å henge på en henger på 750kg så dermed er absolutt max 4250kg 8)

Og jeg gidder ikke å bla meg gjennom alle reglene om det her for å bevise att jeg har rett, men har fått det bekreftet av flere kjøreskoler og biltilsyn.

Stemmer nok det! Og i tillegg:

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

Referert fra Vegvesen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk biltilsynet roter litt med formuleringer anngående denne saken for langt de fleste tror att 3500kg er absolutte max men det kansje ikke så mange biler som har tilatt totalvekt på 3500kg gjelder vell kansje bare Chevrolet tahoe som er nedskrevet til person bil og noen få andre biler 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi fikk ikke stemplet C1.

Men vi fikk skrevet det inn nederst, var litt større plass på de gamle førerkortene.

Men det gjelder bare i Norge. Derfor det ikke står C1.

Stemmer nok det i det gamle fører kortet (7500kg og 8 passasjerer,store rosa) men etter fått førerkortet i minibank format var det gyldig i andre land også.

Tror regelen med C1 er hvis bil tillatter i vognkortet er 12000kg i norden på total vekt bil henger. C1 gjelder for 10 år om gangen, der etter trengs en lege attest får å beholde C1.

Ble forandringer på tillhenger også.Hadde jeg kjørt opp kl E før 2003 hadde jeg automatisk fått kl E på C1, ble jeg fortalt. Desverre gjorde jeg dette i 2004 og fikk kun kl E på kl B. Skulle jeg hatt E på C1 også måtte jeg tatt et annet kurs som kostet myye mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så hvorfor kan da 16åringer kjøre med traktor med last på 50tonn? :?

Antakeligvis pga at det er arbeidsmaskiner, jeg har på mitt sertfikat lov å kjøre Hiace med en 2tonns lift, men da kan jeg ikke kjøre fortere enn 30 eller var det 40km/t..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...