Gå til innhold

Turbo eller kompressor på motoren ?  

113 stemmer

1. 1. Turbo eller kompressor på motoren ?

• Turbo så klart! :D
      18
    • Ingenting er som en kompressor på V8! :D
      95

Anbefalte innlegg

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg skal ut igjen på min egen jobb nå på torsdag å da blir jeg værende utenfor Falklandsøyene i ei lita jolle til starten på juni så lite fremgang neste måneden.

Men har gode planer for juni måned:

* Montere bak bremser

* Montere diff med brems og stikk akslinger

* Bestille og montere tørrsump panne slik som avbildet nedenfor

8_cyl_dry_sump_pan.jpg

* Tilpasse girkasse. Lage girkasse fester.

* Lage plass til eksos manifold på venstre side.

** Lage eksosmanifolder har jeg heldigvis satt bort til en annen :)

Skrevet

[-( Hehe nå nei!

Den M3n kommer kun til å vises litt i takspeilet mitt før jeg klemmer ned pedalen å forsvinner fra deg i et øredøvende VROOM fra en oppskremt v8`er :P

Skrevet

Mye betaler du egentlig for tørrsump anlegget ditt? Koster ikke det det en god del? Stemte kompressor forresten, det er mer "klasse" over det, og hvis resten av bilen blir såpass clean og med de felgene der tror jeg det er veien å gå;)

Skrevet

Regner med at det kommer seg på mellom 20 og 25 tusen for et komplett tørrsump anlegg.

Det koster en del men er også veldig effektivt med tanke på smøring til motoren, oljetrykk og mere effekt.

Vil nok gå for kompressor jeg også i og med at det blir mye lettere å få montert. Det er lite plass i utgangspunktet til å bygge turbomanifolder så det blir nok ikke det.

Men en ESS kompressor er aktuelt. De lover 407 hk på en orginal motor. Jeg bør vel få noen flere hk med datasprut og tørrsump og et skikkelig eksosanlegg.

Har også lyst på lettere svinghjul men vil finne ut hvordan motoren oppfører seg før jeg bestemmer noe mer om dette. Orginal svinghjulet er 15,5 kg. Blir vel en mye kvikkere gassrespons med et lettere et men hvordan det forandrer effekt / moment kurve vet jeg ikke.

Men uansett myye arbeid før jeg er der :D

Takk for kommentarer foresten! :)

Skrevet
Regner med at det kommer seg på mellom 20 og 25 tusen for et komplett tørrsump anlegg.

Det koster en del men er også veldig effektivt med tanke på smøring til motoren, oljetrykk og mere effekt.

Vil nok gå for kompressor jeg også i og med at det blir mye lettere å få montert. Det er lite plass i utgangspunktet til å bygge turbomanifolder så det blir nok ikke det.

Men en ESS kompressor er aktuelt. De lover 407 hk på en orginal motor. Jeg bør vel få noen flere hk med datasprut og tørrsump og et skikkelig eksosanlegg.

Har også lyst på lettere svinghjul men vil finne ut hvordan motoren oppfører seg før jeg bestemmer noe mer om dette. Orginal svinghjulet er 15,5 kg. Blir vel en mye kvikkere gassrespons med et lettere et men hvordan det forandrer effekt / moment kurve vet jeg ikke.

Men uansett myye arbeid før jeg er der :D

Takk for kommentarer foresten! :)

Svinghjulet vil ikke ha noe innvirkning på effekt/moment kurve. Da dette gir svært liten ekstra motstand. Det svinghjulet gjør er å lagre energi, så ved statisk måling vil du ikke merke forskjell på hvor tungt svinghjulet er. :)

Lettere svinghjul vil gi deg bedre respons, men turtallet vil også falle raskere.

EDIT: Dette er selvfølgelig noe enkelt fremstilt. De som gidder kan jo grave opp fysikkbøkene fra skolen, jeg gidder ikke ;)

EDIT2: Et lettere svinghjul vil også gi bedre moment effekt kurve da dette "stjeler" mindre energi ved akselerasjon, så om du gir bånn gass og måler effekt/moment kurve etter som turtallet stiger, så vil lettere svinghjul gi bedre effekt/ moment kurve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...