Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen min begynte å riste veldig når jeg passerer 100km/t i slutten av vinter. jeg antok at det var felgene som hadde mista noen lodd eller fått en skade, men når jeg nå satt på sommerhjulene rister det enda mer, og de balanserte jeg før jeg satt de på. og merker nå at det faktisk rister litt hele tiden men det merkes nesten ikke, men over 100 så blir det veldig kraftig.

Jeg sjekket alle hjullagre og et var gåent så jeg byttet det, og har sjekket det meste av foringer også men den eneste jeg kunne finne som er gåen er den på hjelpesnekka, så skal bestille den ny. men jeg tviler på at den kan lage all den ristingen.

Jeg får også en slags "klunk" lyd i forstillinga når jeg kjører over hull eller ujevne veier. noen som vet hva dette kan være? kan dette ha noe med ristingen å gjøre?

takker for alle svar :)

Skrevet

Denne "klunk"-lyden kommer mest sannynlig fra en gåen foring i støttestag i fremstillinga. Kan også komme fra parallellstaget, -dette kan du sjekke ved å røske hardt i det noen ganger (ulyd = gåent).

Håper du finne ut av denne ristingen. Skriv gjerne inn her slik at æ og andre som har samme problemet kan lese en mulig løsning...

Skrevet

Casterstag (kule) Byttes komplett med armen + (foring ) merkes ofte ved å tråkke lett på bremsen flere ganger etter hverandre i ca 30 km/t uten at du stopper bilen.

Skrevet

Kan ikke være kast i en av bremseskivene? Har vært borti slik risting pga. grus, gjørme og snø som har pakket seg på felgen, men jeg går utifra det er forholdsvis rent siden du akkurat har lagt om.....

Skrevet

Hørest ut som ristinga kommer av casterstaga. Bytt begge og nye foringer så tror jeg du er kvitt ristinga. Jeg har nettopp byttet de på broderen sin bil som hadde dette problemet. Dunkelyden din kommer kansje av strikkepinnene til stabstaget, er bare og dra litt hardt i de så burde du se det. Gi en tilbakemelding.......

Skrevet

har noe de samme problemene som du nevner her. rister når det bremses lett, men ikke ved hard bremsing+at den drar litt til venstre når det bremses lett. fikk dette for ca en uke siden og er jævlig irriterende. har også fått en sånn klunk lyd bak venstre. de på emm-sport i trondheim sa det var en støtdempermansjett som måtte skiftes+at det hadde blitt kast i bremseskiva. ville gå utover forstillinga hvis det ikke ble skiftet.

Skrevet

Jeg sliter også med voldsom risting men det kommer fra bakenden på min. Trodde det var vinterfelga men la om til sommer og har fremdeles problemet. Ristinga varierer veldig men kommer rundt 90-100. Felga er jo helt nye og skal være avbalansert, brukte jo de i knapt 2 måneder i fjor før jeg la på vinterdekka.

• 3 weeks later...
Skrevet

Har gått over forstillinga og finner ingen løse foringer. har sjekket nøye på casterstagene også. eneste er de "strikkepinnene" kan virke litt slappe, så det kan ha noe med klunkelyden å gjøre.

Jeg har også kast i bremseskivene men det skal vel ikke ha noe med ristingen så lenge jeg ikke bremser? virker som om det er akkurat samme problemet som Codename85. har prøvd å kjenne etter litt å det kan kanskje også komme fra bakstillinga. men er veldig usikker...

kan det være kast i mellomakselen?

takker for alle svar :)

Skrevet

litt OT: fikk avbalansert hjulene etter at det ristet ganske mye i 80, nå begynner det så smått i 100... er ikke mye, men det skal jo ikke være sånn. Vet at det er slark foran og har kjøpt nytt stabstag.. kan det være årsaken?

Skrevet

Jeg har hatt samme problem selv. Litt søk og lesing på diverse bimmer-fora nevner TO gjengangere:

1. Sentreringsringer. På E34 er det fleste ettermarkedsfelger tilpasset navet på E39, som har bittelitt større diameter enn E34. Kjøp sentreringsringer!

E34: 72,5 mm

E39: 74,1 mm

2. Casterstagene. Som nevnt i innleggene over...

Skrevet

Ser ut til å være lit høydekast ja, men prøvde å bytte om litt på hjulene men var like ille uansett.

Men har hatt disse felgene på i fjor sommer og da var allt bra, og satt på vinterfelger og ingn risting før på slutten av vinteren og nå med sommerhjulene.

hvor får man kjøpt senterringer da? det kan ikke være så ille som at hele navet som har kast eller noe?

tusen takkfor alle svar :)

Skrevet

Synes det er rart at det kan være enten høydekast eller senterringer som foreslått. Tenkte på det med at det er både på sommer å vinterdekk og det med at det fungerte jo greit i fjor sommer uten senterringer. Men vibereringer varierer voldsomt i mitt tilfelle da, men starter som oftest etter 90. er et helvete å kjøre med, i allefall hvis det sitter folk i baksetet.

Men takknemmelig for alle svar

Mener ikke å stjele tråden din Råtassen men er bare frustrert at jeg ikke finner ut hva det er :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...