Gå til innhold

E36 M3 3,0 vs 3,2 (+andre M3 spm)


_buzz_
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Som dere forstår ut fra overskriften, er det planer i hodet mitt om kjøp av M3. Har hatt to stk 93 320i coupe, og jeg digger e36 coupe, og M3 har alltid vert drømmen.

Saken er den at jeg vet ikke så mye om M3`ene, å da er vel dete rette plassen å spørre?

Tanken er og skaffe en som var produsert sent (96--->)

Hvilken av motorene er mest solide, og tåler mest?

Hvilken av motorene vil takle en eventuell turbokonventering best?

Og hvor mye ville en turbokonventering kostet, hvis man ikke gjør noe selv, og hvem kan gjøre en slik jobb i Norge?

Og er det mulig og godkjenne en turbokonventert e36 M3?

Hvordan er det med servic på M3`ene? Dyrt? Hvor ofte?

Ble alle levert med klimaanlegg? eller var dette ekstrautstyr?

Hvilken girkasser finnes? Ser i noen annonser at de har SMG girkasse, er dette en vanlig automatkasse? hvordan virker den?

sorry for mangen spm, men håper noen kan hjelpe meg litt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om hvem av motorene som er mest solide, men er vel enklest å bygge turbo på en 3.0l. Og gjør du ikke noe selv og skal ha ut en god del hk så blir det fort dyrt. SS-performance i skien kan dette og de hjelper til med tuv godkjenning, tror det blir vanskelig å få godkjent dette hos biltilsynet uten å ha tuv papirer på det. Og smg kassa er vel ikke vanlig automat kasse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vell også legges til at 96- modeller er 3.2litern.

Ang hva som er greiest å bygge turbo på, så er vell i praksis begge motorene like solide. Men noe lettere\billigere å skaffe deler til 3litern.

Har ikke erfaring fra 3litern, men 3.2litern går styggbra vaffal. Dette var en med 6 trinns manuell.

Ang SMG så er dette første gen. SMG, som ikke må sammenlignes med den som du finner i E46 M3(Som er i klasse med F1 giringa til Ferrari f.eks)

1 gen SMG minner mer om en automatkasse ifølge de som har prøvd. ergo jeg ville prøvd å skaffet en vanlig manuell. mer solid å sikkert billigere i innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. takk for info..

da er det ikke akktuelt med noe annet enn manuel kasse!

så alle som er produsert i 96 og 97 er 3,2 litere. greit og vite..

e46 begynte i 98 sant? ingen e36 som ble produsert da?

hadde ikke tenkt og ta ut så mye hester. tanken var bare at det må være kjekkere med draget fra en turbokonventert motor.

(blir det m3, skal den gå på svenske skilter, så da har man jo noen kroner til overs på norsk pris, så da tenkte jeg og bare høre ang. turbokonv.)

men så skal det sies at jeg aldrig har kjørt/suttet på i en m3, så jeg vet ikke hvordan draget er..

turbo blir en fremtidsplan i såfall.. (så se bort fra det i første omgang)

hvor mange nm er det i de to motorene?

leste en plass hvor de skreiv at de ikke var tid nok til og utvikle 3,2 literen da den kom, og at den derfor er på grensen til hva den kan yte, og hvor mye den tåler.

stemmer dette, eller er det bare svada?

setter pris på ale svar her, da jeg er ganske blank på m3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...